• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • kaffeamanda
    erper skrev 2013-08-24 22:53:50 följande:
    Barn börjar skolan vid ca 7 års ålder, på 7 år kan det hände oväntade saker.

Alltså egentligen är det en sån korkad tråd så jag hade inte tänkt att lägga mig i. MEN, i min dotters klass tar alla med sig frukt, alla utom två som är asylsökande och deras mamma har troligen inte råd då deras bidrag är hälften av vad en svensk med soc-bidrag får. De flesta i klassen får med sig två frukter så att de kan dela med sig till dessa barn + om något annat barn har glömt. Min dotter glömde kanske två gånger per termin förra året och då fick hon frukt av klasskompisar.

HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA??? 
  • Hannah76
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-24 22:43:16 följande:
    Men alla kan väl glömma och är det en rekommendation så är det inget måste.
    Att sedan kalla sagostunden eller samlingen för fruktstund gör ju att det inte längre blir en rekommendation utan ett måste. Hade det bara varit en sagostund där msn kan äta en frukt om man vill hade det inte blivit ett krav. Skolan kräver på detta sett att en rekommendation blir ett måste.

Nej det är inget krav med frukt.
    vill man inte att ens barn ska äta frukt under skoldagen så struntar man i att skicka med. men då kan manju förklra sin ståndpunkt för sina barn och för lärarna. 
  • LunaLunatic
    erper skrev 2013-08-24 22:57:44 följande:
    Skulle det inte ske pga att någon förälder hade klagat hade jag som medlidande förälder gått i taket och sett till att det löser sig. Är mänskligheten i sverige så patetisk att någon går i taket för att en lärare är medlidande för ett barn som har problem av någon anledning att få med frukt?

Nej jag hade till och med fixat frukt själv om det skulle vara ett så stort problem.
    Hur kan folk vara så kalla, tänk dig in i barnets egen sits.

Om du läser vad du svarat på inser du att den föräldern inte tycker att läraren ska lämna klassen för att gå på fruktjakt. Som jag skrev tidigare när folk anser att läraren ska lösa detta: läraren kan ju köpa med sig egen frukt och ge bort, lämna klassen och dra till affären, tvinga ungarna att dela. Vilket alternativ är det som så varmt förespråkas?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • erper
    kaffeamanda skrev 2013-08-24 22:58:56 följande:

Alltså egentligen är det en sån korkad tråd så jag hade inte tänkt att lägga mig i. MEN, i min dotters klass tar alla med sig frukt, alla utom två som är asylsökande och deras mamma har troligen inte råd då deras bidrag är hälften av vad en svensk med soc-bidrag får. De flesta i klassen får med sig två frukter så att de kan dela med sig till dessa barn + om något annat barn har glömt. Min dotter glömde kanske två gånger per termin förra året och då fick hon frukt av klasskompisar.

HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA??? 
    Men då har vi ju precise samma åsikt.
    Hur svårt kan det vara att dela med sig till de som inte har?

Det funkar ju hos er, och lika så hos oss i framtiden.
    Har tidigare hört om ett barn som fick gå nerbajsad hela dagen på förskola för att föräldrarna inte fått reda på i tid att blöjorna var slut och missat att ta med.

Hur svårt kan det vara att få låna en blöja tills paketet kom in dagen efter.
    Jag lånar gärna ut host host ger bort några blöjor om någon skulle vara utan en dag.
    Nästa gång kan det vara jag som klantar mig.
  • kaffeamanda
    erper skrev 2013-08-24 23:31:18 följande:
    Men då har vi ju precise samma åsikt.
    Hur svårt kan det vara att dela med sig till de som inte har?

Det funkar ju hos er, och lika så hos oss i framtiden.
    Har tidigare hört om ett barn som fick gå nerbajsad hela dagen på förskola för att föräldrarna inte fått reda på i tid att blöjorna var slut och missat att ta med.

Hur svårt kan det vara att få låna en blöja tills paketet kom in dagen efter.
    Jag lånar gärna ut host host ger bort några blöjor om någon skulle vara utan en dag.
    Nästa gång kan det vara jag som klantar mig.

Ah, läste bara några inlägg och trodde att du var en av de gråtande föräldrarna som tycker att det är SÅÅÅ orättvist att det inte är millimeterrättvisa överallt här i världen (eller i Sverige för svenskarna), sorry
  • erper
    LunaLunatic skrev 2013-08-24 23:21:00 följande:
    Om du läser vad du svarat på inser du att den föräldern inte tycker att läraren ska lämna klassen för att gå på fruktjakt. Som jag skrev tidigare när folk anser att läraren ska lösa detta: läraren kan ju köpa med sig egen frukt och ge bort, lämna klassen och dra till affären, tvinga ungarna att dela. Vilket alternativ är det som så varmt förespråkas?
    Mycket konstig inlägg, och kan inte förstå vad du vill ha sagt eller var jag skall svara på.

Ett bra alternativ är att dela all frukt och låta det vare en frukt buffe.
    Passar mycket bra in i lärande om etik och moral och även religions kunskap. För att vara ännu mera inriktande på lärande kan vi även komma in på delandet i matematiken och musiken.
    Tänk vad bra det blev att dela.
    "
    Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?
    I en äppelmelodi?
    Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv?
    Och inte få nån melodi?

Dela med sig!
    Eller snåla!
    En vänlig fråga får man tåla-

Eller tar du hela själv!

VA!?!"
  • Lindsey Egot NO1
    Hannah76 skrev 2013-08-24 23:18:20 följande:

Nej det är inget krav med frukt.
    vill man inte att ens barn ska äta frukt under skoldagen så struntar man i att skicka med. men då kan manju förklra sin ståndpunkt för sina barn och för lärarna. 
    Frågan är varför det måste heta fruktstund. Är det inget krav borde inte fruktstund vara en central del under dagen. Sagostund är bättre eller berättarstund som vi hade i min förskoleklass. Då blev inte frukten det viktiga utan boken vi läste i.
  • Emeli

Jag fattar inte att det kan bli sånt tjafs om en frukt om dagen. Syftet med frukten är gott. Barnen behöver boosta lite energi så de står sig fram till lunch. Varför ifrågasätter man det? Vill man inte unna sitt barn en frukt? Det finns billig frukt.som alternativ kan man skicka med en morot. Kostar inte många ören per styck. Om något barn har glömt frukt en dag kan man be de övriga dela med sig en liten bit av sin. På så sätt får det barnet en liten fruktsallad och de övriga en lektion i skolans värdegrundsarbete.

• hammarhajen
    kaffeamanda skrev 2013-08-24 22:30:06 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att gnälla så fruktansvärt över en frukt, inte konstigt att det är krig i världen.

• hammarhajen
    erper skrev 2013-08-24 23:38:00 följande:
    Mycket konstig inlägg, och kan inte förstå vad du vill ha sagt eller var jag skall svara på.

Ett bra alternativ är att dela all frukt och låta det vare en frukt buffe.
    Passar mycket bra in i lärande om etik och moral och även religions kunskap. För att vara ännu mera inriktande på lärande kan vi även komma in på delandet i matematiken och musiken.
    Tänk vad bra det blev att dela.
    "
    I en äppelmelodi?
    Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv?
    Och inte få nån melodi?

Dela med sig!
    Eller snåla!
    En vänlig fråga får man tåla-

Eller tar du hela själv!

VA!?!"
    Javisst!

Varför ska vi ha undervisning i skolan, när vi kan dela frukt istället? Varför följa kursplanerna när det finns millimeterrättvisa att lära ut?

Visst kan man lära sig om division och bråk genom att dela frukt, men om du hade haft minsta aning om hur kursplanerna är utformade och hur undervisning måste organiseras enligt lag så hade du själv insett att man INTE kan dela alla barns frukt varje dag som en del av lärandet i skolan. Tiden finns inte och bråk har inte så himla stort utrymme i kursplanerna att man kan lägga 15-20 minuter per dag (MINST) på området. Framför allt inte om man då bara delar frukt. Barnen har liksom rätt att möta innehållet på fler sätt.

Under en vecka kan man absolut göra på ditt sätt! Men inte övriga 39 skolveckor.

Kära nån, känner jag när jag läser. Ibland glömmer man frukt och det är INTE FARLIGT. Lär barnen att hantera sådana små motgångar istället. Hur ska det gå för alla dessa barns om växer upp och får lära sig att en glömd frukt är en total katastrof och det är heeeelt okej att bli gränslöst ledsen och tänka att alla i världen är orättvisa och vill mig ont...     
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?