erper skrev 2013-08-24 23:38:00 följande:
Mycket konstig inlägg, och kan inte förstå vad du vill ha sagt eller var jag skall svara på.
Ett bra alternativ är att dela all frukt och låta det vare en frukt buffe.
Passar mycket bra in i lärande om etik och moral och även religions kunskap. För att vara ännu mera inriktande på lärande kan vi även komma in på delandet i matematiken och musiken.
Tänk vad bra det blev att dela.
"
Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?
I en äppelmelodi?
Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv?
Och inte få nån melodi?
Dela med sig!
Eller snåla!
En vänlig fråga får man tåla-
Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?
Eller tar du hela själv!
VA!?!"
Javisst!
Varför ska vi ha undervisning i skolan, när vi kan dela frukt istället? Varför följa kursplanerna när det finns millimeterrättvisa att lära ut?
Visst kan man lära sig om division och bråk genom att dela frukt, men om du hade haft minsta aning om hur kursplanerna är utformade och hur undervisning måste organiseras enligt lag så hade du själv insett att man INTE kan dela alla barns frukt varje dag som en del av lärandet i skolan. Tiden finns inte och bråk har inte så himla stort utrymme i kursplanerna att man kan lägga 15-20 minuter per dag (MINST) på området. Framför allt inte om man då bara delar frukt. Barnen har liksom rätt att möta innehållet på fler sätt.
Under en vecka kan man absolut göra på ditt sätt! Men inte övriga 39 skolveckor.
Kära nån, känner jag när jag läser. Ibland glömmer man frukt och det är INTE FARLIGT. Lär barnen att hantera sådana små motgångar istället. Hur ska det gå för alla dessa barns om växer upp och får lära sig att en glömd frukt är en total katastrof och det är heeeelt okej att bli gränslöst ledsen och tänka att alla i världen är orättvisa och vill mig ont...