Inlägg från: Anonym (gillar vintern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gillar vintern)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Jag har två barn och har köpt:

Isbjörnoveraller på rea i våras-1000 kr st.

skor: Kavat Extreme, på 70% rea-250 kr.

skor: Viking chilly 600 kr - 300 kr rabatt.     

Vantar: 2 par Hestra för 200 kr st, rea på nätet i somras.   

Ullunderställ: robertspierre: 100 kr per del, fyra delar + 2 par ullstrumpor för 50 kr st.     

rea polarn och pyret: två par ullunderställströjor för  140 kr st. Två par ullunderställsbyxor för 140 kr st. 
    fleecebyxor polarn och pyrets rea förra året 125.

Halvtjocka mössor villervalla. tre st för 90 kr st.   

4705 kr för två barn, men jag har ju köpt riktiga märkesgrejjer detta året.

Sedan finns underställ som användes förra vintern och som säkert funkar i år också, att ärva eller som fortfarande kan passa. Förra årens vantar finns också men de var lite för kalla och blev blöta så hoppas mer på Hestravantarna. Finns en del ullstrumpor, raggsockar och fingervantar och mössor från tidigare vintrar. Förra årets overaller passar ännu och kan användas som extra.
    Behöver kanske köpa två tunna fleecetröjor till och ett par tunna fleecebyxor. 

Höstkläder: Den lille ärver POP skalkläder som jag köpt på rea för tre år sedan. Den stora använder fortfarande skalkläder som jag köpte till honom förra hösten - Isbjörn skalbyxor 500 kr, isbjörn skaljacka 900 kr: dubbelstorlek och passar bra även detta året.

Höstskor är vanliga gymnastikskor för 50 kr st på 70% rea och stövlar för 70 kr. 

Mineralvatten skrev 2013-09-05 11:23:29 följande:
    hej allihopa, jag måste få fråga några saker då bli planerar att jag ska bli "tjock om magen" nästa sommar ;).

Jag är själv van att ärva och köpa begagnat utom just skor på grund av slitage. är jag helt missanpassad då? jag tycker det är bättre att använda eller köpa det som redan har tillverkats istället för att köpa nytt hela tiden. spciellt när barnen är små och växer som ogräs.

Samtliga kläder som inte är ytterkläder, köper vi begagnat. Alla jag känner köper begagnat. Det är nog inget att yvas över att man gör. Sedan bor ju inte alla så att de har tillgång till barnloppisar och klädbytardagar. Alla har inte heller släkt att ärva av.

Det enda som vi köper nytt är just ytterkläder. Att lillebror inte kan ärva just nu beror helt enkelt på att stora barnets ytterkläder är totalt sönderlekta efter en säsong. Det funkar att ha en söndernött overall med hål och lappar på som extra nödfallsoverall på förskolan, men det går knappast att ärva till lillebror. Dock håller POP och Isbjörn att ärvas när jag köper dem nya. Därför köper vi bara POP och Isbjörn nu, för att det kommer att bli billigare i längden. Jag köper på reor, ofta inte så långt ifrån det pris som folk försöker sälja dem för som begagnade.
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?