Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Rengställ . 250
    Skaloverall 400
    Vinteroverall nr1 300
    Vinteroverall nr2 500
    Extra vinterset 400
    Stövlar 50
    Höstskor 250
    Vinterskor 1 100
    Vinterskor 2 150
    Galonvantar x 3 150
    Vintervantar 150

Så typ 2700. Sonen går på dagis, och dessutom kommer han troligen byta storlek mitt i vintern både på overall och skor. Kläderna har jag köpt nya, dock på rean i våras, skorna begagnade. 

• Cornellia
    Mineralvatten skrev 2013-09-05 11:23:29 följande:
    hej allihopa, jag måste få fråga några saker då bli planerar att jag ska bli "tjock om magen" nästa sommar ;).

Jag är själv van att ärva och köpa begagnat utom just skor på grund av slitage. är jag helt missanpassad då? jag tycker det är bättre att använda eller köpa det som redan har tillverkats istället för att köpa nytt hela tiden. spciellt när barnen är små och växer som ogräs.

Givetvis är det inte fel att köpa begagnat. 

Själv vill jag att sonen ska ha hela och rena kläder, men vilken årsmodell det är spelar ingen roll. Jag köper mycket på tradera och facebook, här omkring finns det inga secondhand butiker som säljer fina barnkläder.  

Vi har tyvärr ingen att ärva ifrån, så hittar jag inte på tradera så får jag köpa nytt, men jag är rätt bra på att köpa på reor och så.  
  • Cornellia
    Mineralvatten skrev 2013-09-05 16:00:22 följande:
    men vad skönt att jag inte är ensam om detta =).
    Ibland känner jag mig som en utomjordning när jag tänker så.

Det enda som ställer till problem med begagnade kläder är att så många (över)använder sköljmedel, kläderna stinker och måste kastas. 
  • Cornellia
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-05 16:38:07 följande:
    Oj vilka summor!!! Skulle aldrig lägga så mkt pengar när mina barn kan gå torra/varma/hela/rena/snygga ändå. Jag handlar begagnat barnen ärver så mkt jag kan. Jag vill utsätta barnen för så lite kemikalier som möjligt som nya kläder innehåller, samt att jag värnar om miljön. En del är ju ändå tvunget att köpas nytt.
    Säkert förstår du oxå att någon måste köpa nytt?

Vi som inte har några att ärva efter, och inte har några second hand affärer har inte alltid ett val.  
  • Cornellia
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-05 21:45:57 följande:

Ja självklart. Varför skulle jag inte förstå det. Jag sa bara hur jag gör och förundrades över de stora summorna vissa lägger ut. Tradera är ju annars toppenbra om man inte har secondhand i närheten.
    Om man är "tvingad" att köpa nytt så är väl några tusen inga större summor?

Visst, tradera är bra, dock är jag själv, och säkert många med mig, skeptiska att köpa dyrare plagg på tradera eftersom risken att bli lurad är ganska stor, och dessutom är det svårt att prova innan osv. 
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?