• Elin868

Hjälp att somna själv

Hej!

Jag har ammat mitt barn till sömns nu sedan hon kom till världen. Hon är nu 4 månader och vill nu inte somna på kvällarna då hon äter..

Vill heller inte ligga själv.. Har hon minsta luft i halsen så ligger och och sprattlar tills hon blir pigg och måste komma upp, somnar inte med en rap helt enkelt. Får luft ganska lätt. Är dessutom extremt nyfiken på livet.

Tutte kan hon suga på litegrann, men inget som hon är fäst vid. Spottar gärna ut.

Jag vill inte att hon ska ligga och skrika tills hon somnar..

Kan någon ge mig tips på hur jag kan få henne att somna själv??

Tack/Elin

• Svar på tråden Hjälp att somna själv
  • Natulcien

Mitt råd är att sluta försöka få henne att somna själv, och istället låta henne somna i er trygga närhet.

Vår son ammades också till sömns första månaderna, vilket ju var suveränt smidigt. Men han var också runt 4-5 månader när han plötsligt inte somnade av amningen längre. Han sprattlade och fäktade och åt skitfort, så han kom liksom inte till ro vid bröstet längre.
    Men då låg jag bara kvar tätt intill honom (jag liggammade) och buffade lätt i rumpan tills han somnade istället. Har du provat det? Alltså bara ligga med henne tills hon somnar?
    En liten bebis som inte vill ligga själv ska inte behöva det. Närhet är lika viktig som mat för spädbarn.

• Elin868

Tack för svar.

Det är som det blir nu..Men det tar ca 2h. och tyvärr så måste jag ta upp och rapa henne flera gånger, vilket hon vaknar till mer av...

• Elin868

Hon är som sagt jättenyfiken, så hon skulle inte kunna somna i famnen framför tv:n heller.

• skogsvitter
    Elin868 skrev 2013-08-22 22:43:26 följande:
    Tack för svar.

Det är som det blir nu..Men det tar ca 2h. och tyvärr så måste jag ta upp och rapa henne flera gånger, vilket hon vaknar till mer av...
    Låt henne somna mer upprätt i famnen? Eller kanske mot axeln, och gå runt lite med henne. Då får hon ur sig gaserna samtidigt som hon lugnas och kan somna där hon ligger. Gick ofta och buffade och skumpade med min äldsta dotter så, hon hade supersvårt att komma till ro och somnade tyvärr alltför sällan vid bröstet... vi gick också runt med henne i sjal eller sele på kvällarna om hon absolut inte lyckades somna. Det är mycket värre i utvecklingsfaserna och vid 4 månader är det en lång och ofta väldigt jobbig utvecklingsfas för de små Håll ut och gör det du kan just nu så kommer det gå över och bli lättare igen snart! Minns alltför väl hur lång tid det kunde ta vissa kvällar, men som sagt det blir bättre
  • skogsvitter

Tillägger, mörkt och lugnt ska det vara runtomkring henne. Bara för att du går runt lite så ska det inte finns något direkt stimulerande för henne att bli intresserad av!

• ymmmi

Dessutom så är hon bara 4 månader och behöver närhet

• skogsvitter
    ymmmi skrev 2013-08-23 09:41:35 följande:
    Dessutom så är hon bara 4 månader och behöver närhet
  • Elin868

Tack för era råd :)
    Jag har provat hålla henne så, men kommer inte till ro då heller.

Provade ikväll efter råd av barnmorskan att amma henne i sängen, ta upp & rapa sen lägga henne i sin säng inte säga nåt, lämna dörren på glänt.
    Det tog 20 min för henne att somna själv, behövde bara gå dit och lägga till snutten en gång :)

Svar på tråden Hjälp att somna själv