• Anonym (Ledsen)

Bonusmamma som vill göra allt men möter motstånd, speciell situation

Hej! Jag får snart panik varför och här är delar av historien så ni ska förstå(få en helhetsbild):

Jag blev för några år sedan sambo med min karl,  han hade sedan innan ett barn med flertalet funktionsnedsättningar. Vi höll vår relation utanför barnet tills vi visste att vi verkligen ville leva med varandra och testade att bo med varandra varannan vecka då han inte hade barnet. Sen trappade vi sakta upp vårt gemensamma boende så att barnet fick vänja sig vid mig(vi hade förut setts(barnet) att jag kom en stund och "hälsade" på, min sambo och jag ville se att barnet accepterade mig och vande sig osv). När vi sen bodde med varandra på heltid och min sambos ex(barnets mor) fick reda på mig så började det bli en väldigt speciell situation. 

Barnets bio mamma hade sen tidigare "kastat" över "sin" tid på min sambo, typ jag ska resa bort till helgen kan du ta barnet osv, ibland så skulle hon bort en vecka utomlands hit eller dit och absolut kunde hon ej ta med barnet, och allting kom alltid med kort framförhållning, någon vecka eller två. Detta fortsatte även när jag kom in i bilden men blev värre. Min sambo är nästintill livrädd för sitt ex och vågar inte motargumentera henne men med mitt stöd så försökte han. Hon försökte bland annat när hon på något sätt fått reda på att jag gick hemma i en period sagt saker till min sambo som: Men kan inte ********** ta hand om när jag reser bort då om du jobbar. När han sa nej så ringde hon en nära släkting till min sambo och frågade denne, det spelade ingen roll om det var under en skolvecka och släktingen bor i en annan stad, vilket innebar att barnet skulle ej kunna vara i skolan. Det hela slutade med varenda gång att min sambo tog barnet ändå då han inte ville att barnet skulle missa skolan, vilket innebar att han var tvungen att krångla en massa och ej uppskattad av arbetsplatsen(olika arbetstider när han hade barnet och inte), jag fick täcka upp en hel del. 

Helt plötsligt så träffar sambons ex en ny man, denne bor väldigt långt borta, så hon började flänga dit hela tiden. Och mer tid läggs över på min sambo. Hela tiden så får hon för detta barn, ett halvt vårdbidrag(barnet har helt vårdbidrag), halvt barnbidrag och en del andra bidrag som är sammanhållet med barnet. 

Sen för ett tag sen skulle hon flytta till denna man, ingen framförhållning alls(i våra mått mätt, flyttar man så långt och har barn kanske man kan ha ett halvår i framförhållning iaf med ett sånt speciellt barn), barnet lämpades över på oss på heltid innan i ett par månader innan hon flyttade för hon hade ju så mycket med flytten att göra, när sambon ville ändra adress och få hela vårdbidraget osv då denna snabba omställning tvingade oss pussla sönder vårt liv(barnet tvärvägrar att gå på fritids, kräver extremt mycket tid hemma så man blir helt slut, vägrar någon form av korttidsboende, kontaktperson) jag fick ta mest ansvar och ha barnet själv vissa dagar då min sambo delvis jobbade utomlands då(han hade det uppstyrt så att han jobbade utomlands vissa dagar då han inte hade barnet). Så körde hon snyfthistoria att ja men jag lever ju på de pengarna. Min sambo fortfarande rädd för henne och vill inte bråka. 

Till slut när hon flyttade så ändrade hon i sista sekund adress och skrev på överlämnande av barnbidraget så hon skulle få bidragen in till slutet. 

Sen nu så har vi hamnat i problemen att jag inte räknas alls, de ifrågasätter mig överallt, när jag följer med barnet till möten(massor av möten angående detta barn), sjukhuset, tandläkaren(massor av tider), föräldramöten. Vi måste ju dela upp tiden mellan oss, hjälpas åt och minnas allt, vi är ju en familj, vårdbidraget täcker knappt något av detta barns behov, vad som förstörs, all tid man inte kan jobba osv, vi måste försöka så att vi tillsammans jobbar iaf minst heltid. Min sambo kan inte gå på allt. Har bägge rättigheter så fungerar ju det men jag får panik över situationen att alltid ifrågasättas, vem ifrågasätter biomamman som bara flyttade? Som inte ens informerade skolan, eller någon instans barnet har kontakt med. De ifrågasätter oss båda, hennes flytt att bara dra hur ska vi kunna stå till svars för det. Jag är bara så ledsen och finns massor mer. 

Skulle gärna vilja få feedback på detta beteende därför jag skriver historien, hur man ska hantera allt, vad vi ska göra, hur man kan göra så som biomamma, och jag har inte ens tagit med allt. 

Ps. Jag tycker väldigt mycket om mitt bonusbarn, och kanske är det de som är problemet. Att bry sig och att vilja dennes bästa. Jag skulle ju kunna dra, jag har inga skyldigheter. Men jag älskar min sambo, och någonstans vill man att kärleken ska övervinna allt. 

Ds. Fråga gärna om något är oklart, jag är så ledsen/frustrerad) så jag kan ha skrivit lite konstigt någonstans.

• Svar på tråden Bonusmamma som vill göra allt men möter motstånd, speciell situation
  • Tow2Mater

Din sambo är for mesig helt enkelt.

Med skolplikt kan man inte bara säga "barnetkan ej kunna vara i skolan pga resa" under en vecka, ni får ju låta mamman ta smällen av såna beslut utan att täcka upp.

• Lena

Klart du har rätt att göra sånt när pappan vill. Säg ifrån till folk som kommenterar att det inte är ditt fel mamman flyttade och nu gör ni det bästa av situationen.

• Anonym (mammatilltvå)

Jag förstår att det känns svårt och en stor eloge till dig som orkar ta ett sådant ansvar!

Du ska inte behöva stå till svars eller behöva rättfärdiga ditt engagemang alls, du deltar på vissa möten för att du bor med barnet - punkt! Om någon ifrågasätter eller frågar saker om mamman så hänvisa lugnt och bestämt vidare till mamman, har dom frågor om henne får de kontakta henne helt enkelt. Barnet bor med er på heltid och du är barnets bonusmamma/styvmamma det räcker att säga så, ni är inte ansvariga för mammans flytt eller obefintliga intresse av sitt barn.  

• Anonym (sanning)

Sanningen är att mamman kan lämna barnet hos pappan utan att han kan göra något för att få henne att ta ansvar.

• Anonym (Sanna)

Ett barn med så stora svårigheter borde ha en etablerad grupp omkring sig, en grupp som Habiliteringen har skapat där alla som jobbar eller har ansvar för barnet ingår? Har ni inte det? Om ni har det så borde gruppen träffas utan att barnet är med, och då får du och din sambo tillfälle att förklara situationen.

• Ms Pepper

Jag förstår inte varför ni inte har varit på familjerätten för samarbetsavtal. Gör upp om hur man samarbetar. Låter som om han samarbetar mer än hon. Om pappan har barnet mer bör hon även betala underhåll.

Hennes snyfthistoria om levnadspengar går inte ihop med att hon reser mycket, om jag förstår det rätt.

• FrökenKanSjälv

När det gäller vårdpersonal och skolpersonal som ifrågasätter att det är bonusmamman som kommer med barnet så gör de helt rätt. Personalen har nämligen sekretess mot alla utom vårdnadshavare. Du är inte vårdnadshavare och de får alltså inte diskutera barnets problem med dig.

Sen förstår jag att ni vill hjälpas åt, det är otroligt schysst av dig att ställa upp så mycket. Men en lag är ändå en lag.

• Litet My
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-23 16:44:17 följande:
    När det gäller vårdpersonal och skolpersonal som ifrågasätter att det är bonusmamman som kommer med barnet så gör de helt rätt. Personalen har nämligen sekretess mot alla utom vårdnadshavare. Du är inte vårdnadshavare och de får alltså inte diskutera barnets problem med dig.

Sen förstår jag att ni vill hjälpas åt, det är otroligt schysst av dig att ställa upp så mycket. Men en lag är ändå en lag.

Instämmer, och det är nog det ifrågasättandet grundar sig i.
  • Lillusen

Jag förstår inte riktigt vilka det är som ifrågasätter dig?

• Lillusen

Nu när jag läser igen så förstår jag att det är vård och skolpersonal som undrar. Det är inget konstigt, du är inte förälder, min mamma brukar hjälpa oss lite då och då och läkare som vi inte träffat innan undrar om föräldrarna är informerade m.m. Om det är jobbigt så be din man meddela de som det berör innan att du kommer och att all information kan lämnas till dig.

• FrökenKanSjälv

Lillusen,
    Det är inte riktigt så enkelt. Sekretessen är rätt stark och det minsta som krävs är att båda vårdnadshavarna lämnar sitt samtycke.

• SweeneyTodd

Vad för funktionsnedsättningar har barnet?

• Lillusen
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-24 21:58:42 följande:
    Lillusen,
    Det är inte riktigt så enkelt. Sekretessen är rätt stark och det minsta som krävs är att båda vårdnadshavarna lämnar sitt samtycke.
    Jag kan bara gå efter egen erfarenhet och det har gått bra även om det finns dom som frågat mormor varför hon är med och inte föräldrarna
  • Litet My
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-24 21:58:42 följande:
    Lillusen,

Exakt, det kan bli allvarliga konsekvenser om tex en bonusförälder är med och sedan gör andra vårdnadshavaren en anmälan om sekretessbrott.

Anywoo, jag är ensam vårdnadshavare och de frågar ganska ofta på möten kring sonens funktionsnedsättning hur vårdnaden ser ut eftersom min sambo är med. Dock väljer jag ju själv, det hade blivit knepigare om sonens pappa också haft vårdnad och sagt Nej.  
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Sanna) skrev 2013-08-23 09:02:29 följande:
    Ett barn med så stora svårigheter borde ha en etablerad grupp omkring sig, en grupp som Habiliteringen har skapat där alla som jobbar eller har ansvar för barnet ingår? Har ni inte det? Om ni har det så borde gruppen träffas utan att barnet är med, och då får du och din sambo tillfälle att förklara situationen.
    Det finns en sån grupp men här i vår kommun är det inte speciellt välfungerande och jag vet inte hur mycket min sambo har "tjatat" för att barnet ska få hjälp med olika saker, de hänvisar i cirklar och har noll koll. 
  • Anonym (Ledsen)
    Ms Pepper skrev 2013-08-23 13:36:22 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte har varit på familjerätten för samarbetsavtal. Gör upp om hur man samarbetar. Låter som om han samarbetar mer än hon. Om pappan har barnet mer bör hon även betala underhåll.
    Hennes snyfthistoria om levnadspengar går inte ihop med att hon reser mycket, om jag förstår det rätt.
    Det är omöjligt med henne, vi funderar på det nu för det har blivit ohållbart med att nu när hon flyttat kommer med tomma löften till barnet som hon inte håller, vilket sätter oss i en konstig sits att behöva förklara för ett barn att du kan tyvärr ej lyssna på vad din mamma säger.

Nu betalar hon underhåll efter att sambon skickade in till FK, dock är det ju bara lägsta beloppet. 

Nej det stämmer tyvärr inte alls.  
  • Anonym (Ledsen)
    Litet My skrev 2013-08-23 18:08:58 följande:

Instämmer, och det är nog det ifrågasättandet grundar sig i.
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-23 16:44:17 följande:

Det blir totalt felaktigt för barnet i denna situation oavsett sekretess hit eller dit. Vi funderar som sagt på att se till att det blir enskild vårdnad snart,  gå till rätten och hoppas att de förstår problematiken, för detta är ohållbart. 

• Anonym (Ledsen)
    SweeneyTodd skrev 2013-08-24 22:02:17 följande:
    Vad för funktionsnedsättningar har barnet?
    Ett par stycken, autism bland annat. 

Svar på tråden Bonusmamma som vill göra allt men möter motstånd, speciell situation