• Pampim

Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??

För mig har det alltid varit självklart att man ger något litet som bidrag till barnets vistelse på förskolan, det har vi gjort i alla år. Alltså lite pennor, papper, lim eller liknande pyssel. Visst betalar vi via skattsedeln och barnomsorgsavgift men det verkar ju vara så tighta ramar för personalen att köpa saker osv, så ett tillskott är mer än välkommet, det märker man ju. Vi umågs inte med så värst många andra som har små barn men de vi känner ger också "presenter" till verksamheten. Nu började mitt barn f-klass och första veckan lämnade jag en liknande kasse som jag alltid lämnar till förskolan en gång varje termin. En låda vita papper, ett par förpackningar glitterlim, pärlor och nylontråd, ett par ark med stickers/klistermärken samt ett par packen tuschpennor, total för ca 500:-. Personalen verkade jätteförvånade! Är det verkligen ovanligt att man ger "presenter" till f-klass? Ger du saker till verksamheten? I såfall vad/till vilket värde? Om du inte ger något, varför? PS. Snälla låt oss SKIPPA klagosången om att man minsann inte har råd/inte kan osv. Jag pratar inte om folk som är fattiga/har det svårt ekonomiskt/inte orkar pga sjukdom eller whatever. Då ska man ju självklart inte ge bort sina pengar. Jag vänder mig till alla som har en ekonomisk förutsättning mellan normal och stenrik, och där en femhundring per termin inte spelar nån roll. DS

• Svar på tråden Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??
  • Pampim
    skogsvitter skrev 2013-08-23 10:01:29 följande:
    Aldrig hört talas om liknande, aldrig varit med om och aldrig gjort. Det är väl såklart bra om man vill och kan, men jag förstår absolut att de blev förvånade! Jag skulle reagera precis likadant.

Tror du att de blir på något sätt "negativt" förvånade eller att de tycker det är bra?
  • straw2008

Däremot tar jag OFTA dit en papperskasse med äpplen eller plommon från trädgården

I kinamockaskogen.....
  • Mandel

Jag samlar och ger sådant som jag vet att de vill ha att pyssla med. Alltså toarullar, cf-burkar, förpackningsfrigolit osv.
    Får även fram stora kartong"ark" som jag tar med mig ibland. De är alltså på minst 1m x1,5-4m.

En gång köpte jag en vaxduk till förskolan då den de hade var mer hål än hel... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pampim
    Duckan skrev 2013-08-23 13:12:28 följande:
    Mandel, toarullar har jag också samlat och släpat dit

Mandel?! Vi får inte ens ta in mandel/nötter på dagisgården!! Toarullar är ju dock ett bra tips, ska jag börja med!
  • Punkster

Jag jobbar på fritids (och ibland också i f-klass) och jag har nog aldrig varit med om det som TS beskriver. Jag skulle nog också bli ganska förvånad om det hände. Visst har vi fått saker av föräldrar ibland. Nån förälder jobbade på ett tryckeri och kom med några rullar med A4-papper som dom av någon anledning inte kunde använda. Det pappret räckte för oss i nästan en termin. En och annan har också kommit med urväxta skridskor (vi åker en hel del på vintern) till de barn som inte har, lite extrakläder och sånt att ha som lånegrejer. Men aldrig någon färdig "pysselpåse" eller sånt. Visst, vi har väl inte hur mycket pengar som helst att handla grejer för. Men vi har heller aldrig haft köpstopp och saker som ritpapper, tuschpennor, limstift och sånt har vi absolut råd med inom budget. Flört

• Hannah76

Vi har gett nåt ibland.
    Brukar alltid lämna kvar luciakläderna, efter tips från en pedagog från min dotters första förskola. 

• Simben

Pumpkin; hon menade inlägget riktat mot signaturen mandel, inte att hon tar med mandel

Själva tar vi och ger lite förbrukade saker ibland när de efterfrågar, tex gamla stekpannor till sandlådan och lekstugan har vi haft med oss. Frigolit, utklädningskläder som inte används längre. Ett tag byggde och snickrade en del och då letade vi upp lite bräder och spik och tog med. Sånt som ändå bara ligger och skräpar här. Men har aldrig gått och köpt en massa och tror inte jag kommer göra det heller även om jag är väldigt sugen ibland att göra det.

Svar på tråden Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??