Valp gå i trappor?
När kan man låta valpen börja gå i trappor? En 13 veckors golden.
När kan man låta valpen börja gå i trappor? En 13 veckors golden.
När du inte orkar bära längre min Grand danois bars i 6månader sen var han för tung...hade A och B höfter som vuxen och fria armbågar.
Jag har burit vår tollare tills han var 9 månader
Börja lite försiktigt snart så valpen inte blir rädd för trappor. Kanske inte springa upp och ner som träning när den är så liten, men några steg är ingen fara :)
Träna kan du börja med snart, så att den inte blir rädd.
Annars bör den inte gå i trappor varje gång du går ut fören efter 6 mån, beror ju även på hur många trappor det är. Detta för att inte över anstränga lederna.
Jag har burit mina större raser tills jag inte orkade bära dom längre och dom hundarna av små raser har börjat gå fritt i trappor runt 10 månader förutom dom två trappstegen upp/ ner till från huset ut i trädgården som dom gått i från start.
Din hund kan gå i trappor utan problem. Det är inte farligt och påverkar inte lederna. Risken som finns är att man blir lite ivrig och ramlar, men själva trappgåendet leder inte till större risk för ledproblem. Jag är uppfödare av stor ras och dessutom hundfysioterapeut. Denna skröna är dock extremt vanlig...
Farligt för lederna är övervikt i tidig ålder samt lek med andra hundar.
Om hunden uppvisar symptom redan som liten valp och diagnosen ställs så tidigt så är det en annan sak. Man kan inte utveckla HD av att gå i trappor.
Hur individen påverkas av sin HD är också mycket individuellt. Har själv sett hundar med grav HD som knappt uppvisat symptom och hundar med lite HD som visat kraftiga symptom.
Det som orsakar flest skador på unga hundar är lek. Kraftiga accelerationer och hastiga inbromsningar. Valpen har verkligen inte full kontroll på kroppen så pass ung. På unga hundar med skador är det vanligaste orsaken, det och hoppande. Hoppande rakt upp och sned landning, hopp från bil/soffa och så vidare. Självklart ska valpar då leka med andra hundar, men korta stunder så de faktiskt orkar. Både fysiskt och mentalt.
Har en 3,5mån Hovawartvalp som går själv uppför en rätt lång trappa till kontoret. Blir väl 2-3ggr per dag. Neråt brukar jag bära henne, om jag inte har händerna fulla, men det är bara för att hon oftast har bråttom ner annars och då blir det liknande belastning som vid hopp.
Det är snarare sämre för hunden att vara förhindrad att göra vardagsaker... de behöver bygga upp musklerna för att de ska klara detta när de blir äldre. Av samma orsak så kan man gärna vara ute 1 tim i skogen med valpen där den får röra sig så mkt/lite den vill men inte gå på promenad 1 tim.
Däremot som tidigare skrivits så ska man vara försiktig med hopp (jag lyfter alltid i och ur bilen t.ex.) och lek med andra hundar, särskilt om den andra hunden är större.
Hej! Undrar ang hundar och trappor, 110903 du skriver att du är uppfödare av en stor ras, vilken? Vi funderar på att skaffa en hund och är intresserade av rasen Broholmer som ju är stora hundar. Vi har läst massor nu och vissa skriver att stora hundar absolut inte ska bo i hus med trappor och andra verkar tycka att det går bra?! Vad är din åsikt som uppfödare?