Inlägg från: Snorkmaiden |Visa alla inlägg
  • Snorkmaiden

Valp gå i trappor?

Jag har burit vår tollare tills han var 9 månader

• Snorkmaiden
    110903 skrev 2013-08-23 22:01:24 följande:
    Din hund kan gå i trappor utan problem. Det är inte farligt och påverkar inte lederna. Risken som finns är att man blir lite ivrig och ramlar, men själva trappgåendet leder inte till större risk för ledproblem. Jag är uppfödare av stor ras och dessutom hundfysioterapeut. Denna skröna är dock extremt vanlig... Farligt för lederna är övervikt i tidig ålder samt lek med andra hundar.

Att gå i trappor i sig är ju inte farligt, men om hunden nu har höftledsdysplasi (vilket ju är vanligt hos Golden) är det ju bra att ha underlättat? Eller så kanske jag bara är väldigt nojig själv efter att ha haft en hund med dåliga höfter som jag var tvungen att ta bort när hon var drygt två år på grund av smärta.
  • Snorkmaiden
    110903 skrev 2013-08-24 07:35:29 följande:
    Om hunden uppvisar symptom redan som liten valp och diagnosen ställs så tidigt så är det en annan sak. Man kan inte utveckla HD av att gå i trappor. Hur individen påverkas av sin HD är också mycket individuellt. Har själv sett hundar med grav HD som knappt uppvisat symptom och hundar med lite HD som visat kraftiga symptom.

Helt sant, min hund hade bara måttlig dysplasi med små benpålagringar och fick ändå stora besvär. Det är just därför jag har burit när det var varit många och långa trappor. Just för att jag inte vetat status på höfterna. Inte för att höfterna eller andra leder slits utav utan för att inte orsaka onödig belastning eller smärta utfall att hunden har HD. Nu blev jag väldigt OT här kanske, men jag tycker det ändå är bra att undvika onödigt mycket trappgång, höga hopp ned från tex bilar osv. :)
Svar på tråden Valp gå i trappor?