• Kasperina

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Hur gammal är hon? Varför får hon inte testa stringtrosor om hon vill? Är det inte bättre att förklara vad du är rädd för istf att förbjuda henne att prova på saker som inte är skadliga? Det finns tillräckligt mycket i samhället som ÄR skadligt som man måste försöka hålla dem borta ifrån utan att man börjar förbjuda saker som eventuellt skulle kunna vara skadligt i tredje eller fjärde led under vissa väldigt speciella omständigheter...

• Kasperina

Om min dotter vill ha stringtrosor när hon är 10 så kommer hon att få ha det för att prova. Hon kommer dock att få prova hemma, inte i skolan. Tycker det är helt fel att förbjuda barnen att undersöka världen de faktiskt ska leva i som vuxna.

• Kasperina
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:54:03 följande:
    Hur resonerar du då? Ska hon få prova sex också då om hon vill?
    Självklart inte! Som jag skrev förut så gör jag skillnad på det som är direkt skadligt och det som är harmlöst men kan vara skadligt under vissa väldigt speciella omständigheter.
    Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att stringtrosor i sig är farliga!
    Du kopplar ihop dem med sex som du inte vill att hon ska ha, men genom att förbjuda henne att ha dem innan hon blir 15 lär du henne att stringtrosor är något man får ha när man är "stor" = VILL HA!!!
  • Kasperina

Och jag personligen har aldrig tyckt att stringtrosor är särskilt sexiga, däremot gillade jag att man kan ha tajta kläder utan att trosorna syntes

• Kasperina
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 09:00:57 följande:
    Hur ska jag göra då? Hur ska jag bemöta henne nu?

Om det är sex du är emot och inte trosorna så ska du berätta för henne att du tycker att stringtrosor signalerar att hon vill ha sex. Beroende på hur gammal hon är förklarar du varför du ogillar det.
  • Kasperina
    Murarn skrev 2013-08-24 09:29:50 följande:
    Prata med din dotter. Du ska INTE vara arg på henne eller skälla på henne, det kommer inte leda till det bättre.

Fråga henne varför hon vill ha stringtrosor. Kanske har alla hennes vänner det eller vill hon prova bara?
    Det kanske känns bäst eller så vill hon inte att trosorna ska synas när hon har byxor?
    Hon kanske har en finne på skinkan så vanliga trosor skaver?
    Det kan ju finnas hundra anledningar till varför hon vill ha string. Om du förbjuder henne utan först lyssna så kränker du henne bara.

Sedan förklarar du för henne varför du inte vill att hon har det innan hon fyllt 15.
    Säg att du förknippar string med vuxenlivet och sex (om det nu är därför du tycker det) och att du tycker att det känns jobbigt att hon, din dotter, redan i dina ögon vill vara en sexuell varelse.

Jag vet inte hur gammal din dotter är. Är hon 8 år kanske denna konversation passar sämre men är hon över 11 år så kanske.

Säg till henne att om hon vill ha snygga och fina trosor så kan ni åka och köpa nya tillsammans. Hipster är ju jättefina trosor.
    Fråga henne om hon kan respektera din vilja att hon inte har string innan hon är 15. Hon måste inte, men hon är din dotter så du kan alltid fråga. Och att ni tillsammans kan köpa string så fort hon fyllt 15....
    Jättebra skrivet!
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(