• Jesper f

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:31:21 följande:
    Nej det behöver absolut inte vara sexuellt. Kläderna sitter bättre över rumpan om man inte ser troskanten, och det behöver ju inte vara sexuellt. 
    Jag fick stringtrosor när jag gick i 5:an/6:an i skolan, det var inget sexuellt, det var bara lite vuxet för mig, och det kändes häftigt. Det var ju ingen förutom jag och tjejerna i min klass som visste att jag hade det. (Det var modernt just då).

Lita lite på henne, att hon vill ha ett par stringtrosor är inte så farligt, hon kommer säkert inte hoppa i säng med första bästa kille för det! :) Det behöver som sagt inte vara sexuellt :)

Skojar du? Tycker du på ALLVAR att det är passande att just barn ska ha kläder över "rumpan", som är så tighta att ett plagg på högst ett par mm "förstör" designen?

Vi lever knappast i ett oskylldigt samhälle, och förutom att barn av naturliga orsaker ska få vara barn så länge som möjligt, måste föräldrars förnuft också vara en skyddande hand över barnen, som varken har levnadserfarenhet nog eller ens fysiska möjligheten att försvara sig själva, om något skulle inträffa.

Att bli vuxen, omfattar även att visa ett större mått av förstånd och anpassande av sig själv efter både situation och tillfälle, och jag törs lova att majoriteten av kvinnor INTE går omkring med stringtrosor. För det första kan det omöjligen vara "bekvämt", för det andra knappast heller särskilt hygieniskt. För det tredje kan faktiska syftet till att ens inneha dom ( förutom fåtalet som har det till sportbruk ) knappast härledas till något annat än rent utmanande. Ingenting av detta, är värden som vuxenvärlden behöver konfrontera barn med, innan dom är mentalt vuxna att hantera aspekterna av innebörden. Och att "gömma" ansvaret i den frågan som någon form av oskylldighet, är ungefär i paritet med att ge sitt barn nikotintugummi under förevändningen att dom röker det i vart fall inte, men får samma upplevelse som dom hippa rökarna.

Nej TS, jag tycker du ska hålla på din regel, inga stringtrosor innan hon själv är myndig. Den dagen får hon bestämma själv, men innan dess får hon glatt finna sig i att mamma har ett ord med i laget. Det är för hennes eget bästa, och även om barn inte förstår det här/nu, kommer dom förstå det senare i livet när dom själva blir föräldrar. Att det är en omtanke och kärlek bakom.
  • Jesper f
    Anonym (OP) skrev 2013-08-24 10:33:49 följande:

För att hon håller på att bli kvinna. Hon testar sig fram.

Och det tänkte du försöka hindra? 
    Du skulle inte försöka hindra om du upptäckte att ditt barn tex snattade, började dricka alkohol utanför din kontroll, började röka, eller använda droger?
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:50:14 följande:
    Anser DU ja. Finns folk som inte ser det som sexuellt alls. Bröst är till för bebisar ska få mat, och rumpan är en sittdyna samt Avfallsport ;)

Ska hon inte få ha BH när hon får bröst heller? För att det framhäver brösten?
    Låt henne få testa lite, det skadar liksom inte! Stringtrosor är ju så himla harmlöst... 

Jag tror att du, likväl som alla andra, inser att det knappast är "rätt" personer i samhället som INTE förknippar stringrtrosor med något sexuellt alls. Det är fortfarande BARN vi pratar om här.

BH:n har under historien, till skillnad från Stringtrosor, allt som oftast ett PRAKTISKT användningsområde, där dom förutom form framförallt fyller en funktion för att avlasta nacker, rygg. Med tanke på att dom funnits och använts sen 4500 fkr, faller det nog inte riktigt under samma modefluga.
  • Jesper f
    Zuzanne skrev 2013-08-24 10:38:59 följande:
    Jag blir så trött på dessa trådar där föräldrarna förfasas över att barnen bär plagg som enligt dem är utmanande. Sluta sexualisera era barn, snälla. Det är just sånt här som inte är bra för flickors och kvinnors frigörelse. De värderingar du lägger i detta plagget gör att det blir ett sexuellt plagg, inte plagget i sig. Om folk slutade lägga in sexuella värderingar i stringtrosor, korta kjolar, genomskinliga toppar osv så skulle inte längre plagget uppfattas som sexuellt. Själv bär jag stringtrosor då jag känner mig instängd i andra sorter, hon kanske känner likadant?

Det är väll just för att INTE sexualisera sina barn, som man inte KLÄR dom i plagg som övriga samhället TYDLIGT förknippar med sexualisering. Eller hur tänkte du nu?

Kvinnors rigörelse är knappast förknippat med vad BARN bär för kläder. Och sker numer "frigörelse" på barns bekostnad, är det snarare dags att fundera över om inte frigörelsen gått käpprätt åt skogen...
  • Jesper f
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:02:32 följande:
    Man kan ibland se troskanten genom jeans... 
    Men visst, ts bestämmer över sitt barn. Men jag pratar av egen erfarenhet att man kan inte kontrollera henne tills hon är 18... Det är bara naivt.

Men du kan inte påstå att string ÄR för sexualisering, alla tycker inte det och jag tror verkligen inte att det är huvudsyftet.

Ja, dom jeansen skulle inte sitta på mitt barn. Och en total "erfarenhet" på hela 22 år?!? Apropå naivt...

Skulle du göra en TEMO undersökning i frågan, är det utan tvekan en så stor majoritet som skulle svara ja på rågan om string är ett plag förknippat till sexualisering, att bara påståendet om motsatsen är så rakt av verklighetsfrånvänt, att det i princip är skrämmande att någon ens går omkring och tror på att så faktiskt är fallet.
  • Jesper f
    Att vara förälder är otacksamt, det bara är så. Men det är av erfarenhet och omtanke för hennes eget bästa. Det du måste försöka förklara, även om hon inte vill lyssna på det örat. Men även om gott om mossa i öronen, så sipprar lite ljud in emellanåt ;) Och den dagen hon själv får barn, kommer hon förstå.
  • Jesper f
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:17:49 följande:
    Men vad spelar det för roll om någon eller några anser att det är sexuellt? Det finns ju många som tänder på fötter, ska hon aldrig få gå barfota för det? 
    Vad har det med henne att göra att en del människor ser stringtrosor som sexuellt?  

Det är en fråga om att utsätta sitt barn för en medveten risk. Fötterna sätter vi i regel strumpor på i sammanhang där det finns andra människor, men att använda stringtrosor har knappast med att skyla att göra, utan framhäva.
    Anonym (...) skrev 2013-08-24 11:18:00 följande:
    Jag talar med erfarenhet som dotter till föräldrar med kontrollbehov. Ni kan råka förstöra relationen med era barn så pass att dom inte vill ha nått med er att göra i vuxen ålder..

Då har dina föräldrar använt totalt fel metod när ni kommuniserat. Helt annan sak än att det skulle ha ändrat syftet. Att som förälder INTE sätta gränser för sina barn, är faktumvis ÄNNU värre än kontrollbehov - för då bryr man sig inte alls.
  • Jesper f
    Zuzanne skrev 2013-08-24 11:22:55 följande:

Det finns mängder av kulturer där bröst inte är sexualiserat. Ett exempel är Brasilien, där de flesta inte bryr sig om brösten. Rumpan däremot är extremt sexualiserad och istället för bröstoperationer görs det rumpoperationer. En bra bok som tar upp bl.a. rumpa vs bröst i Brasilien är Travesti av Don Kulick. Han är antropolog, jag utbildar mig till socialantropolog, det är bl.a. sånt här vi jobbar med, så ja, jag har koll.

Så i din utbildning som socialantropolog, menar du alltså att om någon nu tittar på en erotisk film skapad i Brasilien, är alltså bröst i överhuvudtaget inte inkluderat i handlingen på densamma?
    Zuzanne skrev 2013-08-24 11:28:06 följande:

Genom att säga till ditt barn att stringtrosor är sexigt så lär du ditt barn att det är sexigt och genom detta sexualiserar du ditt barn. Genom att säga trosa som trosa så sexualiserar du varken plagget eller barnet, och barnet kommer inte att förknippa plagget med någonting vuxet, förbjudet eller sexigt. Jag tycker personligen att det är lite perverst av föräldrar att sexualisera sina barn på det viset baserat på kläder. Att fortsätta med att värdera vissa plagg som sexuella och sedan föra över detta på sina barn stjälper istället för hjälper.
    Det är inte en fråga om vad DU anser om plagget, det är frågan om samhällsnormen, när det kommer till ett så specifikt plagg med ett så specifikt syfte. Det perversa är väll snarare att föräldrar gör allt för att "dölja" det faktiska syttet, för att därigenom slippa ta något som helst moraliskt ansvar för sina barn - av den simpla anledningen att det är jobbigt att ta konflikten.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(