• Zuzanne

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag blir så trött på dessa trådar där föräldrarna förfasas över att barnen bär plagg som enligt dem är utmanande. Sluta sexualisera era barn, snälla. Det är just sånt här som inte är bra för flickors och kvinnors frigörelse. De värderingar du lägger i detta plagget gör att det blir ett sexuellt plagg, inte plagget i sig. Om folk slutade lägga in sexuella värderingar i stringtrosor, korta kjolar, genomskinliga toppar osv så skulle inte längre plagget uppfattas som sexuellt. Själv bär jag stringtrosor då jag känner mig instängd i andra sorter, hon kanske känner likadant?

• Zuzanne
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:40:45 följande:
    Helt fel resonemang anser jag. Rumpa och bröst ÄR sexualiserande oavsett kultur och tid. Och eftersom stringtrosor visar rumpan är det ett sexualiserande plagg.

Och där har du fel. Rumpa respektive bröst kan vara sexualiserade i kulturer, inte alla. I vissa kulturer är brösten det sexuella, i andra kan det vara rumpan, och det kan vara både bröst och rumpa eller inget av det. Glöm inte bort att kultur är föränderligt och återspeglar de ideal och föreställningar som majoriteten i en kultur förmodas ha i en given tid. Ta tex benen i Europa på 1700-talet, så sexualiserat. Men inte nu längre. Om vi skulle sluta se rumpa/bröst som någonting sexuellt så skulle folk sluta uppfatta det så.
  • Zuzanne
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 11:02:15 följande:
    Visa mig den kultur där varken rumpa eller bröst anses sexigt. Och vet ni vad hon gjort nu då? Går omkring i bara string och tröja här hemma, bara för att liksom trotsa mig. -_- Men jag tänker inte reagera, för då har hon vunnit. Tänker låtsas som om det regnar tills hon tröttnar. Trodde inte hon var så omogen faktiskt, men det är ytterligare ett tecken på att hon inte är redo för string.

Det finns mängder av kulturer där bröst inte är sexualiserat. Ett exempel är Brasilien, där de flesta inte bryr sig om brösten. Rumpan däremot är extremt sexualiserad och istället för bröstoperationer görs det rumpoperationer. En bra bok som tar upp bl.a. rumpa vs bröst i Brasilien är Travesti av Don Kulick. Han är antropolog, jag utbildar mig till socialantropolog, det är bl.a. sånt här vi jobbar med, så ja, jag har koll.
  • Zuzanne
    Jesper f skrev 2013-08-24 11:09:50 följande:
    Det är väll just för att INTE sexualisera sina barn, som man inte KLÄR dom i plagg som övriga samhället TYDLIGT förknippar med sexualisering. Eller hur tänkte du nu? Kvinnors rigörelse är knappast förknippat med vad BARN bär för kläder. Och sker numer "frigörelse" på barns bekostnad, är det snarare dags att fundera över om inte frigörelsen gått käpprätt åt skogen...

Genom att säga till ditt barn att stringtrosor är sexigt så lär du ditt barn att det är sexigt och genom detta sexualiserar du ditt barn. Genom att säga trosa som trosa så sexualiserar du varken plagget eller barnet, och barnet kommer inte att förknippa plagget med någonting vuxet, förbjudet eller sexigt. Jag tycker personligen att det är lite perverst av föräldrar att sexualisera sina barn på det viset baserat på kläder. Att fortsätta med att värdera vissa plagg som sexuella och sedan föra över detta på sina barn stjälper istället för hjälper.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(