• Spöktuss

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Hon är väl i den åldern då allt "förbjudet" börjar bli spännande? Bara för att man bär string betyder det inte att man automatiskt söker sig till sex. Förstår faktiskt inte varför du lägger ihop byxmyndighet och ett klädesplagg som många använder utan att för den delen vara sexuell.
    Jag använde också string en period när jag var 13, eftersom "alla andra" gjorde det. Slutade eftersom det var så förbannat obekvämt och sen var det inget mer med det. Jag visade inte upp min röv för alla bara för att jag hade string, det var bara spännande att prova på det.

Om du inte hade varit så kontrollerande så kanske din dotter hade varit bekvämare med att prata med dig om det. Det är mycket som rör sig i huvudet på tonåringar, man försöker hitta sig själv och hänga med i utvecklingen. Det blir viktigt att hänga på vad kompisarna gör och hur de klär sig. Det kanske är så hon har gjort i det här fallet.

Sluta bestämma hennes klädval, försök förstå att hon vill bestämma själv över vad hon ska ha på sig.

• Spöktuss
    EnAnonumius skrev 2013-08-24 11:38:22 följande:
    Nej det är de INTE. Det finns många kulturer som inte ser bröst som något sexuellt. Många afrikanska stammar ser inte brösten som något sexuellt enligt deras EGNA kulturer ej heller rumpan.

Nu när någon komer in och  påtalar dig detta så skall du genast sitta och fjanta runt om "jag är så trött på detta argument" och så skall du genast få det till att det skulle handla om att din motpart baserar argumenten på  att "man är individer".  Drömmer

Precis! De flesta stammar påverkas inte av västvärldens synsätt och sexualisering.
  • Spöktuss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:28:58 följande:
    Om du läst vad jag skrivit tidigare så går hon nu runt i bara string och tröja här hemma för att visa sin trots mot mina bestämmelser. Jag tänker dock inte reagera utan vänta tills hon tröttnar. Just nu är hon bara barnslig och trotsig, men det ska hon snart få lära sig av med.

Och nej, jag kan se att hon inte passar särskilt bra i string, men det har hon säkert inte förstånd till att förstå själv, vilket är ytterligare en anledning att jag som förälder måste kliva in och ta beslut.

Ja. Hon behöver inte ha tighta historier som visar upp formerna och sexualiserar hennes kropp, det får hon vänta med några år.

Får jag fråga vilka kläder hon FÅR ha på sig för dig?
  • Spöktuss
    Tom Araya skrev 2013-08-24 12:32:41 följande:
    Vilka plagg sänder INTE sexuella signaler? Beror det inte mer på betraktaren?

Har din dotter aldrig kjol, klänning, badkläder, idrottskläder e.t.c?

Jag tycker du ska sluta färga dina åsikter om kläder och utseende med vuxnas syn och avsexualisera ditt barn.       
  • Spöktuss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:43:36 följande:
    Men att säga att det är OK för en 13-åring att ha string, men inte för en 9-åring, och samtidigt hävda att 13-åringen bara gör det för nyfikenheten och inte för något sexuellt - det är rent hyckleri och inget annat!

Jag frågar dig igen: Vilka kläder anser du att din dotter ska ha för göra dig nöjd?
  • Spöktuss
    Spöktuss skrev 2013-08-24 14:07:16 följande:

Jag frågar dig igen: Vilka kläder anser du att din dotter ska ha för göra dig nöjd?

*för att du ska vara nöjd.

• Spöktuss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 14:10:45 följande:
    Hon får ha vilka kläder hon vill så länge de inte anspelar på sex=byxor som sitter som korvskinn runt skinkorna på henne eller trosor som visar hela rumpan, eller toppar som visar djup urringning.

Hon får vänta några år innan hon utforskar sexualiserandet av sin egen kropp.

Anspelar tighta byxor på sex? Det hade jag missat. Drömmer

Allvarligt talat, att "utforska sexualiserandet av sin kropp" är enligt mig när man börjar bli intim med sig själv, inte att klä sig i ett visst plagg. Du har nog missförstått vad "sexualisering" är för något. 
  • Spöktuss

Haha, nu när jag tänkte efter.

Spöktuss skrev 2013-08-24 14:25:04 följande:

Anspelar tighta byxor på sex? Det hade jag missat. Drömmer

Allvarligt talat, att "utforska sexualiserandet av sin kropp" är enligt mig när man börjar bli intim med sig själv, inte att klä sig i ett visst plagg. Du har nog missförstått vad "sexualisering" är för något. 

Du menar inte " utforska sin sexualitet"? I så fall har det verkligen nada med kläder att göra.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(