Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:43:36 följande:
"Borde" inte ett barn bry sig om utseendet enligt dig alltså? Men om de gör det då? Ja, då finns föräldern där för att säga ifrån, likaså om de bryr sig om sin sexualitet för tidigt.
Men att säga att det är OK för en 13-åring att ha string, men inte för en 9-åring, och samtidigt hävda att 13-åringen bara gör det för nyfikenheten och inte för något sexuellt - det är rent hyckleri och inget annat!
Inte på samma sätt och i samma utsträckning som tonåringar och vuxna. Föräldrarna borde finnas där för att stötta och hjälpa, om nu ens barn är väldigt intresserad av sitt utseende får man försöka guida hen, men att förbjuda saker rakt av fungerar inte. Att utforska sin sexualitet i tidig ålder tror jag bara är sunt, men därmed inte sagt att barn borde ha sex, utan endast utforska sig själva och sin kropp. Om ens 11-åriga barn har sex, ja då får man ta sig ett rejält snack med barnet, eftersom barn inte är redo och inte har tillräckligt mycket konsekvenstänkade, men om ens 14-åring har det, ja då finns det inte mycket man kan göra, om tonåringar vill ha sex kommer de ha det. Mycket händer i kroppen och hjärnan under tonåren, och man behöver få chansen att få utlopp för det.
Det är stor skillnad på att vara barn och att vara tonåring, så jag skulle inte säga att det är hyckleri. Jag har dessutom sagt att det finns olika anledningar till att man väljer att bära string, bekvämlighet, nyfikenhet, känna sig vuxen, vara sexig etc. Alltså inte endast för det sexuella syftet. Bär man string för ett sexuellt syfte är man ju oftast med någon annan, inte bara har det under sina vanliga kläder en vanlig dag.
Om du inte förstår skillnaden på om ett barn bär string och en tonåring, eller om ett barn utforskar sin sexualitet och en tonåring, då har jag inget mer att säga.