• Zoja

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Hennes ålder är högst relevant för att man ska kunna ta ett rättvist ställningstagande. Det är väldigt stor skillnad på om din dotter skulle vara 9 eller 14 år gammal och vilja bära string. Men att förbjuda saker som string är ingen bra idé, vill hon ha det på sig så kommer hon ha det.

• Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 12:46:42 följande:
    Nu har beslut redan fattats, så tråden har fyllt sitt syfte, men på vilket sätt är det skillnad för en 9-åring och en 14-åring menar du?

Läser man allt i denna tråd spelar det ju tydligen ingen roll, för string är inte alls sexualiserat...
    Är man nio år är man fortfarande ett barn, som inte borde bry sig om sitt utseende på ett sådant sätt. En 14-åring är tonåring och har kommit in i fasen att utforska sig själv och skapa sig en egen identitet, utseende, sexuella erfarenheter etc. 

Nej, jag tycker inte heller att string automatiskt är ett sexuellt laddat plagg, om man bär det under kläder och har det för att man tycker att det är bekvämt. Jag började bära string när jag var ung tonåring, 13 kanske, och då var det spännande, lite vuxet som ingen annan behövde veta om. Man måste få utrymme att utforska sig själv som tonåring, testa olika saker, inte berätta allt för mamma och pappa. Men som sagt, är man under 11-12, ja då borde inte fokus ligga på utseendet på ett sådant sätt. Så det är stor skillnad på de få åren. 
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:11:32 följande:
    Jaha, så på vilket sätt är "fokus på utseendet" annorlunda mot sexualisering?
    Man kan fokusera sig på utseendet på många olika sätt. Ett barn, någon som inte är tonåring än alltså, borde inte bry sig så mycket om val av kläder, smink, underkläder, skor, utveckla en identitiet, sex, förhållanden etc, för att de är just barn och borde bete sig som barn och inte tonåringar. Som jag tidigare sa, tonåringar ska hitta sig själva och testa olika saker, barn har inte det behovet. 

Sen vill tonåringar såklart ibland se sexiga ut, och en stor del av fokuset ligger mycket på att se bra ut, och det är helt normalt. Men med det sagt betyder det inte att allt fokus ligger på att se sexig ut, och string för många är just bara ett bekvämt plagg, och inte något som gör en till en levande sexbomb som när som helst kan explodera.
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 13:43:36 följande:
    "Borde" inte ett barn bry sig om utseendet enligt dig alltså? Men om de gör det då? Ja, då finns föräldern där för att säga ifrån, likaså om de bryr sig om sin sexualitet för tidigt.

Men att säga att det är OK för en 13-åring att ha string, men inte för en 9-åring, och samtidigt hävda att 13-åringen bara gör det för nyfikenheten och inte för något sexuellt - det är rent hyckleri och inget annat!
    Inte på samma sätt och i samma utsträckning som tonåringar och vuxna. Föräldrarna borde finnas där för att stötta och hjälpa, om nu ens barn är väldigt intresserad av sitt utseende får man försöka guida hen, men att förbjuda saker rakt av fungerar inte. Att utforska sin sexualitet i tidig ålder tror jag bara är sunt, men därmed inte sagt att barn borde ha sex, utan endast utforska sig själva och sin kropp. Om ens 11-åriga barn har sex, ja då får man ta sig ett rejält snack med barnet, eftersom barn inte är redo och inte har tillräckligt mycket konsekvenstänkade, men om ens 14-åring har det, ja då finns det inte mycket man kan göra, om tonåringar vill ha sex kommer de ha det. Mycket händer i kroppen och hjärnan under tonåren, och man behöver få chansen att få utlopp för det.

Det är stor skillnad på att vara barn och att vara tonåring, så jag skulle inte säga att det är hyckleri. Jag har dessutom sagt att det finns olika anledningar till att man väljer att bära string, bekvämlighet, nyfikenhet, känna sig vuxen, vara sexig etc. Alltså inte endast för det sexuella syftet. Bär man string för ett sexuellt syfte är man ju oftast med någon annan, inte bara har det under sina vanliga kläder en vanlig dag. 

Om du inte förstår skillnaden på om ett barn bär string och en tonåring, eller om ett barn utforskar sin sexualitet och en tonåring, då har jag inget mer att säga. 
  • Zoja
    Varför använder man tighta kläder?
    1) Man tycker att det är snyggt.
    2) Man tycker att det framhäver ens kropp på ett smickrande sätt.
    3) Man tycker att det är bekvämt.
    4) Under kjolar/klänningar kan det vara skönt att ha tights för värmens skull.
    5) Man gillar inte stora luftiga kläder.
    6) Det är smidigt när man idrottar.
    7) Man tycker att man ser sexig ut.
    8) Tights är mjuka och man blir väldigt rörlig i det.

Varför använder man string?
    1) Man tycker att det är bekvämt.
    2) Man tycker att man ser sexig ut.
    3) Man gillar inte att ha trosor som täcker rumpan/korvar sig.

Varför använder man boxertrosor?
    1) Man tycker att det är bekvämt.
    2) Man tycker att man ser sexig ut.
    3) Man gillar inte att ha trosor som skär in i rumpan.

Räcker det med anledningar? Annars kan säkert någon i tråden komma på ännu fler. 
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 16:19:22 följande:
    Så om en 7-åring då tycker det är bekvämt med string är det helt OK för henne att använda menar du?
    Jag tycker, som jag tidigare skrivit, att barn inte borde tänka på vad de har för underkläder, smink eller liknande, utan vara just barn. Ett barn behöver inte utforska sin kropp och identitet på samma sätt som en tonåring vill göra. Och string är ett plagg som många börjar använda i tonåren just för att testa nya saker, men ett barn ska inte göra det.

Varför ska ett barn tänka på hur de ser ut i kläder och underkläder? Det tänket hör till tonåren till. En 13-åring tycker jag kan få bära string, för att i den åldern börjar man hitta en egen identitet och göra sig fri från sina föräldrar. String är för mig inget barnplagg, likaså att bh inte är för barn. 
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 17:25:30 följande:
    OK, så vad du säger är att barn inte tänker på sitt utseende innan de kommer i tonåren? Kan meddela att där har du definitivt ruskigt fel.
    Nej, jag säger att barn inte borde göra det. Inte på ett sätt så en sju-åring tänker på vilka trosor hon ska ha på sig, om rumpan ser bra ut i de jeansen, om håret är bäst utsläppt eller uppsatt, om man kan dölja den där rodnaden på kinden med foundation.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(