Millicent skrev 2013-08-25 10:00:37 följande:
Jag kommer inte tillåta att mina barn har stringtrosor förrän de är i 15-årsåldern.
Jag förstår om de är nyfikna på det precis som de är nyfikna på en hel massa annat som tonåringar har för sig och tonåringar har ofta för sig att leka med vuxenattribut och utseende/roller. Men det är ändå jag som sätter gränser för vad som är okej och inte utifrån hur jag bedömer att det påverkar dem.
Ja, de får leka med högklackade skor, mascara och en massa sexappealsignaler (för de har självklart sett allt möjligt sådant i reklam, på bilder, i TV-program riktade till barn), men de får göra det hemma framför spegeln och i viss mån (modererat) på vissa fester.
Min roll som förälder är inte att sanktionera allt. Jag ska vara vägledare. Det må vara så att de ändå har string när de är 15 men då kommer de att ha fört en del diskussioner om fenomenet och inte bara gå runt och tro att det måste vara så. Precis som vi pratar om att raka ben och annat. Jag uppmuntrar att de kan reflektera kring saker och att de ska se sitt värde i annat än att följa strömmen, sen är det skönt att vara som andra eller få göra det där häftiga men det finns det också en poäng att prata om och medvetandegöra.
Förövrigt behöver barn och unga gränser att vara arga på och göra uppror mot. Och det finns nog en hel del barn och unga som dragit några suckar av lättnad när mamma eller pappa har hindrat dem från sådant de skrikit sig hesa över att få göra.
Däremot vill jag inte prata så mycket med dem än om att "skicka signaler" eftersom det gränsar till ett skuldbeläggande. Men visst kan fysiskt tidigt utvecklade flickor hamna i situationer de inte är psykiskt mogna eller ens beredda på att hantera bara för att det finns människor därute som inte klarar av att bete sig med respekt.
Vilket hyckleri! Varför får hon leka med smink, kanske fick hon också leka mamma pappa barn när hon var lite också?
Tänk efter vad det är du är rädd för, kärnan (jag fattar att det egentligen inte är stringtrosor du är rädd för). Sedan pratar du med barnet om kärnan till din oro och lär henne rätt och fel och vilka rättigheter hon har över
sin kropp.