Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag hade stringtrosor långt innan jag blev av med oskulden, vilket jag blev som 19-åring. Jag hade string för att byxorna satt snyggare och för att de trosor jag hade innan jag började med string ändå korvade in sig mellan skinkorna och då blev det mer tyg mellan skänkorna än om jag hade string. Det var helt enkelt mycket bekvämare med string. Jag har det fortfarande, men jag har aldrig sett plagget som ett sex-plagg som automatiskt gör mig kåt eller andra kåta. Kanske att jag förknippat det så om min kära mor förbjudit mig att ha dem för att de var sexuella. Läs lite basic psykologi TS så kanske du kommer inse hur fel du gör.

• Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 08:13:35 följande:
    Om man ska följa argumenten som vissa här har, så borde det vara OK med string för 7-åringar - de har ju ändå ingenting med sex att göra, utan bara ren nyfikenhet och bekvämlighet.

Så är det OK med string till 7-åringar?
    Oj låter du din 7-åring gå ensam på stan för att köpa saker utan din vetskap? Det ser jag som ett större problem än att din 7-åring gillar att ha strintrosor.

*Ironi* Jag antar att såna här kommentarer från dig är anledningen till att du inte vill berätta att din dotter fyller femton nästa vecka.

För att svara på din fråga: Om min 7-åriga dotter skulle tycka att det var skönare med stringtrosor än med några andra modeller på trosor så skulle hon gärna få ha det. Varför skulle hon inte få ha kläder som hon själv tyckte var bekväma. Jag skulle t.ex heller inte tvinga min dotter att ha kjol om hin inte ville av precis samma anledning.

Själv har jag aldrig gillat att bära kjol och min mor och far var så kloka att de lät mig bära byxor, trots att jag är tjej.  
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 08:54:57 följande:
    Intressant. När kommer stringblöjan?
    Om du märker att det är bekvämt och praktiskt med stringblöja så skulle väl det vara OK, eller? Nu är det troligen inte så praktiskt eftersom personen som bär blöja brukar göra det för att de inte kan hålla sig. Dvs. bajs och kiss kommer ut och ska fångas upp och få plats i blöjan. Det är inte den uppgift en trosa har. Så funktionaliteten på en trosa och en blöja skiljer sig ju något.
  • Anonym (Lena)
    kaffeamanda skrev 2013-08-25 09:09:08 följande:

Men då ser tydligen du stringtrosan som något sexuellt? Det gör inte jag i alla fall. Dock vägrar min 8-åriga dotter ha andra trosor än boxer då hon tycker att de sitter bäst när hon tränar (tränar 4 ggr i veckan). Men jag skulle inte tvinga henne att sätta på sig något som hon inte vill ha.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:21:10 följande:
    Jajaja, OK. Men är nyfikenheten den enda anledningen? Det kan ju inte vara så att alla i klassen börjar med det samma dag, någon måste börja och sedan hänger andra på?

Härstammar inte själva nyfikenheten mycket från att string faktiskt anses vara vuxet och sexigt?
    Varför startar du en tråd och sedan struntar du i att läsa kommentarerna du får, alternativet är ju att du inte klarar av att ta in vad folk skriver ...

Det finns ju fler anledningar. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:27:56 följande:
    Och varför använder man tighta kläder då, om inte för att visa upp sin kropp?
    Vill du införa burka-tvång för alla kvinnor i Sverige?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:34:08 följande:
    Men sluta nu. Kan du inte bara läsa vad jag skriver? VARFÖR vill man ha tighta byxor som visar formerna?
    För att man trivs i det, kanske. Varför har folk shorts, är det endast för att de vill visa upp hur snygga ben de har? "Killar med shorts försöker kåta upp Sveriges kvinnor!" Förvånad 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:40:34 följande:
    Jag tycker folk har lika svårt att motivera VARFÖR de vill ha. VARFÖR är det så snyggt med tighta byxor exempelvis?
    Vem har sagt att det är snyggt? Är det snyggt med shorts på män? Blir du kåt när männen visar benen? Då kan du inte behärska dig, eller?
  • Anonym (Lena)

Inse att du uppfostrar din dotter helt fel.

Man blir inte en sex-galning för att man bär ett visst plagg man tycker är bekvämt.

Om du är orolig över att din dotter ska ha sex som inte är på hennes villkor så prata med henne om det stället och klargör för henne vilka rättigheter över sin egen kropp hon har i det här landet. 

• Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:44:14 följande:
    Det är ju just anledningen jag är ute efter! Varför trivs man i det? Är shortsen lätta? Luftiga? Skönt med vinden som svalkar mot benen? Finns massor av anledningar, men få kommer fram i denna tråd då det gäller string och tights.
    Vad vet du om anledningen till att vissa bär shorts? En del kanske tycker att det är väldigt sexigt och därför bär shorts, då är väl det inte OK eller?

Du är ju ute efter någon anledning som ligger hos dig och inte hos den som bär plagget.

Bara för att du bär shorts eller skulle bära tights pga en viss anledning så är denna anledning inte allmängiltig.

Jag cyklar t.ex. mycket, varje dag till jobbet, och därför är det väldigt opraktiskt med vida byxor. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:50:52 följande:
    Fast om stringtrosorna råkar synas vid något tillfälle kan det skicka fel signaler.
    Förbered din dotter på att hantera en eventuell reaktion på den "signalen" då.

Det är ju såna som du som ser till att dessa "signaler" finns. Om det var ett plagg som alla andra, som du skrev om att det är i Brasilien, så skulle omvärlden inte tycka "det är ok att våldta en 7-åring för att hon bar stringtrosor och bad om en våldtäkt".

Jag antar att du vill skydda din dotter från obehagligheter, men säg det till henne då. Förklara din bakomliggande oro, istället för att göra något så ologiskt som att förbjuda string-trosor och tro att det löser alla problem som kan uppstå om och kring sex.

Din dotter kanske inte ens tänker på sex, det kanske bara är du som gör det. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:56:50 följande:
    Men om du visar dig naken skickar du DEFINITIVT sexuella signaler till din omgivning, och förstår du inte något så banalt har du problem med det sociala.

Det finns många jeans exempelvis som inte är vida alls men som för den sakens skull inte sitter som korvskinn.

Nu bär inte jag jeans som sitter som korvskinn. Jag bär mamma-jeans för jag är gravid i femte månaden. Men jag bär fortfarande string-trosor för att det är bekvämt för mig.

Jag säger ju att din anledning till att bära ett visst plagg inte är allmängiltigt, vilket just bevisades.  
  • Anonym (Lena)
    mice skrev 2013-08-25 10:02:32 följande:
    Vad spelar det för roll?? Varför översexualisera en kropp och fortsätta göda ett sjukt synsätt på människans kropp? Om en vuxen människa, vilket det är vi pratar om när du ifrågasätter medlemmarnas preferenser, väljer att välja kläder som för dig förknippas med promiskuitet så är väl det DITT problem och inte deras?
    För mig verkar det som om TS har en uppfattning och trots att hon startade en tråd om den på ett diskussionsforum och fått en massa andra uppfattningar presenterade för henne så verkar hon hålla fast vid att det bara existerar en enda uppfattning i frågan.

Jag känner att det är mycket svårt att nå fram till det jag känner är en vägg! 
  • Anonym (Lena)
    Millicent skrev 2013-08-25 10:00:37 följande:
    Jag kommer inte tillåta att mina barn har stringtrosor förrän de är i 15-årsåldern. 

Jag förstår om de är nyfikna på det precis som de är nyfikna på en hel massa annat som tonåringar har för sig och tonåringar har ofta för sig att leka med vuxenattribut och utseende/roller. Men det är ändå jag som sätter gränser för vad som är okej och inte utifrån hur jag bedömer att det påverkar dem.

Ja, de får leka med högklackade skor, mascara och en massa sexappealsignaler (för de har självklart sett allt möjligt sådant i reklam, på bilder, i TV-program riktade till barn), men de får göra det hemma framför spegeln och i viss mån (modererat) på vissa fester.  

Min roll som förälder är inte att sanktionera allt. Jag ska vara vägledare. Det må vara så att de ändå har string när de är 15 men då kommer de att ha fört en del diskussioner om fenomenet och inte bara gå runt och tro att det måste vara så. Precis som vi pratar om att raka ben och annat. Jag uppmuntrar att de kan reflektera kring saker och att de ska se sitt värde i annat än att följa strömmen, sen är det skönt att vara som andra eller få göra det där häftiga men det finns det också en poäng att prata om och medvetandegöra.

Förövrigt behöver barn och unga gränser att vara arga på och göra uppror mot. Och det finns nog en hel del barn och unga som dragit några suckar av lättnad när mamma eller pappa har hindrat dem från sådant de skrikit sig hesa över att få göra. 

Däremot vill jag inte prata så mycket med dem än om att "skicka signaler" eftersom det gränsar till ett skuldbeläggande. Men visst kan fysiskt tidigt utvecklade flickor hamna i situationer de inte är psykiskt mogna eller ens beredda på att hantera bara för att det finns människor därute som inte klarar av att bete sig med respekt. 
    Vilket hyckleri! Varför får hon leka med smink, kanske fick hon också leka mamma pappa barn när hon var lite också?

Tänk efter vad det är du är rädd för, kärnan (jag fattar att det egentligen inte är stringtrosor du är rädd för). Sedan pratar du med barnet om kärnan till din oro och lär henne rätt och fel och vilka rättigheter hon har över sin kropp.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (.) skrev 2013-08-25 10:22:46 följande:
    vad menar du med "vad de kan leda till? " ?
    stringtrosor gör inte att man blir tafsad på eller våldtaget heller!! 

hon är nyfiken bara :) annars hade du hittat flera par ;) 
    låt henne ha den nyfikenheten/hemligheten för sig själv! 
    jag gissar nämligen att hon är minst 12 år för annars passar ju inte string i stl (finns ju inte mindre än xs).

snacka om att kränka henne om du skäller ut henne. annat hade det varit om hon rökt eller kommit hem full - då ska man det!
    Precis. "Välj dina krig".

Eller så är det så att TS inte kan förmå sig att prata om det som är viktigt med sin dotter och tror att om hon förbjuder stringtrosor så räcker det som samtal om sex och problem som kan uppstå i samband med sex? Oskyldig 
  • Anonym (Lena)

TS, det finns för övrigt väldigt mycket bättre sätt att flirta med killar än att försöka visa en glimt av sina stringtrosor. De sätten jag tänker på har faktiskt ingenting med kläder att göra alls.

Om du är rädd att din dotter försöker dra till sig killar att ha sex med bara för att hon bär string-trosor under sina byxor (och försöker visa lite av dem och skicka konstiga signaler) så är det nog det beteendet du behöver prata med henne om och inte stringtrosorna i sig. 

• Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 13:37:02 följande:
    Eller så kanske ni intalar er själva att det är bekvämt bara för att ni vill ha det så mycket? Ni vet så där som man gör när man är ung och inte vågar säga att man bara har det för sexighetens skull...

Ja självklart, men det betyder ju inte att man inte har string för att det är sexigt/man vill känna sig speciell/sexig.

Vad fint att du nu visar ditt sanna tryna och talar om för mig att det jag känner kan jag inte känna. Det finns bara en sanning/uppfattning och det är din. Nu börjar jag på riktigt tycka synd om din dotter som har en sådan mor!

Säg mig, vilka trosor får jag känna är bekväma så jag fet vilka jag måste köpa nästa gång jag behöver nya.
  • Anonym (Lena)
    puss skrev 2013-08-25 15:32:18 följande:
    Sexiga underkläder?

Är det nån på skolan, eller nån annan stans, som glor ner i ungens braller? I så fall har ni ett helt annat problem.
    Precis min mening.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 16:19:22 följande:
    Så om en 7-åring då tycker det är bekvämt med string är det helt OK för henne att använda menar du?
    Hur gammal var din dotter nu?
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(