• Millicent

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag kommer inte tillåta att mina barn har stringtrosor förrän de är i 15-årsåldern. 

Jag förstår om de är nyfikna på det precis som de är nyfikna på en hel massa annat som tonåringar har för sig och tonåringar har ofta för sig att leka med vuxenattribut och utseende/roller. Men det är ändå jag som sätter gränser för vad som är okej och inte utifrån hur jag bedömer att det påverkar dem.

Ja, de får leka med högklackade skor, mascara och en massa sexappealsignaler (för de har självklart sett allt möjligt sådant i reklam, på bilder, i TV-program riktade till barn), men de får göra det hemma framför spegeln och i viss mån (modererat) på vissa fester.  

Min roll som förälder är inte att sanktionera allt. Jag ska vara vägledare. Det må vara så att de ändå har string när de är 15 men då kommer de att ha fört en del diskussioner om fenomenet och inte bara gå runt och tro att det måste vara så. Precis som vi pratar om att raka ben och annat. Jag uppmuntrar att de kan reflektera kring saker och att de ska se sitt värde i annat än att följa strömmen, sen är det skönt att vara som andra eller få göra det där häftiga men det finns det också en poäng att prata om och medvetandegöra.

Förövrigt behöver barn och unga gränser att vara arga på och göra uppror mot. Och det finns nog en hel del barn och unga som dragit några suckar av lättnad när mamma eller pappa har hindrat dem från sådant de skrikit sig hesa över att få göra. 

Däremot vill jag inte prata så mycket med dem än om att "skicka signaler" eftersom det gränsar till ett skuldbeläggande. Men visst kan fysiskt tidigt utvecklade flickor hamna i situationer de inte är psykiskt mogna eller ens beredda på att hantera bara för att det finns människor därute som inte klarar av att bete sig med respekt. 

• Millicent
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 10:14:51 följande:
    Vilket hyckleri! Varför får hon leka med smink, kanske fick hon också leka mamma pappa barn när hon var lite också?

Tänk efter vad det är du är rädd för, kärnan (jag fattar att det egentligen inte är stringtrosor du är rädd för). Sedan pratar du med barnet om kärnan till din oro och lär henne rätt och fel och vilka rättigheter hon har över sin kropp.
    Varför tror du att jag är rädd? Och varför är det hyckleri? Barn måste få leka med sådant de ser. Det tänker jag inte hindra. Men som förälder kan man inte gå med på att ge dem allt de vill ha och låta dem testa allt de vill testa när de vill testa det. 

Jag har haft min dotter i en skola där 11-åringarna stod och fipplade med sina iPhones i smink och höga klackar och i en skola där de har tydligare ledning från lärarhåll och föräldrahåll. Barnen har även där smartphones och bryr sig om hur de ser ut och vad som är status. Men som de 11-åringar de är springer de och leker på sina raster.

• Millicent
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 10:14:51 följande:
    Vilket hyckleri! Varför får hon leka med smink, kanske fick hon också leka mamma pappa barn när hon var lite också?

Tänk efter vad det är du är rädd för, kärnan (jag fattar att det egentligen inte är stringtrosor du är rädd för). Sedan pratar du med barnet om kärnan till din oro och lär henne rätt och fel och vilka rättigheter hon har över sin kropp.
    Och appropå rättigheter över sin kropp så är det en självklarhet att vi pratar om sådant och att jag agerat efter det som förälder i stort och smått. Men det är inte att kränka hennes rättighet över hennes kropp att vägra köpa stringtrosor eller att säga att hon får växa färdigt innan hon börjar gå med högklackat. 
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 17:21:56 följande:
    Ingen jävel vet väl vad andra har för underbraller?? Glor du folk upp i arslet eller?
    Skolgympa om inte annat gör att barnen är oerhört medvetna både om vad andra har för underkläder, mensskydd och om de har pubesbehåring eller ej. 
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 17:24:31 följande:
    Det är bra det.
    Jag tycker att det på ett sätt är ganska jobbigt för dem att inte få ha något för sig själva och behöva duga och bli jämförda med varandra ända in i fittan iofs. 
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 17:33:28 följande:
    Jaha, du tänker att de inte bara jämför utan också värderar.
    Och enligt dig då så värderas string högst. Okej.
    Jag tror att det varierar från skola till skola, eller klass till klass exakt vad som står högst i kurs beroende på vilka individer som finns där. I vissa klasser är man ett ufo om man har ryggsäck och ingen bh-topp när man går i trean och i andra klasser gäller något annat. Och i andra åldrar. Så vissa har tampong för att bindor är fel och i andra klasser har det ingen betydelse. I vissa klasser känns det som ett måste att ha string om man vill hänga med och i andra inte. Har du inte märkt att barn och ungdomar värderar? Eller att vuxna gör det?
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 18:41:46 följande:
    Att vuxna värderar jo. Barn gör inte det. De observerar och noterar.
    Värderingar kommer var efter de lär sig om hur man värderar.
    Av vad jag har hört i skolan så värderas det friskt. "Alla" har koll på vem i klassen som har status och vilka kläder som är inne och  vilka som är ute och vilka artister som är ok att gilla och inte. Osv. 
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(