Inlägg från: Anonym (vad göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (vad göra?)
    Toppen9 skrev 2013-08-24 08:29:54 följande:
    Hur gammal är hon?
    Under 15. Jag har sagt åt henne att när hon är 15 får hon själv bestämma vilka underkläder hon ska ha, fram tills dess är det jag som vet bäst åt henne.
  • Anonym (vad göra?)
    viseversa skrev 2013-08-24 08:33:58 följande:
    Men HUR gammal?? Varför är det svårt att svara på?
    På vilket sätt är hennes exakta ålder relevant? Hon är inte 15 än=ej byxmyndig än. Vad spelar det för roll om hon är 10, 12 eller 14 för dig? I den åldern utvecklas man väldigt individuellt. Det är därför det finns en gräns för alla då man anses vara redo för sex, och den gränsen är satt till 15.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (eva) skrev 2013-08-24 08:37:24 följande:
    ja det undra jag också vad kan det leda till?

Ungdomar idag är inte som när vi var små, sex förkommer redan vis 12 års åldern

om jag hade hittat cigg, öl eller något sånt fy f-n då alltså
    Så du tycker det är OK att ha sex när man är 12? Eller missuppfattade jag dig nu?
    Anonym (eh nej) skrev 2013-08-24 08:38:20 följande:

Nja, det stämmer inte längre. Gränsen är individuell numer, men ligger på ca 15.
    Det är olagligt att ha sex innan du fyllt 15.
    LillGris skrev 2013-08-24 08:39:27 följande:
    Vad har byxmyndighetsålder med saken att göra?! :o
    Det är en gräns som är dragen då man anses vara redo för sex. Stringtrosor är ett sexuellt laddat plagg vars främsta syfte är att visa rumpan. (Vill man dölja troskanter kan man skaffa sömlösa vanliga trosor.)

• Anonym (vad göra?)
    dance skrev 2013-08-24 08:43:10 följande:
    Chilla, trosorna behöver ju automatiskt inte vara hennes bara för att du hittade dom i hennes rum, kan ju vara hennes flickväns kvarglömda, tex.

Oroa dig inte 
    Med tanke på att de låg undangömda så tvivlar jag tyvärr ganska starkt på det.
    GrodanHopp skrev 2013-08-24 08:43:51 följande:
    Så fort hon har flytt 15år så går hon bli ett sexualliserat objekt för dig, men absolut inte bära ett par string om hon är 14 år?? Märklig syn du har!
    En anledning att jag inte vill avslöja hennes exakta ålder är just för att slippa fördomar som baseras på en viss ålder. Har aldrig sagt att hon skulle vara 14, eller 13 eller 12 eller 6 eller 8.

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (Chilla) skrev 2013-08-24 08:44:14 följande:
    Hade själv köpt ett par stringtrosor när jag fyllde 13 år. Hade sett andra tjejer i skolan med liknande som stack upp och ville väl göra detsamma. Hade på mig dem en gång för de var jävligt obekväma och lät de sedan ligga kvar i troslådan. Min mamma hade ingen aning.

Chilla det är normalt.
    OK. Du skaffade bara för att du var nyfiken alltså?
    viseversa skrev 2013-08-24 08:45:29 följande:
    Nej det är inte olagligt att ha sex innan 15 års ålder. Det är olagligt att som VUXEN(18 år och uppåt) ha sex med någon som är under 15. Gränsen finns för att skydda BARN mor vuxna. Om 2 13 åringar har sex kommer inte polisen liksom.
    OK, men gränsen finns ju iaf där av en anledning.

Och du kan inte påstå att string inte är ett sexualiserande plagg som lämnar hela rumpan bar.

• Anonym (vad göra?)
    Kasperina skrev 2013-08-24 08:52:12 följande:
    Om min dotter vill ha stringtrosor när hon är 10 så kommer hon att få ha det för att prova. Hon kommer dock att få prova hemma, inte i skolan. Tycker det är helt fel att förbjuda barnen att undersöka världen de faktiskt ska leva i som vuxna.
    Hur resonerar du då? Ska hon få prova sex också då om hon vill?
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Skäms!) skrev 2013-08-24 08:55:02 följande:
    Ts; du är ju helt knäpp! Springer du och rotar i din dotters rum på jakt efter trosor???
    Rotade efter något helt annat då jag fick syn på dem. På vilket sätt är jag knäpp?
  • Anonym (vad göra?)
    Kasperina skrev 2013-08-24 08:58:15 följande:
    Självklart inte! Som jag skrev förut så gör jag skillnad på det som är direkt skadligt och det som är harmlöst men kan vara skadligt under vissa väldigt speciella omständigheter.
    Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att stringtrosor i sig är farliga!
    Du kopplar ihop dem med sex som du inte vill att hon ska ha, men genom att förbjuda henne att ha dem innan hon blir 15 lär du henne att stringtrosor är något man får ha när man är "stor" = VILL HA!!!
    Hur ska jag göra då? Hur ska jag bemöta henne nu?
  • Anonym (vad göra?)
    Kasperina skrev 2013-08-24 09:09:10 följande:

Om det är sex du är emot och inte trosorna så ska du berätta för henne att du tycker att stringtrosor signalerar att hon vill ha sex. Beroende på hur gammal hon är förklarar du varför du ogillar det.
    Det låter ju vettigt. Men det finns ju liksom massor av andra sorts trosor, varför måste hon ha sådana som låter skinkorna hänga ut?
    Anonym (Ålder?) skrev 2013-08-24 09:10:52 följande:
    Testade string när jag var 12-13, tyckte de var såå obekväma, så de gömdes i rummet. Vid 15 testade jag på nytt och började använda nu och då. Ändå hade jag sex först då jag var 19. Använde dem inte för att visa rumpan, utan för att jag trivdes med dem!
    Varför trivdes du i dem då?

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(