• Linafina

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:26:50 följande:
    Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...
    Jag tycker det ser förjävligt ut med barn som går runt i förkorta kläder överhuvudtaget. Har sett så många unga tjejer i sommar runt 12-14 år. Shortsen är så korta, nej jag tycker det kan förmedla hela fel saker. Jag har läst att det är flera som har skrivit att man inte kan bestämma över någons klädsel. Att låt henne bestämma och så vidare. Att hon köpte stringtrosor kan handla om tusentals saker, kan vara något hon vill testa, något som hon känner sig tvingad och använda för att känna sig som hennes vänner. Det finns hur många orsaker som helst.

Jag tycker du ska avvakta, absolut inte gå in och ta dom. Utan avvakta lite var detta handlar om.  Men i slutändan bestämmer hon väll själv tyvärr när hon blir äldre, men tycker du ska som sagt avvakta och försöka prata med henne om det när det passar. Kanske finns en anledning.
  • Linafina
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:38:32 följande:
    Jag sade inte att jag inte blir påverkad, men jag som vuxen kan hantera påverkan på ett helt annat sätt än ett barn utan erfarenhet. För övrigt har jag inte med samtalsämnet att göra, det här handlar om en bångstyrig och trotsig dotter som kommit in i puberteten.

Ja, de ser jag varje dag. Småflickor som går omkring i jeansshorts som är så korta att de visar rumpan om de böjer sig fram. Fattar inte hur föräldrarna deras tänker "låt barnen göra som de vill"?

Jag har förbjudit henne att ha string utanför hemmet. Hon får ha det här hemma hur mycket hon vill. Igår gick hon till skolan i string iaf, varpå ett bråk mellan oss utbröt på kvällen igår. Imorse när hon skulle gå försökte hon iaf, men då jag inte släppte iväg henne utan att få se vad hon hade under byxorna blev hon hysterisk och gick in på sitt rum och tjurade. Hon kom ut efter en timme, med vanliga trosor visade sig när jag tittade efter, och kom för sent till skolan. Jag ringde till rektorn och förklarade anledningen till att hon var sen så att de förstår.

Jag tycker det är fruktansvärt , min sambo också. Det var en ung tjej, kan tänka mig runt 13 som gick förbi oss runt 22 på kvällen iklädd i vrålkorta shorts, jättetunt linne. Svart makeup. Och så gick hon och bar på en ica påse och skulle gå igenom ett höghusboende helt själv. Och vi vet att det området är lite stökig på kvällarna. Man blir orolig. Det förmedlar inget bra, inte för så ung. Vill man vara klädd på ett viss sätt som är utvikande måste man kunna stå för det. 

Och ja det finns säkert folk som inte håller med mig, men jag tycker inte man går klädd så.  
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(