• Orcha

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 07:46:17 följande:
    "För att det ser bäst ut" kan ju definitivt ha med attraktion och att känna sig sexig att göra. Varför vill man ha så otroligt tighta byxor till exempel?
    Barn tänker inte på "sexighet" på samma sätt som du utan följer polarnas trender och idéer.
    Det du gör är att ta ifrån henne hennes val att få vara som " de andra" pga att du själv har någon paranoid uppfattning om vad din dotter tänker när hon vill använda ett par trosor. 

Make love, not english quotes...
  • Orcha
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:13:29 följande:
    Och varifrån tror du dessa trender och idéer kommer? Tror du barn helt plötsligt "åh, nu ska jag prova string, det verkar så skönt med en tygremsa mellan skinkorna!"? Nej, knappast. De påverkas av all sexualisering i samhället.

Denna sexualisering går all längre ner i åldrarna för varje årtionde som går, men istället för att motverka den verkar föräldrar på FL gå med strömmen och köpa string till sina små döttrar.

Som sagt, man blir mörkrädd.
    Det där är fortfarande bara dina fördomar, inte ungarnas.

När vi var barn fanns det andra saker som föräldrarna förfasades över som vi inte kunde begripa kopplingen mellan. Smink var ett av dom, handväska en annan som inte sågs med blida ögon.
    Herreguuud vi var ju bara baaarn, sa de vuxna.
    Och vi var bara barn som ville prova på det vuxna lite, experimentera, testa.
    Precis som barn idag vill göra.

Att du läser in nåt sexuellt tycker jag mer beskriver hur du tänker än hur barn generellt tänker.      
  • Orcha
    Michelle 341 skrev 2013-08-27 12:48:49 följande:

Om du tar upp det kommer det varken göra till eller från ang fokuseringen. Jag tror att hon märkt kroppens förändringar oavsett om du påtalar det eller ej ;) Det enda du påverkar är hennes förståelse för förändringarna och den är det så att just när man börjar få kvinnliga former blir man väldigt medveten om sin sexuelitet och hur andra ser på en.
    Kan verkligen förstå att hon tycker det är jobbigt och pinsamt att hon inte får ha sting när alla andra tjejr i klassen får, det handlar inte om att andras föräldrar släpper iväg sina ungar "vind för våg" utan om att dem respekterar tionåringrnas intimitet och vill dem ha string så har dem respekten att få bära det oavsett vad föräldrarna själva tycker. Är man tolv är man på väg ut ur "barnstadiet" även om man rent lagligt räknas som barn tills man är 18 år. I den åldern börjar man utforska både sin identitet och sin sexualitet, för att komma fram till vilken sorts trosor man gillar måste man få testa alla sorterna, precis som med allt annat. Det hör till och är inget konstigt.

Förbud får ALLTID motsatt effekt när det rör sig om tonåringar, precis som med alkohol tex, det var alltid dem som absolut inte fick dricka som drack värst när dem väl fick chansen, skillnaden var också att dem ungarna aldrig vågade ringa hem när dem blev för fulla för dem var rädda för straff och utskällningar. Jag fick dricka och utforska på egen han och hela tonåren hade jag en öppen dialog med mina föräldrar om allt som skedde runt mig och jag kunde bolla tankar och funderingar, jag kunde verkligen  berätta allt för dem, dem blev aldrig arga el var fördömmande och dem hämta mig många gånger från fester som spårade ur eftersom jag vågade ringa dem trots att jag var full. Detta är ju en vikigt trygghet för både barn och förälder att ha förtoende och respekt mellan varandra.

Mina föräldrar förbjöd aldrig mig för någonting. Mamma menade alltid på livet självt är den bästa läxan och skulle hon tvivla på mitt omdömme tvivlar hon på sig själv eftersom det är hon som fostrat mig. Hon visste också att jag alltid kunde och vågade komma till dem om jag kom i en situation jag inte klurade ut själv. Detta ansvar och förtroende gjorde att jag mognade, jag gick snabbt igenom toårens alla faser och var vuxen nog att ta ansvar och flyttade hemifrån redan som 16-åring. Jag är en väldigt trygg och stabil vuxen med bra värderingar trots att jag gick genom hela högstadiet på tunna höga klackar, Bh-med papper i, tajta korvskinnsbyxor och andra "sexiga" attribut. Det är bara en del av ett stadie som hör tonåren till och hon är faktiskt på väg in i tonåren.

mitt tips är att ha en öppen dialog med din dotter, berätta varför du anser att fel i henns ålder är string men låt det vara upp till HENNE att avgöra om hon vill leva efter dina värderingar eller skapa sina egna och respektera hennes val. Välj dina strider och ta bara strid om sådant som är direkt skadligt, ett par stringtrosor är harmlösa och gör ingen skada.     

Tack föressten för att du lyssnar på mig även om du kanske inte håller med i allt, jag är glad att jag kan nå fram.   
    Ett mycket bra inlägg!
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(