Inlägg från: Anonym (bea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bea)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:53:09 följande:
    Och vad måste man ha fått för att få användning av string då menar du?

Nej, inte alls. Hon kan ha vanliga jeans och alla byxor som inte sitter jättetight.

Jo, det spelar roll, för hon sexualiserar sin egen kropp även om inga andra ser stringen.
    Lite hull på baken så att vanliga trosor ger henne fyra skinkor. Underhudsfett brukar komma ungefär samtidigt som bröst.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:59:39 följande:
    Puberteten alltså? När de får lite fläsk på rumpan är det dags för string för att vanliga trosor ger synliga kanter? Seriöst, haha?
    Om de vill, ja. Man måste inte ha string men jag förstår inte vad som är så fruktansvärt med det heller. Spänn av.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:08:45 följande:
    Dotter: mamma, får jag ha string?
    Mamma: Nej inte än.
    Dotter: men när då?
    Mamma: När du får mer fett på rumpan så att dina gamla trosor blir för små.

Jag tycker bara det låter dråpligt faktiskt. Om hon får fyra skinkor av trosorna så är det ju trosorna som blivit för små och då är det dags att köpa en storlek större - inte en storlek mindre=string.
    Du får väl välja vilka strider du vill ta med tonårsdottern och om du tycker att stringtrosan är en oerhört viktig sådan får du förstås driva den.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:18:59 följande:
    Det vet jag, men jag vill bara förstå hur du tänker.
    Jag har förklarat det men du vägrar ju att ta till dig det.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:27:52 följande:
    Du har inte förklarat särskilt tydligt om man säger så. Är inte större trosor en bättre lösning än string när dottern fått lite sittfläsk?
    Jag kan bara svara för mitt eget sittfläsk och det är inte storleken på trosorna som avgör om jag får trosränder eller inte, utan modellen. Har än så länge inte hittat någon modell som inte ger ränder och sitter på plats förutom string.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:35:15 följande:
    Hmm, hur kan det då komma sig att pojkar inte använder string? Och de får aldrig synliga kalsongkanter...

Men de tänker inte på sitt utseende i det avseendet att de vill vara snygga för andra. Det är en sorts utseendefixering och sexualisering jag vill motverka då min dotter såklart blir påverkad av omgivningen som alla andra.

Pojkar brukar ha mindre fett på baken än kvinnor.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:44:28 följande:
    Hon vill ha string för att hon vill känna sig vuxen, och hon befinner sig i trotsfasen då hon minsann inte ska ta order av sin förälder längre. Men så länge hon bor hemma är det jag som bestämmer!

Efter "egen smak"... jo. Problemet är bara att den "egna" smaken, särskilt för barn, ofta är otroligt påverkad av omgivningen och av andra barn eller saker de ser på tv och nätet. Tror inte det är så mycket "egen" smak egentligen, utan snarare ett behov av att passa in i dagens sexualiserade samhälle.

Jo, men det är ju inte så att det inte finns större trosor som täcker. Sömlösa dessutom. Förstår fortfarande inte behovet av string faktiskt.

Med den attityden så kommer din dotter förmodligen att revoltera rätt rejält. Stringtrosor kommer nog vara det minsta av era konflikter är jag rädd.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:58:59 följande:
    Och jag tänker stå på mig och agera förälder istället för kompis. Under hela helgen gick hon omkring i bara string och tröja här hemma bara för att trotsa. Så barnslig är hon. Hon har fått en del "pubertetsfläsk" på rumpan och det syntes att skinkorna dallrade lite när hon gick omkring här hemma. Jag tror inte hon tänker på det själv, och jag sade såklart ingenting om det, MEN det är typiskt en sådan sak som hon kan bli mobbad för i skolan.

Om hon exempelvis skulle ha string och tunna byxor skulle dallret synas tydligt, och hon kanske skulle bli retad. Det syns däremot INTE när hon har vanliga trosor som håller skinkorna på plats.

Ni får tycka att jag lägger mig i hennes klädval för mycket, men helt ärligt låter ni mer som henne än som vuxna...
    Bli mobbad för vad? Att hon har daller på rumpan, så därför ska hon dölja sin bak tycker du? Jag tycker att du istället borde fundera över vad du kan göra för att hjälpa din dotter att avdramatisera den förändring som kroppen går igenom och allt det för med sig och stärka henne i sig själv så att hon varken mobbar andra tjejer med fett på baken eller blir ledsen om hon får höra kommentarer om det där.

Vanliga trosor håller för övrigt inte varken in fett eller håller det på plats. I så fall får du köpa shapewear till henne men det är verkligen inget jag själv skulle vilja trycka in min tonåriga dotter i.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:38:32 följande:
    Jag sade inte att jag inte blir påverkad, men jag som vuxen kan hantera påverkan på ett helt annat sätt än ett barn utan erfarenhet. För övrigt har jag inte med samtalsämnet att göra, det här handlar om en bångstyrig och trotsig dotter som kommit in i puberteten.

Ja, de ser jag varje dag. Småflickor som går omkring i jeansshorts som är så korta att de visar rumpan om de böjer sig fram. Fattar inte hur föräldrarna deras tänker "låt barnen göra som de vill"?

Jag har förbjudit henne att ha string utanför hemmet. Hon får ha det här hemma hur mycket hon vill. Igår gick hon till skolan i string iaf, varpå ett bråk mellan oss utbröt på kvällen igår. Imorse när hon skulle gå försökte hon iaf, men då jag inte släppte iväg henne utan att få se vad hon hade under byxorna blev hon hysterisk och gick in på sitt rum och tjurade. Hon kom ut efter en timme, med vanliga trosor visade sig när jag tittade efter, och kom för sent till skolan. Jag ringde till rektorn och förklarade anledningen till att hon var sen så att de förstår.

Men oj... det låter faktiskt som om du begår övergrepp på din dotter och jag tror att du är inne på helt fel väg. Helt fel. Det låter faktiskt som i en familj med hederskultur att få kräva att se dotterns underkläder innan hon ska gå till skolan. Ett riktigt övergrepp.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:53:07 följande:
    När hon blir 15 kommer jag börja prata med henne om allt som har med sex att göra, och då kommer hon få ha string hur ofta hon vill. Men innan dess är hon ett barn som inte ska sexualiseras ELLER sexualisera sig själv. Det dröjer flera år innan hon är 15 (hon är alltså inte 14, så nu vet ni det).

Jag ger henne inte verktygen att bli en del av sexualiseringen, utan sätter upp en sköld mot all skit.

Det beror ju hur man definierar "övergrepp". För att uttrycka mig milt så delar vi två inte samma definition av det ordet.

Men troskontroll på en tonårstjej är faktiskt ett övergrepp.

Jag förstår att du har en massa invändningar mot att din tonårsdotter bär stringtrosor. Rent allmänt så tycker jag att det är viktigt att föräldrar diskuterar saker som kropp, bild, vad vi påverkas av, varför vi dras till vissa saker och annat med sina tonåringar. Finns det något annat sätt än förbud från din sida att hantera det här på?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 11:15:30 följande:
    OK, nu känns det som det mesta har sagts så jag ska avslöja åldern - hon är 12 år. Tidigt inne i puberteten med utvecklade bröst och lite fläsk på rumpan. MEN hon är fortfarande ett BARN! Dessvärre är det ju så att många andra i hennes ålder redan har string eftersom deras föräldrar inte bryr sig utan bara släpper barnen vind för våg.

Men jag bryr mig. Och jag är beredd att bli ovän med henne för att skydda henne från sexualiseringen.
    Jag tror att du vinner den kampen genom diskussioner, inte förbud och troskontroller. Just nu har du gjort en konflikt av det här där ni står på var sin sida och med tanke på tonårstrots och liknande så tror jag inte att du kommer att vinna med den här strategin. Jag kan förstå din tvekan inför att en tolvåring börjar bekymra sig om trosmodeller men som sagt, debatt  fungerar bättre än förbud.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 12:04:30 följande:
    Jag måste säga att du resonerar på ett väldigt bra och vettigt sätt, mycket mer så än många andra i denna tråd. Tycker du jag ska förklara för henne om hennes pubertet också, varför hon fått bröst, varför rumpan har blivit dallrig och mjuk och varför hon börjat få höfter? Finns inte risken att hon kommer fokusera extremt mycket på sitt utseende om jag väl startar diskussionen om alla känsliga detaljer?
    Om du inte redan har inlett diskussioner om vägen mot vuxenlivet med din 12-åriga dotter så är det hög tid att göra det nu. Det sitter inte bara i en stringtrosa utan är betydligt mer än så.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 12:22:45 följande:
    Är inte en 12-åring ett barn längre?
    Om ett år går hon i sjuan och då räknas hon väl knappast som barn längre utan som ung vuxen och hon kommer att umgås dagligen med elever som är upp till 16 år gamla.

Om nu din dotter själv börjar intressera sig för vuxensaker och få former så är det nog dags att sluta se på henne som ett barn och börja acceptera att hon är på väg att kliva in i vuxenlivet, där det är meningen att hon ska ha dig som guide för att det ska bli bra och ha någon att vända sig till.

Trosförbud och konflikt kring det gör att hon förmodligen inte kommer att göra det. Gör om, gör rätt.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(