• kantele

ammar jag för ofta?

hej!
    jag har en 16 veckors bebistjej som jag helammar.
    jag ammar henne var tredje timme, fast pà kvällen kan det bli tätare. sen pà natten äter hon 1-2 gànger. hon sover alltsà inte hela natten.
    här där jag bor (inte I sverige) sà säger bàde min läkare, och mammor omkring mig, att jag ammar för ofta. hon borde klara sig 4 timmar+sova hela natten dà hon nu väger 6.5kg. en sa att hon äter pà natten för att hon sover med oss I sängen, men har provat att ha henne I egen sang och likväl ska hon äta pà natten.
    vad är rätt?
    sen att hon somnar för natten vid 22-23 tiden, anser manga att är för sent. är det det? och hur kan jag ändra pà det isf? lägger jag henne tidigare fàr jjag ju bara sitta vid sängen och lägga nappen tills hon till slut somnar, vid 22-23, som vanligt.
    tacksam för era ràd och kommentarer!  

• Svar på tråden ammar jag för ofta?
  • Natulcien
    kantele skrev 2013-08-24 14:52:20 följande:
    tack för svaren!
    kände mig sà värdelös igàr dà vi var bortbjudna och där fanns mammor som tittade storögt pà mig dà jag sa att hon ammas minst 7 ganger/dygn och sover med oss I sängen.  
    fast innerst inne tänkte även jag: "bullshit" àt alla ràd jag fick.

Alltså...du gör ju helt rätt, och har en helt normal bebis. Däremot verkar din omgivning ha fastnat i gamla rigida modeller..? Det är fri amning som rekommenderas idag. Meddela dem det. De där storögda mammorna borde ha sig en rejäl spark där bak.

Vår son ammades minst varannan timme på dagtid när han var i samma ålder. Sov visserligen hela nätterna, men det är ganska ovanligt för så små bebisar. Men eftersom han ammades så tätt på dagarna så blev det ju minst 7-8 amningstillfällen per dygn även för oss.

Du gör helt rätt som tänker "Bullshit", skulle jag säga! Tummen upp för dig som verkar vara en bra, lyhörd och vettig mamma.
  • malzac
    Natulcien skrev 2013-08-27 10:15:35 följande:
    Du gör helt rätt som tänker "Bullshit", skulle jag säga! Tummen upp för dig som verkar vara en bra, lyhörd och vettig mamma.
  • kantele

ja hörrni, idag har jag tid till läkaren dà med min bebis. och jag har nog ett och annat att säga ifall hon tycker jag gör fel! ;) tack för peppningarna, känns sà mycket bättre nu. dà jag vet att jag gör rätt. fast det visste jag nog innan ocksà, innerst inne. man är ju mamma.
    har funderat pà detta med samsovning, och vi sover sààà mycket bättre! har provat ha henne I egen sang men det Är ju ett enda spring. sover hon I samma sang sà är det bara att öppna bh:n och sà är maten klar. enkelt. lite har jag även funderat pà att vi ska flytta om en mànad, och kommer dà att bo I en liten lägenhet I iallafall 2 àr. med bara aett sovrum. detta betyder att vi kommer samsova, iallafall I samma rum, ganska länge till. men vad gör det. vi trivs ju! 

kan chockera er med en annan sak en av mammorna här ska börja med nu dà hennes bebis är 4 mànader: blanda squash I mjölkflaskan!! urk. stackars barn. 

• malzac
    kantele skrev 2013-08-27 10:51:49 följande:
    ja hörrni, idag har jag tid till läkaren dà med min bebis. och jag har nog ett och annat att säga ifall hon tycker jag gör fel! ;) tack för peppningarna, känns sà mycket bättre nu. dà jag vet att jag gör rätt. fast det visste jag nog innan ocksà, innerst inne. man är ju mamma.
    har funderat pà detta med samsovning, och vi sover sààà mycket bättre! har provat ha henne I egen sang men det Är ju ett enda spring. sover hon I samma sang sà är det bara att öppna bh:n och sà är maten klar. enkelt. lite har jag även funderat pà att vi ska flytta om en mànad, och kommer dà att bo I en liten lägenhet I iallafall 2 àr. med bara aett sovrum. detta betyder att vi kommer samsova, iallafall I samma rum, ganska länge till. men vad gör det. vi trivs ju! 

kan chockera er med en annan sak en av mammorna här ska börja med nu dà hennes bebis är 4 mànader: blanda squash I mjölkflaskan!! urk. stackars barn. 
    Ja kör på och stå på dig! 

Men squash i mjölken?! Grönsaken?! Varför i hela friden ska man göra det?
  • Natulcien
    kantele skrev 2013-08-27 10:51:49 följande:

Eh va? Varför då?
  • kantele

malzac skrev 2013-08-27 10:59:26 följande:

Men squash i mjölken?! Grönsaken?! Varför i hela friden ska man göra det?
    yes, grönsaken! vet inte varför men kanske hon tänkte införa maten pà sà vis? jag har iallafall tänkt börja med smakisar I form av morot och sànt. ;)
    Natulcien skrev 2013-08-27 11:05:05 följande:
    Eh va? Varför då?

ja, jag vet inte... äckligt, och högst ovanligt.
  • Marina80

Ts: Om du bara ammar henne 1-2 ggr per natt så anser jag att hon i princip sover hela natten.

Sen när det gäller samsovning eller inte. Efter tre barn så tar jag mig friheten att rekommendera starkt det alternativ som ger en mest sammanhängande sömn. Sover hon bäst när ni samsover så väljer du det. Sover hon bäst i egen säng så väljer du det.

Det är inte fel att lyssna på råd man får däremot väljer du bara att följa de råd som passar dig och din bebis.

• Plopps80

Tycker det låter som ett perfekt upplägg. Många 3 månaders äter tätare än 1-2 ggr på natten. Det låter bra! Ammar man oftare på dagen behöver dom inte så mkt på nätterna. Så uppfattar jag det. Ammade min dotter var tredje timme i samma ålder och hon sov bra på nätterna. Åt väl 1-2 ggr/natt kanske 3 ibland. Skit i vad andra säger. Gör det som passar er bäst.

• Plopps80

Oj din dotter är ju tom 2 månader. Då är det ju väldigt bra att äta bara 1-2 ggr/natt!!

• kantele
    Plopps80 skrev 2013-08-27 13:41:06 följande:
    Oj din dotter är ju tom 2 månader. Då är det ju väldigt bra att äta bara 1-2 ggr/natt!!

nej hon är 4 mànader!
Svar på tråden ammar jag för ofta?