• myone

Avmaskning? Hjälp!

Jag har en liten fundering. Alla katter jag fått/köpt tidigare har varit avmaskade vid leverans. Har även läst att vid leverans bör de blivit avmaskade minst två gånger.

Nu kommer jag få hem en kattunge som inte är avmaska alls! (vilket jag fick veta idag att "uppfödaren" inte gjort) Katten kommer imorgon.

Vilket avmaskningsmedel rekommenderar ni? Vart köper man det?

Bör jag avmaska min katt sen tidigare med, då den nya katten inte fått någon kur innan? 

• Svar på tråden Avmaskning? Hjälp!
  • Birmafröken

Det viktigaste är att katten är vaccinerad två gånger och helst även veterinärbesiktigad och chip-märkt. Det är de alltid när man köper en registrerad raskattunge.

Avmaskad behöver kattungen endast vara ifall den har haft mask eller om mamman troligen har haft det  (t.ex. om hon har möjlighet att fånga och äta levande byten).

Är man osäker på om kattungen har mask eller inte kan man skicka in ett avföringsprov för analys genom att köpa ett "Kolla Masken"-kit på Apoteket.

• Majsan70

Jag kan ju säga att som uppfödare så har jag slutat att avmaska mina kattungar. Det får man göra själv om m an misstänker mask. En av mina kattungar blev nämligen väldigt sjuk av avmaskningsmedlet för några år sedan och därför slutade jag.
    Misstänker jag mask så kör vi ett träckprov bara, men hitintills har vi klarat oss.

• LunaLunatic

Jag har aldrig avmaskat en kull. Kör Kollamasken på dem (tar bajsprov och skickar till labb) och det har varit negativt.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • myone

Det är ingen raskatt, utan en helt vanlig huskatt/bondkatt. Ingen "riktig" uppfödare alltså, utan en vanlig familj vars katt har fått en kull.
    Vaccinerad har endast en av mina katter varit (och den enda som blivit allvarligt sjuk)

Okej, då kanske jag ska satsa på kolla masken istället.  

• nemo1
    myone skrev 2013-08-24 23:49:49 följande:
    Det är ingen raskatt, utan en helt vanlig huskatt/bondkatt. Ingen "riktig" uppfödare alltså, utan en vanlig familj vars katt har fått en kull.
    Vaccinerad har endast en av mina katter varit (och den enda som blivit allvarligt sjuk)

Så du menar att huskatter inte ska vara dubbelvaccinerade, veterinärbesiktigad och chipmärkta då?
    Då gissar jag att din katt inte heller är försäkrad? Hur gör du om katterna blir sjuka, kastar ut eller avlivar? 
  • Majsan70

Fast det är ju en RIKTIG katt vet du la. Därför förtjänar den bästa omsorgen och förebyggande åtgärder. Vaccinera och ID märk så är du på väg till att bli en riktigt god kattägare. Kastrera sedan o du tar ytterligare ett steg på vägen.
  • Birmafröken

En katt behöver lika stor omsorg oavsett om den har stamtavla eller inte. Att vaccinera mot kattpest och kattsnuva kan bespara dig många dyra veterinärbesök och för katten kan det bespara mycket lidande och t.o.m. en för tidig och plågsam död. Kattsnuva och kattpest gör ingen skillnad på om katten är en huskatt eller en omsorgsfullt uppfödd raskatt, är de ovaccinerade drabbas de lika hårt.

Detsamma gäller id-märkning. Id-märkning och ägarregistrering är en försäkran om att det går att spåra katten till dig som ägare, oavsett hur länge ni varit ifrån varandra och oavsett var ni befinner er i landet.
  • myone

Nej jag har inte varken vaccinerat eller försäkrat mina katter innan. Första katten blev sjuk, tog den till vet och fick vård. Ja, det kostade, men det löste sig.  (katten lever och mår bra idag, men bor inte kvar hos mig)
    Den katten som var vaccinerad och allt blev så sjuk att jag i samråd med vet tog beslutet att avliva, för kattens bästa.

Ingen annan katt har någonsin hänt något med. Det är innekatter kan tilläggas, men alla är kastrerade och id märkta. 

Vet inte hur det ser ut i övriga landet, men häromkring vimlar det av bondkatter efter sommaren. Känns bättre att ta hand om en än att den ska hamna kvar ensam ute (som tyvärr många här gör)

Men, det var en helt annan diskussion 

Svar på tråden Avmaskning? Hjälp!