• Anonym (gorilla)

Alla tips mot illamående mottages! Helst igår!

plussade för några dagar sedan och illamåendet blir bara värre och värre (började nästan veckan  innan bim)
    vissa tillfällen går det hur bra som helst och mår illa fast hanterbart, men plötsligt sköljer det över mig som en kalldusch och jag är nära att spy på sekunden.

Vad kan man äta, dricka eller göra för att minska illamåendet? går bra om jag sitter totalt still, men sällsynt att man kan göra det när man har andra barn att ta hand om också.
    Så här illa har jag aldrig mått tidigare, fast antar att det är olika från grav till grav hur illa man mår..

• Svar på tråden Alla tips mot illamående mottages! Helst igår!
  • supersötasilversara

Grattis till graviditeten! Jag är i v.12 med barn nummer 3. Den här gången mår jag riktigt illa och kräks väldigt mycket. Jag har testat alla möjluga knep, knapra på kex, ingefärste, åksjukearmband, postafen och div andra tips och trixs folk har kommit med. Men för mig hjälper det inte ett smack, tyvärr. Jag äter nu lergigan comp och pyridoxin 3-4gr/dag men kräks ändå, fast inte lika ofta. Jag tar en dag i taget och tänker att i oktober, då kommer jag att vara bra igen, och det känns som om oktober är snart här . Nu låter jag nog som värsta stämningsdödaren när jag säger att inget fungerar .

• yodi

det jag har märkt fungerar bäst för mig är att äta regelbundet, inte låta det gå mer än tre timmar mellan gångerna. sen behöver det inte vara en måltid utan en morot räcker gott. dricka och sova ordentligt.

sen har även akupunktur hjälpt, samt postafen.  

• Anonym (gorilla)

haha =) ingen fara att inget hjälper, vet att det kan vara så. senast mådde jag småilla hela graviditeten och det var att föredra (även fast det var hemskt att vara höggravid och må småilla konstant) att spy är det värsta jag vet.
    än så länge har jag klarat mig med nöd och näppe från att spy men det blir värre för varje dag =/

Inga sådana där husmors trick med saker man ofta har hemma? kex skall jag prova =) förra grav drack jag te gjort på mynta, det hjälpte lite har jag för mig så ska prova det. Men ingefära, smakar inte det skit? ska även se om jag kan hitta armband, men det finns på apoteket att köpa bara va? har några mil dit men helt klart värt turen dit om det hjälper..

• Anonym (gorilla)
    yodi skrev 2013-08-24 18:41:00 följande:
    det jag har märkt fungerar bäst för mig är att äta regelbundet, inte låta det gå mer än tre timmar mellan gångerna. sen behöver det inte vara en måltid utan en morot räcker gott. dricka och sova ordentligt.

sen har även akupunktur hjälpt, samt postafen.  
    tack för rådet. ska se till att äta på ett annat sätt imorgon och se om det hjälper.

akupunktur? var och hur gör man detta?

tuggummi har jag märkt hjälper lite för stunden iaf så tuggar för fullt nu när det värsta sköljer över mig =)
  • yodi
    Anonym (gorilla) skrev 2013-08-24 18:43:43 följande:
    tack för rådet. ska se till att äta på ett annat sätt imorgon och se om det hjälper.

akupunktur? var och hur gör man detta?

tuggummi har jag märkt hjälper lite för stunden iaf så tuggar för fullt nu när det värsta sköljer över mig =)

ett tag var det absolut nödvändigt för mig att äta något en stund innan jag gick upp, sambon fick komma in med frukosten på sängen för min del i alla fall så gjorde det konstigt nog rätt stor skillnad.

akupunktur har bm gjort på mvc.

skönt att tuggummi fungerar, själv vet jag inte hur mycket gurka jag har ätit i sommar      
  • Tifastar

Stackare. Vet hur du har det. Nr 3 på g här o jag har spytt mig genom alla tidigare.

Går på lergigan nu men funkar sådär...

Ska till dr på tisdag igen. Hojtar om jag får nån bra hjälp då.

• Anonym (gorilla)

åh.. gurka.. det lät gott =) ska nog ta och skära upp en bit. tyvärr får jag aldrig ha varken gurka eller tomat ifred då det finns ett tomat och ett gurkmonster här i knutarna ;)

för tillfället mår jag dock nästan mer illa precis när jag ätit eller druckit, men antar att när jag då undviker att äta bara gör det värre inför när jag får mat nästa gång osv osv

• supersötasilversara
    Anonym (gorilla) skrev 2013-08-24 18:42:05 följande:
    haha =) ingen fara att inget hjälper, vet att det kan vara så. senast mådde jag småilla hela graviditeten och det var att föredra (även fast det var hemskt att vara höggravid och må småilla konstant) att spy är det värsta jag vet. än så länge har jag klarat mig med nöd och näppe från att spy men det blir värre för varje dag =/ Inga sådana där husmors trick med saker man ofta har hemma? kex skall jag prova =) förra grav drack jag te gjort på mynta, det hjälpte lite har jag för mig så ska prova det. Men ingefära, smakar inte det skit? ska även se om jag kan hitta armband, men det finns på apoteket att köpa bara va? har några mil dit men helt klart värt turen dit om det hjälper..

J Jo, ingefärste smakar skit, vidrigt när man är gravid!!
  • supersötasilversara

Jag märker att jag mår bättre, även om varken illamående eller kräkningar påverkas så mycket, om jag äter regelbundet och väldigt mild och lättsmält mat (helst inte grönsaker eller kött/fisk/kyckling). Jag äter havregrynsgröt med äppelmos, fiskbullar och kokt potatis, färsk tortellini, ris och lite sås. Inget kryddigt, väldigt fett eller för svårsmält mat som råa grönsaker. Och inte kan jag bälgai mig vatten som jag brukar, bara smutta lite hela tiden.

• supersötasilversara

Akupunktur har ju en del testat och säger att det hjälper lite. Här där jag bor går det inte att få. Sen tror jag att hormonerna som gör oss så här illamående finns där oavsett kur eller medicin, ev att det kan lindra lite. Men jag vet att jag vid första graviditeten blev så besviken när jag provat ALLT och inget hjälpte. Jag hade nog hoppats på mirakel

• Anonym (blä)

Tycker man inte om ingefära så finns det typ kapslar. Borde finnas på hälsokost, annars googla det.

För mig hjälpte isglass för stunden men annars tuggade jag tuggummi 24/7 i flera månader, hehe. Även mkt vindruvor, nektariner ich frukt jag tycker är "fräsch".

• missnea

Inget fungerade för mig.., absolut ingenting... Förutom citron.. Låg o åt citronklyftor hela dagarna! Prova! O turkisk peppar lindrade för stunden...

• Anonym (blä)
    missnea skrev 2013-08-24 23:45:35 följande:
    Inget fungerade för mig.., absolut ingenting... Förutom citron.. Låg o åt citronklyftor hela dagarna! Prova! O turkisk peppar lindrade för stunden...

Åt oxå turkisk peppar där ett tag, haha ;)
  • Anonym (seaband)

Seaband, som nämns tidigare i inläggen, är en av de bästa investeringar jag gjort när det gäller illamående!

• mmh1989

Jag är i slutet av vecka 8, och hela vecka 7 var väldigt illa för mig med illamående! Jag kände att ingenting hjälpte, och var nästan tvungen att spy INNAN jag skulle äta något mer..

Jag provade såna där Sea Bands, och det funkade faktiskt för mig ett par morgonar. Äter alltid en banan eller annan frukt innan jag går upp, och även om jag mår illa efter det så har man iallafall fått i sig något till frukost :P

Någonting som jag känner hjälper är läkerol licorice sea salt-asken. Sockerfri och lakrits. Perfekt att ha något att tugga på :) Stillar hungern lite också, när man inte alltid får i sig eller har lust på mat.

Och du, dricka massa isvatten!!! :D

• vampyria2

Jag har spytt mig igenom fyra graviditeter, de sista tre fick jag ligga inne på sjukhus under två månader varje gång pga att jag fick vätske och näringsbrist, vidrigt >.<

Det enda som hjälpte mig lite vara citronvatten, bara några droppar i ett glas vatten, sen åt jag saltakex till.

Håller tummarna för att du/ni slipper må illa snart :p

• miffykat

Citronvatten gärna med kolsyra typ Loka. Något att tugga på innan man går upp eller när man (för mig iaf) känner att man börjar må illa.

Jag har haft knäcke bröd eller något annat neutralt.

Svar på tråden Alla tips mot illamående mottages! Helst igår!