• Ingetvärde

Hur får jag hjälp med mina skuldkänslor, depression och ångest?

Efter minst 4 år med det här lidandet känner jag att jag måste få hjälp. Mitt sinnestillstånd påverkar alla de som finns nära mig, och de är inte många.
    Det är krångligt att skriva mitt under en ångest, får liksom kortslutning hela tiden men ska nog få fram något; kort sagt mår jag väldigt dåligt, psykiskt. Jag har dålig självkänsla, dåligt självförtroende, är stressad och är paranoid. Jag har sedan två år sedan utvecklad någon slags social fobi som gör det hela tiden mer omöjligt för mig att kommunicera med folk - detta då jag inte träffar många människor. Jag känner inte så många och vågar inte ta initiativ. Det har gått så långt att jag inte vet hur man startar ett samtal, hur man faktiskt pratar med folk.
    Egentligen har jag mycket som som hör samman men vill just nu koncentrera mig på mina skuldkänslor:
    varje gång jag känner att jag gör ett dåligt intryck hos folk, t.e.x om jag säger onödiga saker, försöker prata med någon men det blir fel, tar fel beslut framför folk eller gör något som för mig är pinsamt - får jag skuldkänslor för det i flera månader framåt. Så fort jag blir ensam sitter jag och gråter, ångrar, ångrar och ångrar. Jag fattar inte varför jag inte kan bete mig normalt, men jag förstår att det blivit så för att den sociala biten är min största svaghet och misslyckande.
    Jag orkar inte gå in så mycket mer på det just nu än att jag vill ha hjälp. Helst något som inte kostar. Jag är 18 år och har nog kort sagt förstört mitt liv, men jag vill att det ska börja någon gång. Vart ska jag vända mig? Vad ska jag göra?
    Jag har varit hos en psykolog en gång, vilket var värdelöst då jag insåg att jag inte kan prata om mina problem. Grät och bad om att få gå hem. Har inte heller fått något diagnostiserat då jag inte har talat om det här, då jag inte velat erkänna att jag mår skit.

Några fysiska konsekvenser av mitt mående:
    * kan inte sova om nätterna
    * sover mer än 16 timmar i streck
    * inte haft mens på 4 månader på raken (nu har jag fått den dock)
    * Dåligt minne
    * Dåligt fokus och koncentration
    * Huvudvärk
    * Pandaögon (mörk runt ögonen för jämnan)
    * Blek hud
    * Eksem

Svar på tråden Hur får jag hjälp med mina skuldkänslor, depression och ångest?