• Anonym (Pappan)

Barnbidrag/studiebidrag till vem ?

Kan man få barnbidrag/studiebidrag för ett barn som är skriven hos mamman men bor hos pappan ? Studiebidraget går i det här fallet till mamman trots att barnet bor hos oss(pappan), mamman får således flerbarnstillägg fast det är vi som har den ökade kostnaden då barnet bor och studerar här. Måste barnet vara folkbokförd hos den förälder som bidraget går till ? Kan man räkna ihop barn även när det gäller studiebidrag ?

• Svar på tråden Barnbidrag/studiebidrag till vem ?
  • Anonym (?)

Varför är barnet skrivet hos mamman när det bor hos er?

• Severus

Studiebidraget går väl in på ett konto hos eleven? Om denne fyllt 16 år. Har fått lappar om det då dottern blir 16 i höst.

• Anonym (M)

Tror man bara kan få delat barnbidrag/ studiebidrag om barnet inte är skrivet hos en,flerbarnstillägg kan man bara få för de barn man har barnbidrag/ studiebidrag för. Bor barnet heltid hos dig kan du få barnbidraget överskrivet till dig utan mammans underskrift om dunkande bevisa att barnet bor hos dig (tex om ni bor på olika orter o barnet går i skola på din ort) Enklast är såklart om barnet blir folkbokfört på din adress

• Lavender01

Barnbidrag betalas ut till den förälder där barnet är skrivet, även om barnet inte bor där. Helt sjukt tycker jag men så är det tyvärr. Min bonus dotter flyttade till oss och bodde hos oss 100 procent i samråd med socialtjänsten (dock ej LVU beslut). Hon var fortfarande skriven hos mamman då detta tog tid att fixa med Skatteverket och underskrift från mamman. Trots intyg från soc att dottern bodde hos oss på heltid gick det inte att flytta över barnbidraget förrän flickan var skriven hos oss! Studiebidrag vet jag inte hur det fungerar med.

• Severus

Det är inte föräldern som ska ha studiebidraget.
    Kopierat från CSN

Vem kan få studiebidrag?
    Du får studiebidrag
    tidigast från och med kvartalet efter att du har fyllt 16 år
    till och med vårterminen det år som du fyller 20 år.
    För att få studiebidraget
    måste du studera på gymnasiet, komvux
    eller folkhögskola.
    Du måste även studera på heltid.

Exempel - Lina börjar få studiebidrag i oktober
    Lina läser på gymnasiet och fyller 16 år den 3 augusti.
    Hon får sitt första studiebidrag i oktober.
    Fram till och med september får hon barnbidrag.

• Anonym (Pappan)
    Anonym (?) skrev 2013-08-25 13:42:14 följande:
    Varför är barnet skrivet hos mamman när det bor hos er?
    Ja säg det, för att hon inte vill släppa taget antar jag, hon tror nog att barnet kommer flytta hem igen.
    Anonym (M) skrev 2013-08-25 13:54:18 följande:
    Tror man bara kan få delat barnbidrag/ studiebidrag om barnet inte är skrivet hos en,flerbarnstillägg kan man bara få för de barn man har barnbidrag/ studiebidrag för. Bor barnet heltid hos dig kan du få barnbidraget överskrivet till dig utan mammans underskrift om dunkande bevisa att barnet bor hos dig (tex om ni bor på olika orter o barnet går i skola på din ort) Enklast är såklart om barnet blir folkbokfört på din adress
    Har man barn sedan tidigare som man får barnbidrag för så ska man väl kunna räkna ihop dom, vi har ett gemensamt och så har både min fru och jag barn sedan tidigare. Barnet går i skolan här.
  • Anonym
    Severus skrev 2013-08-25 13:52:31 följande:

Studiebidraget går väl in på ett konto hos eleven? Om denne fyllt 16 år. Har fått lappar om det då dottern blir 16 i höst.

Nä när barnet fyller 18 går det in på dennes konto annars till förälder
  • FrökenKanSjälv

Om barnet fyllt 16 räcker det att barnet och ena föräldern skriver under flyttanmälan till Skatteverket. Så fort adressen är ändrad kan ni anmäla till FK att studiebidraget ska betalas ut till dig.

Svar på tråden Barnbidrag/studiebidrag till vem ?