• Anonym (frustrerad)

stölder på jobbet

Hej. Någon som varit med om liknande som kan ge råd?
    Jag är arbetsledare på ett mindre företag där det alltid varit en öppen och hjärtlig stämning och där vi som arbetar där har jobbat tillsammans i flera år. Saken är den att de senaste 2 månaderna har stölder skett på arbetsplatsen. Allt ifrån pengar till sådana konstiga saker som toapapper och rengöringsmedel har försvunnit... Vi är som sagt en liten arbetsplats och har ingen kameraövervakning inne i själva lokalerna därför är det svårt att få fast den/de som är skyldiga. Ärligt talat har jag svårt att se att någon av de som jobbar här skulle kunna vara skyldig men någon är det ju!?!?
    Har någon varit i en liknande situation på sin arbetsplats? Hur fick ni tag i den/de som är skyldiga? Går det att gillra en fälla, isåfall hur?
    Som ni säkert förstår är stämningen ganska tryckt på jobbet. Man vågar inte längre lämna minsta sak obevakad och alla tittar misstänksamt på alla så fort någon exempelvis går ensam in i personalköket..      

• Svar på tråden stölder på jobbet
  • MissStrawberry

Jag har inga bra tips på hur du kan få stopp på det men då ni är en liten arbetsplats måste det vara riktigt jobbigt och jag förstår att det blir extra känsligt  då. På min förra arbetsplats var det under en period mycket stölder, blev själv av med min jacka, men då vi var några 100 anställda var det mer anonymt och kändes inte lika personligt.

Finns det någon chans att någon utifrån kan komma in och ta saker eller måste det vara en anställd?

• Anonym (datorer)

På min arbetsplats försvann 15-20 bärbara datorer. Inga tecken på inbrott. De var bara helt borta. Polisanmälan och kontakt med försäkringsbolaget och nya datorer köptes in. 15 av dessa försvann också, trots att de fanns i ett låst skåp bakom en låst dörr.

Vi vet fortfarande inte hur det har gått till eller vem som är skyldig. Arbetsplatsen är larmad från arbetsdagens slut kl 17 tills vi börjar igen kl 7.30 på morgonen. Det känns som om datorerna borde ha försvunnit dagtid men hur kan någon vandra iväg med så många datorer utan att det syns. 

• Anonym (raptor)

Om det är rengöring och toapapper som försvinner så låter det väl mest som att någon anställd sitter i klistret med sin privatekonomi. Företaget kan ju ta kreditupplysningar på alla, till att börja med.

Är det någon som snackar mycket om spel, trav eller lotter?

Är det någon anställd som är mycket missnöjd med företaget eller sin chef?

Är det någon som ofta är ensam i lokalerna, öppnar och stänger eller så?

Kan kunder eller andra obehöriga komma in i lokalerna utan att bli frågade vad de gör där?

Kartlägg också så gott det går vilka som är på plats när stölderna upptäckts. Vet man t ex att Nisse var hemma och vabbade den veckan när Lena fick en hundring snodd ur sin hurts så är han troligen oskyldig.

Eller så beställer man en burk sånt här och gillrar en fälla:

www.spygadgetwarehouse.com/Ultraviolet-Catch-A-Thief-Fingerprint-Detection-Powder-Theft-Detection-Powder-Jar.htm

• Anonym (tt)

visst är det förbjudet att montera upp dold kamera? annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Det är samma sak på min arbetsplats, få anställda, några stölder varje månad. Allting började när en ny person anställdes, men ingen vill peka ut denne (personen kan ju vara oskyldig!) men det är extremt obekvämt alltihop. Alla är ju misstänkta tills den skyldige råkar avslöja sig och det gör väl den skyldige knappast frivilligt.. knepig situation som drabbar samtliga anställda, både för den som blir av med saker men också just för att alla är misstänkta tills vidare.

• Waldo

Jag var med om en liknande sak på min förra arbetsplats, inga personliga saker var stulna dock.
    Tyckte det var lika jobbigt som dig att behöva ta i det.

Jag visste egentligen inte riktigt hur jag skulle gå till väga och inser nu i efterhand att jag kom lindrigt undan och egentligen hade jag ingen bra lösning framarbetad innan jag startade.
    Men jag samlade hela arbetsgruppen och berättade vad som hade kommit fram
    Att företaget såg väldigt allvarligt på vad som hände och att man avsåg att gå till botten med det hela genom att prata med alla.
    Resultatet av detta skulle leda till en polisanmälan enligt min chef
    Efter detta möte slutade stölderna tvärt.

Idag inser jag att det kanske inte var helt genomtänkt av mig.
    Jag hade kontaktat min mentor eller någon person som jag vet har mer erfarenhet av en sådan här situation
    Om du är med i facket Ledarna kan du få stöd därigenom tex.

• Anonym (Stina)

Att utreda brott är en uppgift för polisen. Att som arbetsledare börja misstänka sina medarbetare kan ha tråkiga följder (förtroendet minskar, folk blir felaktigt anklagade, skapar dålig stämning på arbetsplatsen t ex). Varför har ni inte polisanmält det hela?

• Anonym (raptor)
    Anonym (tt) skrev 2013-08-25 16:28:04 följande:
    visst är det förbjudet att montera upp dold kamera? annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Det är samma sak på min arbetsplats, få anställda, några stölder varje månad. Allting började när en ny person anställdes, men ingen vill peka ut denne (personen kan ju vara oskyldig!) men det är extremt obekvämt alltihop. Alla är ju misstänkta tills den skyldige råkar avslöja sig och det gör väl den skyldige knappast frivilligt.. knepig situation som drabbar samtliga anställda, både för den som blir av med saker men också just för att alla är misstänkta tills vidare.
    Ja, kamera i lokalerna oavsett orsak måste förhandlas med facket.
  • Anonym (frustrerad)

För att komma in i personalutrymmet måste man gå igenom hela lokalen och dessutom ha nyckel för att komma in. Dörren låses av sig själv så det finns ingen risk att någon glömt låsa. Detta gör det osannolikt att någon utomstående skulle kunna vara skyldig, tyvärr... Vi håller på och kartlägger vilka som varit på plats men vid en första genomgång kunde vi bara konstatera att det hade vi varit allihop nästan varje gång..

Det går snart så långt att vi gör kreditupplysningar på alla som jobbar här. Känns dock ruttet då någon som eventuellt visar sig ha en anmärkning kan bli oskyldigt anklagad. Dock rör det sig om ganska mycket pengar som försvunnit, runt 30 000kr och en hel del varor. Vi har vidtagit åtgärder så som att endast jag och ytterligare en anställd har tillgång till kassaskåpet, plånböcker och andra personliga saker går nu att låsa in i värdeskåp etc.. Får hoppas det sätter stopp för stölderna! 

• Anonym (frustrerad)

Anledningen till att polisanmälan ännu inte är gjord är att vi i ledningen vill ge vem som än är skyldig en chans att förklara sig och en möjlighet att betala tillbaka. När vi pratat om det med de anställda är de inne på samma linje, träder hen fram, är alla beredda att INTE polisanmäla. Vi förstår ju att vem det är har hen stora problem ekonomiskt och vi vill helst inte förvärra.

Nu börjar dock snart allas tålamod tryta. Vi vill få fram vem som är skyldig för att verkligen kunna gå till botten med det som hänt och även hjälpa hen att reda ut situation. Tyvärr har ingen gett sig tillkänna än men vi får se. Att polisanmäla nu känns halvt lönlöst då vi inte har någon misstänkt. 

• Indianica

Ja, det lättaste är förmodligen att gillra en form av fälla på jobbet, men exakt hur ni ska göra är ju svårt att sia om, eftersom man inte vet vad det rör sig om för arbetsplats.

Ett fall som löstes genom att den s.k bibliotekstjuven åkte fast löstes av att man på arbetsplatsen tillsatte en arbetsgrupp som i det dolda undersökte vem den skyldige var. Ger dig säkert inga tips, men dokumentären Bibliotekarien – om brott och dubbelspel i Sveriges akademiska elit "som handlar om det kan hittas här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=2462939

Jag tänker mig att genom att på något vis i smyg registrera folk på olika vis (t ex vem satt i kassan vid en viss tidpunkt osv, att du i smyg kanske kontrollräknar efter varje pass någon arbetat ensam) kan förstå vem det är.

Svar på tråden stölder på jobbet