• Anonym (när?)

När i H*E försvinner hemorrojderna?

Fick dom i samband med graviditeten och är kvar ännu..  (födde för 7Veckor sen)
    Har nu påbörjat med Scheriproct med både salvan utvändigt och stolpiller 1 gång om dagen, blir i regel vid nattetid..

Har kört i några dagar nu och har cirka halva behandlingen kvar men skiten sitter ju kvar i arslet..  

Mina sitter yttre och i öppningen så att säga och det är väl en 4-5 stycken och dom största är väl som en vindruvor..

När försvinner skiten? Trodde ju behandlingen skulle göra som dom krympte?
    Än så länge varken ser eller känner jag någon skillnad.. :(

Är en operation enda utvägen? Har verkligen ingen större lust och gå till VC och fläka upp arslet.. Dessutom vet jag från folk jag känner att det gör riktigt ont och operera bort dom..          

• Svar på tråden När i H*E försvinner hemorrojderna?
  • Mineralvatten

Behandling vid hemorrojder

Hemorrojder kan försvinna av sig själva. Om de inte gör det, följ råden under rubriken Egenvård ovan.

Ibland kan en operation vara nödvändig. Metoderna är olika för inre och yttre hemorrojder. En metod är att spruta in en vätska i hemorrojden som gör att kärlen smälter samman. En annan metod är att frysa vävnaden så att den dör. Man kan också strypa blodtillförseln genom att sätta ett gummiband runt hemorrojden. Yttre hemorrojder skär man bort.

Läkemedel

Det finns läkemedel som tillfälligt lindrar smärtan och besvären i ändtarmsområdet, till exempel smärtstillande salva, eller salva som minskar blödningarna och motverkar inflammation.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hemorrojder/
  • Anonym (rojden)

Lindriga hemorrojder kan väl gå bort, men har man väl fått återkommande så gör de nog inte det.

Jag har fått behandling med gummiband två gånger. Första gången var helt okej, hjälpte ganska bra och mådde helt okej.

Andra gången var ett helvete för då klämde de om någon nerv i tarmen. Jag mådde så dåligt (ont, yr och illamående) så jag bara var tvungen att lägga mig ner på gräsmattan direkt bakom sjukhuset på väg till bilen och blev liggande i det regnvåta gräset en halvtimme innan jag orkade resa mig. Om någon såg mig måtte de ha trott att jag var en A-lagare men så var inte fallet.

Så jag hade faktiskt haft med mig en kompis till en sån behandling, för det kändes inte så bra att köra bil hem efter den andra gången.

• Grävling 75

Jag har gjort med gummiband. Rekommenderar att ha sambo eller mamma med sig som kan hjälpa och skjutsa.

• Anonym (när?)

Men när trillar dom bort när man kör med gummiband? Dagar? Veckor?

• Anonym (Deterorpå)
    Anonym (när?) skrev 2013-08-31 19:16:22 följande:
    Men när trillar dom bort när man kör med gummiband? Dagar? Veckor?
    Med gummiband brukar det röra sej om ungefär en vecka. Men jag förstår att dina sitter nära mynningen? Det finns en rand i ändtarmen, som jag inte kommer ihåg namnet på nu, och om de sitter nedanför den randen kan man inte sätta gummiband. Eller man kan ju, men det skulle göra för ont. Sprutor har jag tyckt varit helt ok, det är inte alls så läskigt som det låter. Gummiband har jag provat, men då en bit upp. Helt ok det med, men sitter det nära randen kan det gör grymt ont. Och så har jag testat att operera bort. Då skär man helt enkelt bort dom och låter såret självläka. Toabesöken gjorde ont någon vecka efter och sitta var ju inget man längtade efter.

Men jag måste fråga, är du helt säker på att det verkligen är hemorrojder och inte skinnflikar som är kvar efter dem?    
  • Anonym (när?)

Ja mina sitter runt öppningen, har kollat med spegel och dom sitter runt och liksom täcker för hålet där bak, så stort är det, typ som hasselnötter..

Tror inte det är skinnflikar, känner ju och ser att dom är blålila och med innehåll så att säga..

• Anonym (Deterorpå)
    Anonym (när?) skrev 2013-08-31 20:24:05 följande:
    Ja mina sitter runt öppningen, har kollat med spegel och dom sitter runt och liksom täcker för hålet där bak, så stort är det, typ som hasselnötter..

Tror inte det är skinnflikar, känner ju och ser att dom är blålila och med innehåll så att säga..
    Ja, då låter det ju som hemmisar. Jag tycker att du ska kontakta din VC redan på måndag och väl där ser du till att få en remiss till kirurgmottagning. Det där ska du inte behöva gå runt med.

Under tiden, kanske redan nu (?) kan du prova att försiktigt ( och nu menar jag verkligen försiktigt) masserar på dom. Enbart med tryck, du ska inte massera med strykande rörelser, för då retar du huden/slemhinnan. Du kan också smörja med vaselin efter att du smort med Sheriprocten. De där stora lunsarna har ju en tendens att skava mot varandra, och då blir de mer irriterade, med vaselin glider de omkring bättre. (Visst låter det äckligt? Skrattande) Beträffande stolpiller så hjälper de bäst mot sådana som sitter längre upp. Fortsätt för all del med dem, men testa att peta upp lite salva i mynningen med, den åker inte lika upp som ett piller.

Och gumman, ring din vårdcentral. Glad  
  • Anonym (samma här)

låter som dem jag hade, kallades för analhematom. Fylldes med blod och gjorde fruktansvärd ont. De försvan ibland men kom tillbaka gång på gång. När de är borta så är det hudflikar kvar och det kommer aldrig att försvinna av sig själv! Behövs nog operation för det. Fick bedövningsspruta under operationen och tabletter efteråt. Hade inga smärtor överhuvudtaget efter op. förutom vid toabesök lite grann. Så det kan vara väldigt olika från person till person!

• Anonym (ssk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-31 16:37:13 följande:
    de ggr jag har fått hemorojder har det tagit ett par veckor innan de försvinnit.
    stolpiller och scheroproct tar ju inte bort hemorrojderna. stolpillerna löser upp sig i tarmen och ser till att skiten inte fastnar eller bildar sår. salvan hjälper till att läka sprickorna genom att de inte blir torrt.

när jag hade hemorojder så skulle jag ta stolpiller och salva efter varje tarmtömning.

du bör även ta något preparat som gör att skiten inte blir så hård, så som t ex inolaxol.
    Schiroproct gör att hemmorrojderna krymper. De fungerar inte alls så som du fått för dig. 

Du kan läsa mera på fass om hur de fungerar. 
  • Realistens

Jag skulle strypa dom jävlarna, jordemodern altså 

Ni kvinnor får utså mkt för att för mänskligheten vidre...... 

• LivTuva
    Realistens skrev 2013-09-01 15:26:41 följande:
    Jag skulle strypa dom jävlarna, jordemodern altså 

Ni kvinnor får utså mkt för att för mänskligheten vidre...... 
    Du vet att även män kan få hemorrojder.... 
  • Realistens
    LivTuva skrev 2013-09-01 15:31:09 följande:
    Du vet att även män kan få hemorrojder.... 
    Nä de kan vi inte !
    Vi föder inte barn. 
  • LivTuva
    Realistens skrev 2013-09-01 15:40:47 följande:
    Nä de kan vi inte !
    Vi föder inte barn. 
    Hemmisar har inget med barnafödandet att göra... Såvitt jag vet kommer inte barn ut från rumpan... Eller det kanske gör det på din kvinna?
  • Realistens
    LivTuva skrev 2013-09-01 15:47:37 följande:
    Hemmisar har inget med barnafödandet att göra... Såvitt jag vet kommer inte barn ut från rumpan... Eller det kanske gör det på din kvinna?
    Citat från TS

Fick dom i samband med graviditeten och är kvar ännu..  (födde för 7Veckor sen)
    Har nu påbörjat med Scheriproct med både salvan utvändigt och stolpiller 1 gång om dagen, blir i regel vid nattetid."

Ngn av er talar inte sanning..... 
  • LivTuva
    Realistens skrev 2013-09-01 15:58:56 följande:
    Citat från TS

" Fick dom i samband med graviditeten och är kvar ännu..  (födde för 7Veckor sen)
    Har nu påbörjat med Scheriproct med både salvan utvändigt och stolpiller 1 gång om dagen, blir i regel vid nattetid."

Ngn av er talar inte sanning..... 
    Ja, ts fick det i samband med graviditeten pga förstoppning som brukar komma då. Även män kan bli förstoppade trots att de inte är gravida och då få hemmisar. 
  • Realistens
    LivTuva skrev 2013-09-01 16:08:43 följande:
    Ja, ts fick det i samband med graviditeten pga förstoppning som brukar komma då. Även män kan bli förstoppade trots att de inte är gravida och då få hemmisar. 
    Skitsnack !
    Vi män skiter i sådant som druvor i analen, så de så 
  • Anonym (Hemmis)

Hej TS. Jag hade också problem med hemmisar efter förlossningen. Mina kom och gick ganska tätt i 2 år innan jag vågade söka hjälp. Men till slut ledsnade jag och gick till vc iallafall. Det finns olika sätt att ta bort dem beroende på om de mest är invändigt eller utvändigt. Gummiband har man om de sitter längre in sa dem och det kan tydligen göra riktigt ont. Mina var ytliga och jag fick med lokalbedövning ta bort dem. Dom skar ett typ 2 mm snitt och tömde den på blodet helt enkelt. Sen fick jag sprutor som skulle få ytliga blodkärl att "ruttna" bort, för att förebygga uppkomsten av nya. Jag tycker sprutorna var mindre kul men det var så jäkla värt det och skulle jag få problem igen så skulle jag inte tveka att göra om proceduren.

• Little Ms Chatterbox
    Realistens skrev 2013-09-01 15:40:47 följande:
    Nä de kan vi inte !
    Vi föder inte barn. 
    Jo-ho-oo-dåå. Det kan ni visst få. Jag brukar mana hemorrojder och nageltrång (så de varken kan stå eller sitta) på besvärliga paragrafryttare och pappersvändare på FK, AF och andra ställen där de här nissarna brukar sitta och vara otrevliga mot hårt kämpande föräldrar till barn med FH.

SÅ träffar du på någon extra otrevlig person på FK eller AF som inte riktigt vet hur den ska stå eller inte kan sitta still så vet du vad han har...

Muhuhahahaha.... 
  • Realistens
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-01 18:45:16 följande:
    Jo-ho-oo-dåå. Det kan ni visst få. Jag brukar mana hemorrojder och nageltrång (så de varken kan stå eller sitta) på besvärliga paragrafryttare och pappersvändare på FK, AF och andra ställen där de här nissarna brukar sitta och vara otrevliga mot hårt kämpande föräldrar till barn med FH.

SÅ träffar du på någon extra otrevlig person på FK eller AF som inte riktigt vet hur den ska stå eller inte kan sitta still så vet du vad han har...

Muhuhahahaha.... 
    OK OK OK ger mig !!
    Trevlig kväll 
Svar på tråden När i H*E försvinner hemorrojderna?