MoaElis skrev 2013-08-26 00:37:44 följande:
Jag har tappat väldigt mycket hår på sista tiden... Jag tror det beror på Lush produkter, då jag började tappa hår när jag började med det (aldrig haft det här problemet förut) men samtidigt så har ingen annan haft problem och det är inte direkt logiskt att jag skulle börja tappa hår av det, är ju liksom mer naturligt än det jag brukar använda. Det borde vara bättre för håret, och på alla andra sätt har mitt hå blivit bättre. Jag har googlat på en del på vitaminer/oljor man kan använda som ska hjälpa för att få tjockare hår/göra så att man tappar mindre osv men varje gång jag hittar något bra, så googlar jag lite till och hittar en massa negativt om produkten.... Någon som har samma problem som har tips på vad man ska göra? Jag vill alltså få tillbaka mitt ganska tjocka hår igen.
Hos kvinnor brukar hårlossning oftast handla om Telogen Effluvium, ett tillstånd då fler hårsäckar än vanligt ( annars vilar ca 15% av hårsäckarna) går i vila. Man kan förlora mängder av hår, upp till 70%, under längre tid. Det positiva är att det brukar i nästan alla fall sluta och växa tillbaks, fullständigt. När du tappar ett hår, är det för att ett nytt hår trycker ut det gamla, som legat och vilat i skalpen i ca 2-3 månader. De faller lätt ut, speciellt vis tvätt och kamning, eftersom de inte sitter fast lika bra som när det växte och levde. Det kan upplevas som otroligt skrämmande. Lätt att säga att sluta stressa över det, men tyvärr så är stress ytterligare en trigger. Ibland bara händer detta utan någon tydlig orsak, ibland kommer det efter att man fött barn, eller gått ner i vikt snabbt och mycket, man har vart riktigt sjuk med hög feber eller opererats.
Du kan skynda på hårväxten med hög dos av Biotin, 5000 mg per dag ska det vara. Även vitamin E, magnesium, zink. Ät nyttigt och massa proteiner, det är det håret är gjort på. Rör på dig, massera hårbotten dagligen, en del svär vis ricinolja i hårbotten. Minoxidil skulle jag inte rekommendera, speciellt inte hos kvinnor eftersom det oftast inte har med dht att göra. Och man måste hålla på med dyrt Minoxidil för resten av livet, 2 ggr per dag, om det funkar alltså, annars ramlar det ut igen.
Försök som sagt att inte stressa över detta, tänk som så att det växer ständigt nytt hår igen. Det kan ta 6 månader eller mer innan extrem hårlossning upphör och betydligt längre för att hela håret får tillbaks sin tjocklek igen, men det kommer.
För att vara på säkra sidan kan du även göra ett simpelt blixtrat för att kontrollera tex sköldkörteln och hormonnivåerna. Även obalans kan återställas och håret växer in igen.