• MoaElis

Tappar håret, vad göra?

Jag har tappat väldigt mycket hår på sista tiden... Jag tror det beror på Lush produkter, då jag började tappa hår när jag började med det (aldrig haft det här problemet förut) men samtidigt så har ingen annan haft problem och det är inte direkt logiskt att jag skulle börja tappa hår av det, är ju liksom mer naturligt än det jag brukar använda. Det borde vara bättre för håret, och på alla andra sätt har mitt hå blivit bättre.

Jag har googlat på en del på vitaminer/oljor man kan använda som ska hjälpa för att få tjockare hår/göra så att man tappar mindre osv men varje gång jag hittar något bra, så googlar jag lite till och hittar en massa negativt om produkten.... Någon som har samma problem som har tips på vad man ska göra? Jag vill alltså få tillbaka mitt ganska tjocka hår igen.

• Svar på tråden Tappar håret, vad göra?
  • Scrubs81

Mår du bra för övrigt?

• MoaElis
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:39:07 följande:
    Mår du bra för övrigt?
    Nja, men inte sämre än vanligt. Jag har som sagt aldrig haft problemet förut, så det är lite konstigt.
  • Scrubs81
    MoaElis skrev 2013-08-26 00:45:35 följande:
    Nja, men inte sämre än vanligt. Jag har som sagt aldrig haft problemet förut, så det är lite konstigt.
    Så du mår inte helt ok. Kanske ska kolla upp med dr på VC så du inte har några brister i kroppen. Hårlossning kan ju vara symptom på något annat.
  • 123

Håravfall kan ha många orsaker så det är svårt att säga helt säkert vad det beror på, bäst att gå till läkare för att kolla hur kroppen mår.
    När jag började tappa väldigt mycket hår visade det sig att det berodde på för lite sköldkörtelhormon (låg ämnesomsättning) och B12brist.

Be om provtagning på ämnesomsättningen, B12, D-vitamin, järn och kanske även kortisolnivåer (stress kan synas där tror jag), kanske får du inte i dig tillräckligt med selen heller.

Här kan du läsa lite om mineraler och vitaminer http://www.medicinsk-geologi.se/text1_6.html   

Lycka till!     

• tooschoolforcool
    MoaElis skrev 2013-08-26 00:37:44 följande:
    Jag har tappat väldigt mycket hår på sista tiden... Jag tror det beror på Lush produkter, då jag började tappa hår när jag började med det (aldrig haft det här problemet förut) men samtidigt så har ingen annan haft problem och det är inte direkt logiskt att jag skulle börja tappa hår av det, är ju liksom mer naturligt än det jag brukar använda. Det borde vara bättre för håret, och på alla andra sätt har mitt hå blivit bättre. Jag har googlat på en del på vitaminer/oljor man kan använda som ska hjälpa för att få tjockare hår/göra så att man tappar mindre osv men varje gång jag hittar något bra, så googlar jag lite till och hittar en massa negativt om produkten.... Någon som har samma problem som har tips på vad man ska göra? Jag vill alltså få tillbaka mitt ganska tjocka hår igen.

Hos kvinnor brukar hårlossning oftast handla om Telogen Effluvium, ett tillstånd då fler hårsäckar än vanligt ( annars vilar ca 15% av hårsäckarna) går i vila. Man kan förlora mängder av hår, upp till 70%, under längre tid. Det positiva är att det brukar i nästan alla fall sluta och växa tillbaks, fullständigt. När du tappar ett hår, är det för att ett nytt hår trycker ut det gamla, som legat och vilat i skalpen i ca 2-3 månader. De faller lätt ut, speciellt vis tvätt och kamning, eftersom de inte sitter fast lika bra som när det växte och levde. Det kan upplevas som otroligt skrämmande. Lätt att säga att sluta stressa över det, men tyvärr så är stress ytterligare en trigger. Ibland bara händer detta utan någon tydlig orsak, ibland kommer det efter att man fött barn, eller gått ner i vikt snabbt och mycket, man har vart riktigt sjuk med hög feber eller opererats.
    Du kan skynda på hårväxten med hög dos av Biotin, 5000 mg per dag ska det vara. Även vitamin E, magnesium, zink. Ät nyttigt och massa proteiner, det är det håret är gjort på. Rör på dig, massera hårbotten dagligen, en del svär vis ricinolja i hårbotten. Minoxidil skulle jag inte rekommendera, speciellt inte hos kvinnor eftersom det oftast inte har med dht att göra. Och man måste hålla på med dyrt Minoxidil för resten av livet, 2 ggr per dag, om det funkar alltså, annars ramlar det ut igen.

Försök som sagt att inte stressa över detta, tänk som så att det växer ständigt nytt hår igen. Det kan ta 6 månader eller mer innan extrem hårlossning upphör och betydligt längre för att hela håret får tillbaks sin tjocklek igen, men det kommer.

För att vara på säkra sidan kan du även göra ett simpelt blixtrat för att kontrollera tex sköldkörteln och hormonnivåerna. Även obalans kan återställas och håret växer in igen.
  • tooschoolforcool

[quote=70909524][quote-nick]tooschoolforcool skrev 2013-08-27 02:45:16 följande:[/quote-nick]

MoaElis skrev 2013-08-26 00:37:44 följande:
    Jag har tappat väldigt mycket hår på sista tiden... Jag tror det beror på Lush produkter, då jag började tappa hår när jag började med det (aldrig haft det här problemet förut) men samtidigt så har ingen annan haft problem och det är inte direkt logiskt att jag skulle börja tappa hår av det, är ju liksom mer naturligt än det jag brukar använda. Det borde vara bättre för håret, och på alla andra sätt har mitt hå blivit bättre. Jag har googlat på en del på vitaminer/oljor man kan använda som ska hjälpa för att få tjockare hår/göra så att man tappar mindre osv men varje gång jag hittar något bra, så googlar jag lite till och hittar en massa negativt om produkten.... Någon som har samma problem som har tips på vad man ska göra? Jag vill alltså få tillbaka mitt ganska tjocka hår igen.
    Hos kvinnor brukar hårlossning oftast handla om Telogen Effluvium, ett tillstånd då fler hårsäckar än vanligt ( annars vilar ca 15% av hårsäckarna) går i vila. Man kan förlora mängder av hår, upp till 70%, under längre tid. Det positiva är att det brukar i nästan alla fall sluta och växa tillbaks, fullständigt. När du tappar ett hår, är det för att ett nytt hår trycker ut det gamla, som legat och vilat i skalpen i ca 2-3 månader. De faller lätt ut, speciellt vis tvätt och kamning, eftersom de inte sitter fast lika bra som när det växte och levde. Det kan upplevas som otroligt skrämmande. Lätt att säga att sluta stressa över det, men tyvärr så är stress ytterligare en trigger. Ibland bara händer detta utan någon tydlig orsak, ibland kommer det efter att man fött barn, eller gått ner i vikt snabbt och mycket, man har vart riktigt sjuk med hög feber eller opererats. Du kan skynda på hårväxten med hög dos av Biotin, 5000 mg per dag ska det vara. Även vitamin E, magnesium, zink. Ät nyttigt och massa proteiner, det är det håret är gjort på. Rör på dig, massera hårbotten dagligen, en del svär vis ricinolja i hårbotten. Minoxidil skulle jag inte rekommendera, speciellt inte hos kvinnor eftersom det oftast inte har med dht att göra. Och man måste hålla på med dyrt Minoxidil för resten av livet, 2 ggr per dag, om det funkar alltså, annars ramlar det ut igen. Försök som sagt att inte stressa över detta, tänk som så att det växer ständigt nytt hår igen. Det kan ta 6 månader eller mer innan extrem hårlossning upphör och betydligt längre för att hela håret får tillbaks sin tjocklek igen, men det kommer. För att vara på säkra sidan kan du även göra ett simpelt blixtrat för att kontrollera tex sköldkörteln och hormonnivåerna. Även obalans kan återställas och håret växer in igen.[/

Jösses vilka stavfel...skyller på autocorrect...
  • MoaElis

Men herregud, jag hoppas verkligen inte det är telogen Effluvium. 70% av håret är ju typ allt. Jag har läst om dom flesta saker du tog upp, av vitaminer osv som man kan använda. Dock mycket negativt, så det blir att försöka att låta bli sånt. Jag har istället köpt ett shampoo som ska vara bra för just håravfall, hoppas det hjälper!

• MoaElis

Idag har jag även känt någon konstig smärta i hårbotten... Läste att det kunde komma när man skulle tappa hår(?!)

• MoaElis

Hm, jag har googlat lite till nu och kanske har hittat något... Det verkar som om det är många som tappar hår av BM, nu använder jag ju inte bara balsam men mycket mer naturligare shampoo än förut, håret är renare nu. Så det kanske beror på det(?) J

• Fia 28
    MoaElis skrev 2013-08-29 12:27:10 följande:
    Hm, jag har googlat lite till nu och kanske har hittat något... Det verkar som om det är många som tappar hår av BM, nu använder jag ju inte bara balsam men mycket mer naturligare shampoo än förut, håret är renare nu. Så det kanske beror på det(?) J
    Mycket möjligt. Har iaf en polare som tappade hälften av sitt hår pga ett schampo som tydligen täppte till hårrötterna eller något liknande.
  • MoaElis
    Fia 28 skrev 2013-08-29 13:40:08 följande:
    Mycket möjligt. Har iaf en polare som tappade hälften av sitt hår pga ett schampo som tydligen täppte till hårrötterna eller något liknande.
    Okej, ja det kanske är bäst att sluta med deras shampoo då, även om det är bra på alla andra sätt... 

Någon som har tips på ett shampoo som är bra för känslig/torr/ hårbotten och är lite naturligt? 
  • Singsing
    MoaElis skrev 2013-08-29 12:27:10 följande:

Jag har läst/hört om att det "kan" bli så att balsam gör hårsäckarna för "lösa" så att håret inte kan hållas fast och ramlar ur. Därför är det rekommenderat att inte ha balsam i hårbotten, endast i skalpen. Det kan även täppa till hårsäckarna, vilket ju kan stämma eftersom en del får finnar på ex ryggen av balsam. Den där BM är nog inget vidare bra för skalpen alls. Vill man tvätta håret naturligt finns det så många naturliga schampoon där ute, finns ingen orsak att tvätta med balsam, det är ju inte ens ändamålet för balsamet.

JR Ligettes shampoo "kakor" är 100% naturliga, är gjort på ett gammalt recept som hittades av en slump i en kokbok. Googla på det, dom har även en svensk återförsäljare. Jag använder den för "damaged hair" och håret blir helt fantastiskt. Och jag behöver inte ens använda balsam efter.
          Schampo Receptet för det här otroliga och unika schampot upptäcktes instucket i en gammal kokbok från New England i USA för många år sedan av J.R. Liggett. Effektiviteten och användarvänligheten hos J.R. Liggett's schampo har bevisats om och om igen genom det stora antalet trogna användare och genom antalet år som den har funnits på marknaden. Receptet, som består av 100% vegetabiliska oljor, löddrar snabbt, tvättar effektivt och sköljs lätt ur och du får ett friskt, vackert och rent hår. Den tar inte bort de naturliga oljorna från ditt hår, eftersom den inte innehåller några syntetiska tvättaktiva ämnen, och därför behöver de flesta inte använda balsam efteråt! Det doftar rent, helt enkelt. Varför ska man använda J.R. Liggett's schampo? - De är gjorda på 100% naturliga oljor - De innehåller inga animaliska produkter eller konserveringsmedel - De tvättar inte bort hårets naturliga oljor - De bildar ett tjockt och rikt lödder - De går lätt att skölja ur - De är särskilt bra för permanentat och färgbehandlade hår - De ger håret volym och gör det lättskött - De gör ditt hår mjukt, friskt och doftar rent - De är perfekta för resor och backpacking - De innehåller inga petroleumbaserade ämnen - De innehåller varken Sodium Lauryl Sulfat* eller DEA**
  • MoaElis
    Singsing skrev 2013-08-29 17:15:40 följande:

Jag har läst/hört om att det "kan" bli så att balsam gör hårsäckarna för "lösa" så att håret inte kan hållas fast och ramlar ur. Därför är det rekommenderat att inte ha balsam i hårbotten, endast i skalpen. Det kan även täppa till hårsäckarna, vilket ju kan stämma eftersom en del får finnar på ex ryggen av balsam. Den där BM är nog inget vidare bra för skalpen alls. Vill man tvätta håret naturligt finns det så många naturliga schampoon där ute, finns ingen orsak att tvätta med balsam, det är ju inte ens ändamålet för balsamet.

JR Ligettes shampoo "kakor" är 100% naturliga, är gjort på ett gammalt recept som hittades av en slump i en kokbok. Googla på det, dom har även en svensk återförsäljare. Jag använder den för "damaged hair" och håret blir helt fantastiskt. Och jag behöver inte ens använda balsam efter.
          Schampo Receptet för det här otroliga och unika schampot upptäcktes instucket i en gammal kokbok från New England i USA för många år sedan av J.R. Liggett. Effektiviteten och användarvänligheten hos J.R. Liggett's schampo har bevisats om och om igen genom det stora antalet trogna användare och genom antalet år som den har funnits på marknaden. Receptet, som består av 100% vegetabiliska oljor, löddrar snabbt, tvättar effektivt och sköljs lätt ur och du får ett friskt, vackert och rent hår. Den tar inte bort de naturliga oljorna från ditt hår, eftersom den inte innehåller några syntetiska tvättaktiva ämnen, och därför behöver de flesta inte använda balsam efteråt! Det doftar rent, helt enkelt. Varför ska man använda J.R. Liggett's schampo? - De är gjorda på 100% naturliga oljor - De innehåller inga animaliska produkter eller konserveringsmedel - De tvättar inte bort hårets naturliga oljor - De bildar ett tjockt och rikt lödder - De går lätt att skölja ur - De är särskilt bra för permanentat och färgbehandlade hår - De ger håret volym och gör det lättskött - De gör ditt hår mjukt, friskt och doftar rent - De är perfekta för resor och backpacking - De innehåller inga petroleumbaserade ämnen - De innehåller varken Sodium Lauryl Sulfat* eller DEA**
    Ojdå, ja det känns som det kan ligga något i det med tanke på hur många som verkar ha fått problem.

Tack, ska titta på det shampoot! 
  • Rådjur
    Singsing skrev 2013-08-29 17:15:40 följande:

Hmm vilken källa har du fått det ifrån ? 

Borde inte de naturliga oljorna hos folk som har fet hårbotten också kunna göra hårsäckarna "för lösa" isåfall ? 

Låter märkligt, tycker jag.    
  • MoaElis

Det är konstigt men samtidigt så måste det ju bero på något, att så många tappar håret. Nu har jag iaf, beställt en sån där shampoo kaka, tog den med pepparmint.. hoppas den fungerar på mitt hår.

• Rådjur
    MoaElis skrev 2013-08-29 18:29:43 följande:
    Det är konstigt men samtidigt så måste det ju bero på något, att så många tappar håret. Nu har jag iaf, beställt en sån där shampoo kaka, tog den med pepparmint.. hoppas den fungerar på mitt hår.

Personligen har jag fått uppfattningen om att det är blandat gällande balsammetoden.
    En del upplever att de tappar mer hår - en del upplever att de tappar mindre.

Jag tror själv att det bara ser ut som om man tappar mer hår - eftersom allt gnuggande man håller på med får med sig hår som ändå är löst och kommer att trilla av när som helst.

Själv borstar jag aldrig håret - så självklart får jag en handfull tappat hår i handen vid tvätt.
    Duschen blir ju enda gången då jag faktiskt ser allt tappat hår, på samma gång, eftersom jag inte borstar.       
  • MoaElis
    Rådjur skrev 2013-08-29 22:05:15 följande:

Personligen har jag fått uppfattningen om att det är blandat gällande balsammetoden.
    En del upplever att de tappar mer hår - en del upplever att de tappar mindre.

Jag tror själv att det bara ser ut som om man tappar mer hår - eftersom allt gnuggande man håller på med får med sig hår som ändå är löst och kommer att trilla av när som helst.

Själv borstar jag aldrig håret - så självklart får jag en handfull tappat hår i handen vid tvätt.
    Duschen blir ju enda gången då jag faktiskt ser allt tappat hår, på samma gång, eftersom jag inte borstar.       
    Jo, så är det ju med allt. Jag har tänkt på det, men jag har läst om flera som verkligen känner att håret blivit tunnare. Jag är ganska säker på att mitt hår också blivit det men det är såklart svårt att säga, då inte allt ramlar av på än gång så man vänjer sig ju och börjar tvivla på om man inte bara inbillar sig.

Men jag tror nog mitt hår blivit tunnare.  Jag tappar lite hår hela tiden, om jag bara drar handen genom håret får jag med minst 2 hårstrån (vilket jag aldrig fick förut)
  • Rådjur
    MoaElis skrev 2013-08-29 22:49:12 följande:
    Jo, så är det ju med allt. Jag har tänkt på det, men jag har läst om flera som verkligen känner att håret blivit tunnare. Jag är ganska säker på att mitt hår också blivit det men det är såklart svårt att säga, då inte allt ramlar av på än gång så man vänjer sig ju och börjar tvivla på om man inte bara inbillar sig.

Men jag tror nog mitt hår blivit tunnare.  Jag tappar lite hår hela tiden, om jag bara drar handen genom håret får jag med minst 2 hårstrån (vilket jag aldrig fick förut)

Jag skulle nog säga att det var mer onormalt att du inte fick med dig hår alls, än att du får det!!

Men detta är kanske för jag jämför med mig själv. Jag har alltid tappat mycket hår - dvs. om jag drar handen genom håret så får jag alltid med mig många lösa hår. Jag är dock inte tunnhårig alls :pp Jag har skitmycket hår.
    Så jag ser det inte som något dåligt.

Är väl normalt att tappa typ 100 hår varje dag ... Rätt mkt .. men fullt normalt.
  • MoaElis
    Rådjur skrev 2013-08-29 23:18:19 följande:

Jag skulle nog säga att det var mer onormalt att du inte fick med dig hår alls, än att du får det!!

Men detta är kanske för jag jämför med mig själv. Jag har alltid tappat mycket hår - dvs. om jag drar handen genom håret så får jag alltid med mig många lösa hår. Jag är dock inte tunnhårig alls :pp Jag har skitmycket hår.
    Så jag ser det inte som något dåligt.

Är väl normalt att tappa typ 100 hår varje dag ... Rätt mkt .. men fullt normalt.
    Ja det beror ju på vem man jämför med. Själv brukar jag normalt inte tappa något hår alls, förutom när jag borstar håret. Jag tror det här med 100 hårstrån per dag är hår över hela kroppen, om man skulle tappa så pass många på huvudet varje dag så känns det som det inte skulle ta så lång tid innan man inte hade något hår kvar. Det tar ju tid för håret att växa.
  • Singsing
    MoaElis skrev 2013-08-30 10:07:36 följande:
    Ja det beror ju på vem man jämför med. Själv brukar jag normalt inte tappa något hår alls, förutom när jag borstar håret. Jag tror det här med 100 hårstrån per dag är hår över hela kroppen, om man skulle tappa så pass många på huvudet varje dag så känns det som det inte skulle ta så lång tid innan man inte hade något hår kvar. Det tar ju tid för håret att växa.

Man tappar 100 hårstrån från huvudhåret varje dag, en del mindre, en del mer och det är helt naturligt. Man blir inte flint. Huvudet har ca 100,000 hårstrån, varav ca 10 till 15% är alltid i vilofasen ( Telogen) för att sen ramla av när ett nytt hårstrå växer ut och knuffar ur det gamla. Håret växer i cykler. Det är när man har en trigger av nåt slag, ex sjukdom, hög feber, stress, när mer än vanligt av hårsäckarna går in i vilofasen och ca 2-3 månader efter att dom "chockades/stördes" så ramlar dom ur, när ett nytt strå börjat växa.

Flint blur man när hårstrået som växer in igen minimaliseras av någon orsak, vanligtvis dht ( ett testosteron) och dess livsländ blir kortare, för att till slut upphöra. Hårsäckarna krymper och skrumpnar ihop. Det är en process som tar tid och händer inte över en natt. Oftast tappar man inte mängder med hår då heller, som med Telogen Effluvium, vilkens kännetecken just är att tappa mängder med hår.

Båda tillstånden kan ge upphov till krypningar, kliande och även viss smärta i hårbotten, men behöver inte vara så.

Om man nu bör tvätta håret med BM eller inte är upp till en och var, men märker man att man tappar extra mycket hår av det, vilket är en individuell upplevelse, bör man sluta. Visst upplever många att håret känns lenare och blir lockigare av det, men det funkar inte på alla, speciellt om man får hårlossning. Det finns inte ens några undersökningar om BM, utan allt är ju baserat på "non science" och balsams ändamål har aldrig varit att tvätta hår och skalp med. Man får ju faktiskt avgöra själv, men som sagt, det är många, många som får just hårlossning och upplever att håret blir/känns skitigt och blir flottigt, även efter att man då sk "härdat ut" efter en viss ( lång) period.
Svar på tråden Tappar håret, vad göra?