• Anonym (Molly)

Vi anonyma PCO/-S:are..

Det finns flera PCO/-S-trådar, men jag kände att jag ville starta en ny sådan, där vi användare kan vara anonyma. Orsakerna kan vara flera, i mitt fall vill jag helt enkelt inte visa för internetvärlden att vi försöker få barn och har svårt för det. 

Vi har försökt att få barn i över 2½ år nu och har äntligen valt att starta en utredning.. Jag vet att jag har PCO (men har ett barn sedan tidigare), vi har lämnat in tester och ska på vår första träff på Kvinnokliniken nu i september. Är väldigt spänd av förväntan..

Välkomna!  

• Svar på tråden Vi anonyma PCO/-S:are..
  • Jellie87

Hej! Ja hade försökt att bli gravid i flera år, som va till slut enligt läkare något som är och kommer förbli omöjligt för mig men ingen kunde svara på varför..ja alltid vetat att ja har cystor på äggstockararna, mensen kom inte när den skulle, tusen andra problem me de. Tröttnade en dag i december 2012 och sökte mig till en ny gyn. De tog han en minut och se varför ja inte blir gravid, har inte haft på vem vet huuur länge, ägglossning! Han testade mig för PCOS och de hade jag tydligen. Fick tablett Pregotime, tog en tablett, några dagar senare hade vi sex och på den enda gången blev vi gravida och om 31 dagar kommer en liten prinsessa till världen:))

• Anonym (Jonna)

Här hänger jag gärna på.
    Jag har pcos, och många symtom tyvärr. Bland annat övervikt, diabetes, oregelbunden mens och väldigt sällan ägglossning.
    Trots det har jag två mirakelpojkar hemma, men nu vill vi gärna ha ett tredje mirakel. Tyvärr vägrar min mens att komma så just nu tar jag primolut för att få igång den.
    Samtidigt försöker jag att gå ner i vikt för jag vet av erfarenhet att om jag väger mindre än jag gör nu så kan jag få ägglossning.

• Anonym (Molly)

Jellie87

Åh! Grattis, vad roligt. Det är så skönt att få läsa hur det har ordnat upp sig för andra. Det ger en drömmar om att det faktiskt kan gå vägen för en själv. 

Jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande. Min man (som är bonuspappa) har inga biologiska barn. Vi får se hur det blir nu under september, då vi kommer att få svar på hans tester. Jag hoppas verkligen att det räcker med Pergotime. Har velat ha det så länge nu..  

• Anonym (Molly)

Jonna: 

Grattis till de två mirakelpojkarna! Jag har också en pojke! Så jag vet att det är ju inte helt omöjligt

Vet hur det är med att inte har en mens som vill komma. Nu verkar jag dock ha kommit in i en "period" då menscyklen är kortare. Har också fått gå ner några kilo för att kroppen tydligen ska må bra.. Även om jag nu är en smal PCO:are. Hade lagt på några kilo dock.. Därför låg jag i hårdträning förra hösten, då jag fick diagnosen.

Har varit lite på latsidan nu, ska skärpa till mig lite. Men så länge jag ligger under en viss vikt så känner jag att det är en fördel.  

• Anonym (Greta)

Jag har PCOS och vi försökte i 4år. Jag märkte att när jag åt efter LCHF så började mensen komma mer regelbundet och nu har jag en liten piga på 3 mån :). Rekommenderar inte LCHF själv, men har hört att PCOS påverkar insulinet och äter man mindre socker så kanske det hjälper.

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Greta) skrev 2013-08-28 01:52:24 följande:
    Jag har PCOS och vi försökte i 4år. Jag märkte att när jag åt efter LCHF så började mensen komma mer regelbundet och nu har jag en liten piga på 3 mån :). Rekommenderar inte LCHF själv, men har hört att PCOS påverkar insulinet och äter man mindre socker så kanske det hjälper.
    Pcos både påverkar och påverkas av insulinet. Så du har helt rätt i att det är vettigt för oss med pcos att dra ner rejält på sockret, och att minska på snabba kolhydrater över lag.

Jag tipsar om den här föreläsningen om pcos; media.medfarm.uu.se/play/video/331&video=1
    Den gör att man förstår himla mycket mer om sig själv och sin kropp. Se båda delarna om ni orkar.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Greta) skrev 2013-08-28 01:52:24 följande:
    Anonym (Jonna) skrev 2013-08-28 06:59:33 följande:
    Pcos både påverkar och påverkas av insulinet. Så du har helt rätt i att det är vettigt för oss med pcos att dra ner rejält på sockret, och att minska på snabba kolhydrater över lag.

Jag tipsar om den här föreläsningen om pcos; media.medfarm.uu.se/play/video/331?module=ano...
    Den gör att man förstår himla mycket mer om sig själv och sin kropp. Se båda delarna om ni orkar.
    Jag har hört talas om det. Jag kör inte med LCHF rakt av, men har valt att minska ner på kolhydraterna. Jag gick ner några kilon i höstas/vinter och nu mot våren har mensen börjat komma lite mer regelbundet.. Vet inte om det beror på minskandet av kolhydrater, men skönt är det. Ska ner några kilon till och få en BMI på drygt 20. 

• Anonym (Jonna)

Alla är välkomna, anonyma som halvanonyma. Eller oanonyma för den delen.
    Kampen mot pcos är tuff, vi behöver allt stöd vi kan få av varandra.

• LängtansBlåaBlomma

Jag ska snart börja min andra kur Puregon (sprutor). Önskar av hela mitt hjärta att jag blir gravid nu i september! 

Svar på tråden Vi anonyma PCO/-S:are..