hymafr skrev 2013-08-26 11:09:02 följande:
Jag tycker tvärtom.
Om en svensk lever på bidrag så utgår jag ifrån att personen ifråga har hamnat i olyckliga omständigheter.
Om invandrare lever på bidrag tycker jag i högre grad att det handlar om lathet. Kanske pga att jag känner ett stort antal invandrare som har jobb och inga problem att försörja sig.
Ett av problemen med invandrare och bidrag tror jag kan vara storleken på bidraget. Min dotter är 19 år och studerar på högskola. Hon bor hemma och får bara studiebidrag. Hon tycker att de 3000 hon får i månaden (under terminerna) är jättemycket eftersom hon är van vid 1000 när hon gick i gymnasiet. Hon har alltså inga problem att klarar sig på 3000 och dessutom lyckas få en slant över varje månad.
Samma sak med invandrare. Många kommer från fattiga förhållanden till Sverige. Här formligen öser vi pengar över dem för vi vill att de ska ha en "skälig levnadsstandard", men för dem kanske det är så otroligt mycket bättre standard än de är vana vid att de inte finner någon som helst anledning att anstränga sig vare sig med svenskaundervisningen eller att söka jobb.
Helt förståeligt enligt min mening.
Självklart är det så. För många invandrare är det ju rena drömmen att komma till ett land där man kan få en summa pengar så man klara sig varje månad, utan minsta motprestation. Ja förutom att sköta sin SFI då..
Även om man vill framstå som tolerant och icke-rasistisk, så kommer man inte ifrån det faktumet.