• dennis02

Vad är det för skillnad på svenska och invandrade "bidragsparasiter".

Jag har noterat att så fort det är någon svensk som yppar att hen lever på socialbidrag här på FL så är lynchmobben genast på personen och kallar denne för parasit, lat odåga och gastar om att personen ska skaffa ett jobb istället för att leva på "skattebetalarnas pengar".

Men man nämner nästan aldrig (förutom i trådar som handlar om SD eller invandring) det mycket stora antal invandrare som lever på bidrag. Är det, i era ögon, mer Ok med en somalie eller irakier som lever på bidrag, än en svensk?

Det kunde vara intressant att få veta hur ni tänker där.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Vad är det för skillnad på svenska och invandrade "bidragsparasiter".
  • Jacqueline

Mkt bra fråga!!Hoppas någon har nåt vettigt svar...men det blir väl den "gamla vanliga" att det är skillnad pga olika förutsättningar bla bla bla.

• dennis02
    Jacqueline skrev 2013-08-26 10:41:02 följande:
    Mkt bra fråga!!Hoppas någon har nåt vettigt svar...men det blir väl den "gamla vanliga" att det är skillnad pga olika förutsättningar bla bla bla.
    Tror många undviker att svara just eftersom de inte har några bra svar..

• Velouria

Jag upplever det motsatta, att det är mer fel att en somalie lever på bidrag än en svensk, eftersom det är "svenskens land". Dennes farföräldrar har byggt detta land osv osv. Men en somalie påstås komma hit just för alla bidragen.

Mother cake
  • Velouria
    Jacqueline skrev 2013-08-26 10:41:02 följande:
    Du tror inte att det existerar olika förutsättningar?
    Mother cake
  • BymBym
    Velouria skrev 2013-08-26 10:58:00 följande:
    Du tror inte att det existerar olika förutsättningar?

Undrar detsamma...
  • Jacqueline

Klart att det gör men det brukar vara det främsta argumentet i frågor som denna att det är "värre" att en svensk går på soc än en invandrare.

• EllanEriksson

Jag, personligen, tycker det är lika "illa" oavsett vem det är. Jag finner inget bättre ord än "illa" xD

Nej men ärligt så är det lika oavsett vem som går på bidrag. Att komma med "nej men det är ju en helt annan förutsättning för invandrare" tycker jag inte är okej att komma med som förklaring.. Det ska inte spela nån roll om man är "svensk" eller "invandrare" för det är inga skillnader i SOCs eller FKs regler.

Men det är ju bara enligt mig ^^

• hymafr

Jag tycker tvärtom.
    Om en svensk lever på bidrag så utgår jag ifrån att personen ifråga har hamnat i olyckliga omständigheter.
    Om invandrare lever på bidrag tycker jag i högre grad att det handlar om lathet. Kanske pga att jag känner ett stort antal invandrare som har jobb och inga problem att försörja sig.  

Ett av problemen med invandrare och bidrag tror jag kan vara storleken på bidraget. Min dotter är 19 år och studerar på högskola. Hon bor hemma och får bara studiebidrag. Hon tycker att de 3000 hon får i månaden (under terminerna) är jättemycket eftersom hon är van vid 1000 när hon gick i gymnasiet. Hon har alltså inga problem att klarar sig på 3000 och dessutom lyckas få en slant över varje månad.

Samma sak med invandrare. Många kommer från fattiga förhållanden till Sverige. Här formligen öser vi pengar över dem för vi vill att de ska ha en "skälig levnadsstandard", men för dem kanske det är så otroligt mycket bättre standard än de är vana vid att de inte finner någon som helst anledning att anstränga sig vare sig med svenskaundervisningen eller att söka jobb.
    Helt förståeligt enligt min mening. 

• dennis02
    Velouria skrev 2013-08-26 10:57:30 följande:
    Jag upplever det motsatta, att det är mer fel att en somalie lever på bidrag än en svensk, eftersom det är "svenskens land". Dennes farföräldrar har byggt detta land osv osv. Men en somalie påstås komma hit just för alla bidragen.
    Men så är det ju! Varför ska en svensk som arbetat men som blivit arbetslös och därav hamnat i ekonomiska svårigheter, inte ha rätt till samhällets trygghetssystem när en somalie, som aldrig lyft ett finger för att bidra i Sverige, har all rätt i världen?

• dennis02
    hymafr skrev 2013-08-26 11:09:02 följande:
    Jag tycker tvärtom.
    Om en svensk lever på bidrag så utgår jag ifrån att personen ifråga har hamnat i olyckliga omständigheter.
    Om invandrare lever på bidrag tycker jag i högre grad att det handlar om lathet. Kanske pga att jag känner ett stort antal invandrare som har jobb och inga problem att försörja sig.  

Ett av problemen med invandrare och bidrag tror jag kan vara storleken på bidraget. Min dotter är 19 år och studerar på högskola. Hon bor hemma och får bara studiebidrag. Hon tycker att de 3000 hon får i månaden (under terminerna) är jättemycket eftersom hon är van vid 1000 när hon gick i gymnasiet. Hon har alltså inga problem att klarar sig på 3000 och dessutom lyckas få en slant över varje månad.

Samma sak med invandrare. Många kommer från fattiga förhållanden till Sverige. Här formligen öser vi pengar över dem för vi vill att de ska ha en "skälig levnadsstandard", men för dem kanske det är så otroligt mycket bättre standard än de är vana vid att de inte finner någon som helst anledning att anstränga sig vare sig med svenskaundervisningen eller att söka jobb.
    Helt förståeligt enligt min mening. 

Självklart är det så. För många invandrare är det ju rena drömmen att komma till ett land där man kan få en summa pengar så man klara sig varje månad, utan minsta motprestation. Ja förutom att sköta sin SFI då..

Även om man vill framstå som tolerant och icke-rasistisk, så kommer man inte ifrån det faktumet.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på svenska och invandrade "bidragsparasiter".