• Anonym (orolig)

Minskade rörelser - när bör man ringa förlossningen?

Är gravid i vecka 29 (28+2) och dom senaste 3 dagarna har jag känt markant mycket mindre rörelser i magen än tidigare, förra veckan var det så livat att jag nästan fick be han lugna ner sig. Jag känner små buffar ibland men det är sällan och 2 gånger på dessa 3 dagar har han fått in en spark som faktiskt gjort ont, men i vanliga fall är det minst 1 gång i timmen hela dagarna.

Jag vet allt det här med att dricka kallt och äta sött osv osv för att känna efter reaktioner, har även läst att man ska ligga ner en timme och fokusera på rörelserna och att man ska få minst 10 rörelser på den timmen. Men den här timmen då man gör detta, ska man låta bli att provocera barnet på något sätt? Alltså bara ligga helt still och inte buffa på magen eller trycka, det är väl inte omöjligt att barnet sover just den timmen?

Jag ska till BM imorgon för rutinkontroll, men sitter och är nästan redo att ringa förlossningen nu för jag blir riktigt orolig när jag tycker det känns som att det inte stämmer att han rör sig såhär lite..

Att dom rör sig mindre pga minskat utrymme ska man inte gå på enligt någon artikel om att man söker vård för sent för att man "avvaktar" och "det är normalt" och därför dör så många barn.

Nä ju mer jag skriver desto mer säker blir jag på att jag ska ringa.. Men så börjar jag tänka att jag ändå ska till barnmorskan imorgon.

• Svar på tråden Minskade rörelser - när bör man ringa förlossningen?
  • Jojile

Jag tycker du ska ringa, inte för att jag tror att det är något fel utan för din egen skull. Kan du inte ringa din bm och be att få komma idag?

• Masken84

Jag skulle ringa på en gång! När jag väntade sonen så kände jag inget på ett dygn. Ringde förlossningen och fick komma på koll, allt var bra med sonen. Dock sa bm då att man blir lätt uppstressad och inte känner något när man tänker på det hela tiden. Så för barnets skull och din skull ring på en gång!!

• Gizzmo73

Ring, om du inte vill ringa förlossningen så ring din BM och kolla om du får komma dit och kolla läget bara. Min BM sa som så att bättre att kolla upp en gång förmycket än en gång förlite!

• mteriksson

Min bebba är lugn i två dagar och jätte vild typ dag tre. Det går upp och ner.. Kände mycket mindre rörelser i vecka 29-31. Var jätte orolig. Nu känner jag inte sparkar, utan mer utsträckningar och buffar, är i vecka 32.
    Lägg dig ner på rygg på kvällen om bebban är mest aktiv på kvällen. Lägg dina händer på magen och känn i en timmas tid...eller prova på en gång. Buffa försiktigt, väck den .... 

• damphund

Var i exakt din sits för mindre en vecka sedan. Jag ringde, kände mig som en lätt neurotiskt fruntimmer som är överkänslig, och fick prata med BM. enda hon sa var kom in så får vi titta på det.

två timmar senare så gick jag ut från förlossningen tryggt förvissad om att allt var som det ska och de sa åt mig att inte tveka för att ringa igen. 

Är man orolig så är det bättre att kolla upp en gång för mycket. För min egen del skulle jag inte förlåta mig själv om man ignorerade orolighetskänslor och det faktiskt skulle vara något fel.  

• Denicee

Detta hände mig också! Jag gick ner till förlossningen och sade som det var och då fick jag komma in och så fick jag ligga där i en eller två timmar och lyssna på hjärtat.. Så klart så rörde hon sig direkt mycket tydligt när jag kommit in och fått fast dom sakerna som de lyssnar på hjärtat med. Sedan kollade de ultraljud och tittade på henne och såg att allt var bra. Oftast är det bara vi som är nojiga och inbillar oss saker. Men jag menar bebisen har säkert ett humör precis som vi.. Kanske har varit lite extra trött eller bara känt för att vara lugn? Har du nära till förlossningen så hade jag gått dit.. Annars hade jag ringt dit eller till 1177.. Jag tror bebis mår bra men du kan göra det för att lugna ner dig:). Hoppas allt går bra. Detta är väldigt vanligt och speciellt om det är ens första barn :p

• Fillefjoskan

Håller med övriga! Ring, och var beredd på att de kommer vilja att du kommer in. Hade starka sammandragningar & förvärkar med andra barnet från ca v 22. Jag kände minskade fosterrörelser vid några tillfällen (ganska rejält). Första gången väntade jag över ett dygn, när jag sen ringde sa kvinnan på förlossningen att jag skulle komma med en gång.

När jag kom dit var det inget, han började röra på sig så fort vi fått på grejerna på magen... Skämdes & bad om ursäkt, men hon lugnade mig och sa att nästa gång väntar du inte ett dygn. Utan kommer in om du är orolig. Hellre en gång för mycket & att jag aldrig skulle förlåta mig själv om något hände för att jag "kände mig löjlig & jobbig" (mina egna ord...) :)
    Du kommer bli lugnare & känna dig trygg med att komma in igen om det skulle hända igen. Att det skulle vara minskade fosterrörelser mot slutet av graviditeter arbetar väldigt många bm & föräldrar vars barn inte överlevt sista veckorna i magen, för att ändra synen på. 

Vi sålde en sak till en kille under graviditeten förresten. Vi började prata och han berättade att frun suttit på spårvagnen och kommit på att hon inte känt bebisen sparka på några timmar.
    Hon hade känt sig lite fånig, men hade blivit så orolig så hon hoppade av vagnen & ringt efter sin mamma som skjutsat henne till förlossningen. Där märkte de med en gång att något var fel, hon fick ringa sin man och säga att han skulle komma. När han kom (ca 30 min senare) hade hon redan hunnit få ett akutsnitt. Bebben var i vecka 26 har jag för mig. Allt hade gått jättebra sen, men de hade fått höra att dottern inte hade överlevt om hon inte kommit in så snabbt som hon gjort... Så lita alltid på eran instinkt! :)

• The Fugly

Ring förlossningen. Jag var inte för koll två gånger under graviditeten då min dotter fick oroväckande lugna dagar. Allt var ok men jag ångrar absolut inte att jag åkte in!

• michelliz

hänt mig med senaste 4 dagarna. dock är jag bara i vecka 26 (25+3)
    Är det normalt eller bör man vara orolig? Vet att sjukhuset där jag bor 
    inte tar det på så stort allvar om man får minskade foster rörelser? 

• Anonym (orolig)

Jag ringde, åkte in, fick ett ctg och ultraljud, allt såg alldeles perfekt ut :)

• LillaJag06
    Anonym (orolig) skrev 2013-08-26 16:35:07 följande:

Jag ringde, åkte in, fick ett ctg och ultraljud, allt såg alldeles perfekt ut :)

Vad bra TS!
  • högavisan
    Anonym (orolig) skrev 2013-08-26 16:35:07 följande:
    Det kanske är en blivande soffpotatis du har där inne? Flört Jätteskönt att du kunde åka in, det har ju skrivits en del om det där, och i mitt tycke ska man ta det på allvar.
  • Anonym (.)

Det där med 10 rörelser på en timme gäller väl en aktiv timme, och inte vilken timme som helst?

• Fördärvad

Det är bra att du åkte in. Ca 700 barn dör varje år och väldigt många av dem i mammas mage. Det är gammal skrock om minskade fosterrörelser. Kolla gärna barnupproret på facebook.

Svar på tråden Minskade rörelser - när bör man ringa förlossningen?