Minskade rörelser - när bör man ringa förlossningen?
Är gravid i vecka 29 (28+2) och dom senaste 3 dagarna har jag känt markant mycket mindre rörelser i magen än tidigare, förra veckan var det så livat att jag nästan fick be han lugna ner sig. Jag känner små buffar ibland men det är sällan och 2 gånger på dessa 3 dagar har han fått in en spark som faktiskt gjort ont, men i vanliga fall är det minst 1 gång i timmen hela dagarna.
Jag vet allt det här med att dricka kallt och äta sött osv osv för att känna efter reaktioner, har även läst att man ska ligga ner en timme och fokusera på rörelserna och att man ska få minst 10 rörelser på den timmen. Men den här timmen då man gör detta, ska man låta bli att provocera barnet på något sätt? Alltså bara ligga helt still och inte buffa på magen eller trycka, det är väl inte omöjligt att barnet sover just den timmen?
Jag ska till BM imorgon för rutinkontroll, men sitter och är nästan redo att ringa förlossningen nu för jag blir riktigt orolig när jag tycker det känns som att det inte stämmer att han rör sig såhär lite..
Att dom rör sig mindre pga minskat utrymme ska man inte gå på enligt någon artikel om att man söker vård för sent för att man "avvaktar" och "det är normalt" och därför dör så många barn.
Nä ju mer jag skriver desto mer säker blir jag på att jag ska ringa.. Men så börjar jag tänka att jag ändå ska till barnmorskan imorgon.