• FREHNI

5;2 "dieten"

Hejsan!

Jag är superpigg på denna kosthållning och skulle vilja dela med mig av mina funderingar. Kan någon kunnig yttra sig och ge mig lite feedback?

Söndag kl 20.00; Sista måltiden innan fasta. En ganska onyttig söndagsmiddag. 
    Måndag kl 08.00; En kopp kaffe med 1 dl lactosfri lättmjölk 32 kalorier
    Måndag kl 12.00; Måltid bestående av kycklingfile, champinjoner, paprika, turkisk yoghurt 3,5 %. 214 kalorier
    Måndag kl 15.00; Fruktsallad bestående av 1 äpple (72 kalorier) och 1 apelsin (86 kalorier) samt en kopp kaffe med 1 dl lactosfri lättmjölk (32 kalorier)  SAMMANLAGT 436 KALORIER. SLUT PÅ FASTA. 
    Måndag kl 20.00; En nyttig middag bestående av bra protein, långsamma kolhydrater och mycket grönsaker. 

Nästa fastedag är onsdag och då är sista måltiden på tisdag kl 19.00 och sen äter jag liknande fram tills torsdag kl 19.00 då jag äter liknande kvällsmålet på måndagen.

På mina "ätardagar" äter jag liknande LCHQ och utgår mycket från Ulrica Davidssons kokbok "Hälsokokboken". 

Någon som orkat läsa och som vill ge tips/feedback? 

• Svar på tråden 5;2 "dieten"
  • Queenie70

Jag fattar ingenting. Du äter middag på kvällen fast du har fastedag? Det låter ju hemskt skumt. Och har du verkligen 1 DECILITER mjölk i kaffet?

• Queenie70

Du "fastar" i praktiken alltså bara fram tills 15 på em, och då har du ändå hunnit äta både lunch och fruktsallad? Låter inte som 5:2 enligt mig, utan snarare som en blanding av 5:2 och 16:8 på ett sätt som gör att du kan äta i princip som vanligt.

• FREHNI
    Queenie70 skrev 2013-08-26 15:11:18 följande:
    Jag fattar ingenting. Du äter middag på kvällen fast du har fastedag? Det låter ju hemskt skumt. Och har du verkligen 1 DECILITER mjölk i kaffet?
    Ödmjukhetens ton råder verkligen ser jag...

Jag har förstått det som att man fastar i 24 timmar, vilket då innebär från (i mitt fall då som väljer att fasta middag till middag) 19.00-19.00. Vad är det konstiga med det??

Ja, jag har en deciliter mjölk i kaffet. Dels för att få lite "kalorier" i mig, och för att jag tycker det är gott. Latte kanske du testat eller hört talas om??? 
  • FREHNI
    Queenie70 skrev 2013-08-26 15:12:54 följande:
    Du "fastar" i praktiken alltså bara fram tills 15 på em, och då har du ändå hunnit äta både lunch och fruktsallad? Låter inte som 5:2 enligt mig, utan snarare som en blanding av 5:2 och 16:8 på ett sätt som gör att du kan äta i princip som vanligt.
    Nej, jag fastar ju fram till 20.00 eftersom att jag då sedan 20.00 kvällen innan endast ätit 500 (436) kalorier. 
  • Queenie70
    FREHNI skrev 2013-08-26 15:14:23 följande:
    Nej, jag fastar ju fram till 20.00 eftersom att jag då sedan 20.00 kvällen innan endast ätit 500 (436) kalorier. 

FAst som jag förstått det så är det 500 kalorier på det fasteDYGN man har.
  • Hannah76

Varför äter du middag på fastedagen? Det ska ju också ingå i de 600/500 isf.

• FREHNI

Fasta i 24 timmar är fasta i 24 timmar, det finns inget som säger att det måste vara från 07.00 till 07.00. Det kan liga gärna vara från 12.00 till 12.00 eller 19.00 till 19.00. INGET tyder på att det skall ske endast på dagtid.. Och då undrar jag hur du tänker när du räknar in sömntimmarna.. Ingår de inte i fasta bara för att du sover? Du är nog själv lite ute och cyklar tror jag. 

• Scrubs81
    FREHNI skrev 2013-08-26 15:14:23 följande:

Jag fattar det nog som att det är den vakna tiden den dagen man fastar. Så du lägger dig utan mat dag 1, fastar dag 2 och inleder ätandet morgonen dag 3.
    Men funkar det för dig och du är nöjd, så måste det ju vara bra för dig. Men jag skulle inte kalla det 5:2, för om andra gör så kanske det inte alls funkar för dom. 
  • Meinu

På söndagar äter jag min sista måltid vid 18:tiden, men det betyder inte att "fastar" från och med då, utan jag "fastar" ju från och med nästa morgon. 
    Jag tror du borde tänka mer att 24-timmar är under en hel dag, med nattsömn emellan.  

• FREHNI
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 15:17:31 följande:

Jag fattar det nog som att det är den vakna tiden den dagen man fastar. Så du lägger dig utan mat dag 1, fastar dag 2 och inleder ätandet morgonen dag 3.
    Men funkar det för dig och du är nöjd, så måste det ju vara bra för dig. Men jag skulle inte kalla det 5:2, för om andra gör så kanske det inte alls funkar för dom. 
    Fasta 24 timmar är ju 24 timmar... hur kan det vara annat? Man räknar ju ALLA dygnets 24 timmar.. 
Svar på tråden 5;2 "dieten"