• saltgurka

    Vad tycker ni om sexualiseringen av prinsessan i Mario-spelen?

    NEJ, jag kommer inte anmäla Mario-spelen! Prinsessan är knappast minderårig.

    MEN... visste ni att prinsessan i Mario, alltså kidnappningsoffret, hon som bakar alla tårtor osv, att hon dels slåss med rumpan och dels visar den?

    Rumpattacker kan för all del vara väldigt humoristiska och roliga, men det är ju inte så att prinsessan har EN rumpattack som en "comic relief". Hon har... jag vet faktiskt inte, men det är minst alla dessa:

    img2.imageshack.us/img2/1258/hygy.jpg

    Där går gränsen tycker jag från att vara "på skoj" till att vara en fetisch hos utvecklarna. Var det verkligen nödvändigt att ge henne så MÅNGA rumpattacker? Det hade väl räckt med en eller max två om de ville skoja till det lite. Tillsammans framstår de som en sexualisering av henne.

    I andra spel har hon en extremt kort kjol:

    www.gaming-age.com/previews/ps2/ssx_ontour/29.jpg

    Extremt korta kjolar brukar förr eller senare blåsa upp:

    fc08.deviantart.net/fs17/f/2007/175/6/8/Peach_Peach_Peach_by_nitro205.jpg

    Stringtrosor! Snyggt Peach! Är det vad hon vill förmedla till alla små flickor som inte har någon annan karaktärer att välja i Mario-spelen än prinsessan?

    Jag vet, jag vet. Moralpanik! Det är bara ett spel! Hon finns inte på riktigt!

    Nej, men när man är yngre kan man inte riktigt göra den bedömningen. Och ingen kan neka till att Mario-spelen spelas mest av yngre (vet att det finns äldre också men de tillhör undantaget). Jag tycker alla rumpattacker och stringtrosorna+minikjol är uppenbar sexualisering, men jag förväntar mig att folk kommer kalla mig för moralkärring såklart - det är ju bara spel!

    Vad tycker ni om sexualiseringen av prinsessan?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om sexualiseringen av prinsessan i Mario-spelen?
  • saltgurka
    kakmonstret123 skrev 2014-02-01 18:11:42 följande:
    Anser inte att en stringtrosa på en barnleksak innebär sexualisering av den. Vad spelar det för roll vad dockan har för trosa menar du?
    String är ett sexigt plagg.
    Barnmorskorna skrev 2014-02-03 20:17:25 följande:
    Du tycker åtminstone tydligen att det är ok att maniskt googla efter trosbilder på oskyldiga Nintendokaraktärer och spela spel för att försöka få en glimt av Peachs rumpa och stringtrosa. Så det är ju tur för dig att det faktiskt görs.

    Försök inte klistra på mig extrema ord. Man behöver inte googla "maniskt" efter hennes stringtrosor, de är ganska välkända vid det här laget. Hade de inte varit så kända hade "thong" inte varit ett av förslagorden som dök upp.

    Jag kan ju fråga dig istället då: varför tror du att spelskaparna gav Peach stringtrosor? Slump? Eller vad tror du?
  • Barnmorskorna
    saltgurka skrev 2014-02-03 21:46:35 följande:
    String är ett sexigt plagg.


    Försök inte klistra på mig extrema ord. Man behöver inte googla "maniskt" efter hennes stringtrosor, de är ganska välkända vid det här laget. Hade de inte varit så kända hade "thong" inte varit ett av förslagorden som dök upp.

    Jag kan ju fråga dig istället då: varför tror du att spelskaparna gav Peach stringtrosor? Slump? Eller vad tror du?
    Jag använde mig bara av din egen argumentationsteknik.

    Jag tror inte en enda pixel, polygon eller textur i dagens spel kommer till av en slump.
  • kakmonstret123
    saltgurka skrev 2014-02-03 21:46:35 följande:
    String är ett sexigt plagg.


    Försök inte klistra på mig extrema ord. Man behöver inte googla "maniskt" efter hennes stringtrosor, de är ganska välkända vid det här laget. Hade de inte varit så kända hade "thong" inte varit ett av förslagorden som dök upp.

    Jag kan ju fråga dig istället då: varför tror du att spelskaparna gav Peach stringtrosor? Slump? Eller vad tror du?
    Alltså, string är ett plagg. Punkt. Det har knappast förmågan att göra en osexig person sexig, om det är det du tror. Det är helt beroende av vilken  person som plagget sitter på.

    String är inget ovanligt plagg. Behöver det förklaras mer djupgående? Många tjejer använder det, och Peach ska ju föreställa en tjej, eller hur? Någon trosa måste hon ju ha, och nu blev det en string denna gång. Oavsett vilken trosa hon hade haft hade man kunnat argumentera för att hon sexualiseras. Att du lägger enorm vikt vid just plagget stringtrosa, det får stå för dig...
  • saltgurka
    Barnmorskorna skrev 2014-02-03 21:53:49 följande:
    Jag använde mig bara av din egen argumentationsteknik.

    Jag tror inte en enda pixel, polygon eller textur i dagens spel kommer till av en slump.
    På vilket sätt var det där MIN argumentationsteknik? :O
    kakmonstret123 skrev 2014-02-03 22:23:14 följande:
    Alltså, string är ett plagg. Punkt. Det har knappast förmågan att göra en osexig person sexig, om det är det du tror. Det är helt beroende av vilken  person som plagget sitter på.

    String är inget ovanligt plagg. Behöver det förklaras mer djupgående? Många tjejer använder det, och Peach ska ju föreställa en tjej, eller hur? Någon trosa måste hon ju ha, och nu blev det en string denna gång. Oavsett vilken trosa hon hade haft hade man kunnat argumentera för att hon sexualiseras. Att du lägger enorm vikt vid just plagget stringtrosa, det får stå för dig...
    String är ett sexualiserande plagg. Det är därför vi inte låter våra barn ha string.

    Det Nintendo gör när de låter Peach ha stringtrosor är att de sexualiserar en karaktärer som många yngre tjejer gillar. Nu har hon som tur var en kjol ovan (extremt kort dock) men hur tror du yngre tjejer tänker när de ser en av karaktärerna de spelar som låta rumpan hänga ut så där? Jo, de vill göra likadant själva för att vara lika vackra och söta, och numera tydligen även sexiga, som Peach.

    Rumpattackerna kan vi också lägga in här. Varför tror du hon slåss med rumpan så himla mycket?
  • kakmonstret123
    saltgurka skrev 2014-02-03 23:04:48 följande:
    String är ett sexualiserande plagg. Det är därför vi inte låter våra barn ha string.

    Det Nintendo gör när de låter Peach ha stringtrosor är att de sexualiserar en karaktärer som många yngre tjejer gillar. Nu har hon som tur var en kjol ovan (extremt kort dock) men hur tror du yngre tjejer tänker när de ser en av karaktärerna de spelar som låta rumpan hänga ut så där? Jo, de vill göra likadant själva för att vara lika vackra och söta, och numera tydligen även sexiga, som Peach.

    Rumpattackerna kan vi också lägga in här. Varför tror du hon slåss med rumpan så himla mycket?
    Finns många som låter sina barn ha string, annars skulle de knappast göras i barnstorlekar, eller hur? Det är bara människor som du själv som anser barn bli sexiga så fort de får på sig en stringtrosa, och förfäras över sin reaktion, som opponerar sig. Vi andra hajar att om en unge tycker string är bekvämare än korviga trosor under ett par tighta jeans eller liknande så får de gärna ha det. Varför lägga massa skeva värderingar i ett tygstycke liksom...

    Din tolkning av hur tjejer tänker får stå för dig själv. Jag tror andra faktorer väger betyyyyyyyyyyyyyydligt tyngre än att Peach i TV-spelet bär string. Typ att riktiga människor bär string. Du tar knappast bort småtjejers vilja att vara och klä sig som vuxna, genom att propagera för spel där karaktärer som är vuxna istället ska klä sig som barn, om du tror det. Alltså din logik är så skruvad, haha. Komik på hög nivå! :)


  • saltgurka
    kakmonstret123 skrev 2014-02-03 23:21:29 följande:
    Finns många som låter sina barn ha string, annars skulle de knappast göras i barnstorlekar, eller hur? Det är bara människor som du själv som anser barn bli sexiga så fort de får på sig en stringtrosa, och förfäras över sin reaktion, som opponerar sig. Vi andra hajar att om en unge tycker string är bekvämare än korviga trosor under ett par tighta jeans eller liknande så får de gärna ha det. Varför lägga massa skeva värderingar i ett tygstycke liksom...

    Din tolkning av hur tjejer tänker får stå för dig själv. Jag tror andra faktorer väger betyyyyyyyyyyyyyydligt tyngre än att Peach i TV-spelet bär string. Typ att riktiga människor bär string. Du tar knappast bort småtjejers vilja att vara och klä sig som vuxna, genom att propagera för spel där karaktärer som är vuxna istället ska klä sig som barn, om du tror det. Alltså din logik är så skruvad, haha. Komik på hög nivå! :)


    Haha, finns det "många" som låter sina barn ha string? Knappast. String visar hela rumpan och är därmed ett sexuellt plagg, precis som att push-up BH är mer sexuellt än sport BH.
  • Aniiee
    saltgurka skrev 2014-02-01 16:37:21 följande:
    Du kan googla på:

    mario tennis peach

    och det översta förslaget på tilläggsord är thong. Det finns massor av bilden på henne i string överallt.

    Det är inte ovanligt.
    Första tilläggsordet när jag googlar är "and", nästa är "daisy". Google håller liksom reda på vad man brukar googla, och "thong" är inte ett ord jag googlar så ofta på....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Godnatt
    saltgurka skrev 2014-02-03 21:46:35 följande:
    String är ett sexigt plagg.


    Försök inte klistra på mig extrema ord. Man behöver inte googla "maniskt" efter hennes stringtrosor, de är ganska välkända vid det här laget. Hade de inte varit så kända hade "thong" inte varit ett av förslagorden som dök upp.

    Jag kan ju fråga dig istället då: varför tror du att spelskaparna gav Peach stringtrosor? Slump? Eller vad tror du?
    Nej, det är i mina ögon lika sexiga som en mankini. Skönt vore om string försvann helt i spel, så att barn inte växte upp med detta vidrigt fula plagg.

    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • kakmonstret123
    saltgurka skrev 2014-02-03 23:31:02 följande:
    Haha, finns det "många" som låter sina barn ha string? Knappast. String visar hela rumpan och är därmed ett sexuellt plagg, precis som att push-up BH är mer sexuellt än sport BH.
    Förstår du fortfarande inte att det är subjektivt och ligger i betraktarens synvinkel huruvida ett plagg framhäver sexighet eller inte? Man kan inte benämna något plagg som sexuellt. Jo en person som är sexuellt attraherad av klädesplagg lär göra det. "Sexig stringtrosa det där är alltså!". Vi andra pratar om personen som bär stringtrosan, eller vad du nu är för trosa. En, ur en betraktares synvinkel, sexig kvinna blir enligt han eller henne ännu sexigare med ett par string på sig, jämfört med om hon har mormorstrosor. Men det kan lika gärna vara tvärtom! Men om betraktaren från början inte tycker kvinnan är sexig, finns det nog inga trosor i världen som kan ändra på det.

    Det här leder mig till att tro att du omedvetet är sexuellt attraherad av barnrumpor! :)
  • Barnmorskorna
    saltgurka skrev 2014-02-03 23:04:48 följande:
    På vilket sätt var det där MIN argumentationsteknik? :O

    String är ett sexualiserande plagg. Det är därför vi inte låter våra barn ha string.

    Det Nintendo gör när de låter Peach ha stringtrosor är att de sexualiserar en karaktärer som många yngre tjejer gillar. Nu har hon som tur var en kjol ovan (extremt kort dock) men hur tror du yngre tjejer tänker när de ser en av karaktärerna de spelar som låta rumpan hänga ut så där? Jo, de vill göra likadant själva för att vara lika vackra och söta, och numera tydligen även sexiga, som Peach.

    Rumpattackerna kan vi också lägga in här. Varför tror du hon slåss med rumpan så himla mycket?
    Tycker du alltså att det är ok med dockor som har string? Tycker du alltså att det är ok med leksaker som är sexualiserade? På tal om att lägga åsikter i munnen på folk alltså.

    Det var väl ändå ett tv-spel det handlade om här? Ett sportspel och ett fightingspel. Inte några bäbisdockor med stringtrosor eller "sexualiserade leksaker". Peach är, som jag har förstått det, en vuxen kvinna. Varför skulle hon annars ha ett komplicerat kärleksförhållande med en fet italiensk rörmokare och titt som tätt bli bortrövad av en övervuxen och överkåt dinosauriesköldpadda?

    Hade hon varit en minderårig karaktär skulle jag kunna tycka att kritiken var valid.
Svar på tråden Vad tycker ni om sexualiseringen av prinsessan i Mario-spelen?