• MrSmith

Ska man få vara sjukskriven för ett litet sår på armen?

En av mina arbetskamrater sjukskrev sig efter att skurit sig lite lätt på armen.

Är det okej att arbetsgivaren måste betala när anställda klantar sig på fritiden?

Bifogar en bild på såret!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få vara sjukskriven för ett litet sår på armen?
  • MrSmith

Funkar tydligen inte från nya Appen. Löser det när jag sitter vid datorn

• Frontline

Det var en snabb omröstning för den är redan avslutad...

Men nej ett lite jefla skitsår är inget att vara hemma för.
    Jag själv slog i mitt knä rejält för ett tag sen och fick sy 9 stygn men jag var tillbaka på jobbet nån timma senare efter sjukbesöket, jobbade sen resten av veckan som vanligt..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Burberry

Så fungerar det tyvärr. Folk skadar sig på fritiden, arbetsplatsen är den som lider.

I vissa brancher måste man t.o.m. sjukskriva sig när man har oläkta sår, pga smitto- o infektionsrisk.

• Whitetrash86

Min sambo borra sig själv genom nageln (på jobbet visserligen)... han var bara borta under den tiden som han satt på akuten.

Så länge man kan använda den kropps del som krävs för att kunna utföra jobbet så ska man jobba. 

• Ellie

Det är klart att det är ok att vara sjukskriven för en skada man ådragit sig på fritiden om den gör att man inte kan sköta sitt jobb. Det beror ju helt på skadans typ och placering, samt arbetsuppgifer.

• Purpurbräcka

Om såret gör att man inte kan/bör arbeta så ska man naturligtvis sjukskriva sig, men annars får man allt packa sig iväg till jobbet!

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Hannah76

Beror väl helt på vilket yrke man har, vart man har gjort illa sig och hur?

• Queenie70

Om man ådragit sig skadan på fritiden el. Inte är irrelevant. Det är arbetsförmågan som avgör. Om jag fått magsjuka på fritiden skulle jag då ej ha rätt till sjukpenning. Man måste få leva.

• IsDimma

Klart man kan beroende på hur såret ser ut och hur det påverkar arbetsförmågan.
    Jag har en kollega som skar sig djupt i ett finger, hon fick inte använda handen innan det läkt en del. Hon kunde inte jobba (förskola).

• LunaLunatic

Kan vara helt ok. Beror på yrke och arbetsplats.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • linnea1977

Jag har skurit mig i fingrarna så jag har behövt läkarvård. Dock hade jag rent förmågemässigt kunnat arbeta. Handen funkade och med lite alvedon och försiktig stil kunde jag ju sköta mina arbetsuppgifter. Dock arbetade jag i chark och blev sjukskriven i flera veckor.

I vissa yrken FÅR man inte arbeta med öppna sår på händer och armar. Även om de är väl bandagerade.

• linnea1977

Jag har skurit mig i fingrarna så jag har behövt läkarvård. Dock hade jag rent förmågemässigt kunnat arbeta. Handen funkade och med lite alvedon och försiktig stil kunde jag ju sköta mina arbetsuppgifter. Dock arbetade jag i chark och blev sjukskriven i flera veckor.

I vissa yrken FÅR man inte arbeta med öppna sår på händer och armar. Även om de är väl bandagerade.

• yodi

det beror på.

vad man arbetar med och var såret sitter och om det ev är sytt.

så jo det kan nog finnas fall när man kan behöva sjukskriva sig.    

• linnea1977
    yodi skrev 2013-08-27 10:11:55 följande:
    det beror på.

vad man arbetar med och var såret sitter och om det ev är sytt.

så jo det kan nog finnas fall när man kan behöva sjukskriva sig.    

Sår på händer och armar och ibland ansikte får man inte arbeta med när man jobbar i vården eller med mat. Det är aldeles för svårt att att hålla rent så du själv inte blir smittad eller för all del smittar matgäster eller infektionskänsliga patienter......
  • asta66
    Ellie skrev 2013-08-26 19:52:08 följande:
    Det är klart att det är ok att vara sjukskriven för en skada man ådragit sig på fritiden om den gör att man inte kan sköta sitt jobb. Det beror ju helt på skadans typ och placering, samt arbetsuppgifer.

Precis!
  • Majken03

Så om du får blindtarmsinflammation på natten o måste opereras så ska du ändå gå till jobbet för det hände på fritiden? Om du blir påkörd när du cyklar hem från träningen och får en spricka i huvudet, ska du va på jobbet dagen efter? Om du åker skidor o bryter benet och jobbar som snickare, ska du göra det på kryckor då?

Svar på tråden Ska man få vara sjukskriven för ett litet sår på armen?