Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?

Snubblade över denna tråden och blev medlem för att kunna vara med :) känner nämligen igen mig väldigt i det som skrivits. Jag har haft många år där jag trodde att jag kanske inte ville ha barn, men det senaste året har det liksom smugit sig in en känsla av att jag är klar för det och vill det. En stor del av det har jag min sambo att tacka för, som varit mer klar än mig under en längre period och som har haft tålamod och väntat på mig. Jag är velig och skiträdd, men min sambo är väldigt "nu kör vi" och "vi tar det som det kommer". Dessutom har han tron på sig själv att han kommer att bli en bra pappa och den tryggheten är det väldigt skönt för mig att ha med mig. Så precis som ett par av er skrivit inkl TS har även vi börjat prova. Jag har inte stenkoll på ÄL eller BIM, men jag har inte passerat första BIM sedan vi började så just nu är det allmänt pirrigt. Om det inte fungerar på en gång, kommer jag att bli stressad? Om det fungerar på en gång, kommer jag att få panik? Hur som så kommer det att bli en spännande höst! Lycka till till er andra.

• Amalian83
    Saken86 skrev 2013-09-27 22:23:11 följande:

Hur länge har ni varit tillsammans med eran partner innan ni bestämde er för att skaffa barn?

6,5 år. Jag tror att det för vår del var helt nödvändigt att hitta oss och vårt förhållande före vi kunde gå vidare och känna oss klara för barn. Det är verkligen först nu vi är klara för det tillsammans :)

Därmed inte sagt att det finns andra par som klarar det galant mycket snabbare än så, men för oss känns det riktigt att vi väntade.
  • Amalian83

Menade så klart "därmed inte sagt att det INTE finns andra par som klarar det galant mycket snabbare än så" #damnthisiphone

• Amalian83

Lycka till med ägglossning i helgen! Jag är inne i bim vecka. Lite oregelbunden jag också, men tar jag mig igenom denna veckan kanske det faktiskt har hänt något.

Nu fick jag lite panik... Men bara lite :)

• Amalian83

Fruppe, nu törs jag inte grav.testa förrän tidigast lördag! Herregud vad har jag gjort??

Hehe, men som Saken86 skriver: kommer mensen eller blir det ett minus kommer jag att bli besviken också.

Schizofrent!

• Amalian83

Hjälp, jag fick ett plus idag. Sambon var lugnt men lite chockad. Jag tycker det känns overkligt, men steget är taget och det är ingen väg tillbaka. Nu blir det nio månaders njutning av lugnet före stormen...

• Amalian83
    majsan1980 skrev 2013-10-05 14:49:09 följande:
    Åh Grattis Amalian! Vad roligt smile1.gif ) Hur länge har ni försökt eller är det första försöket? Lycka till!!
    Tack!! Första försöket på första barnet. Vi kommer båda från barnrika familjer så vi (eller iallafall jag) var beredd på att det skulle gå fort.

Nu ska det bli spännande att se hur många panikanfall jag får före bf.
  • Amalian83

Jo jag mår bra tack! Ingen panik än. Men det kanske beror på att det är några kritiska veckor att ta sig igenom först så jag är liksom inte inne i "jag är gravid" modus. Sambon är så lugn och fin och det hjälper :) tur jag har honom.

Håller tummarna för att du får ett plus om ett par veckor saken86!!

• Amalian83
    Fruppe skrev 2013-10-09 14:24:22 följande:

Min sista ppiller karta har precis tagit slut. Läskigt, det är nu det gäller! :D

Kör hårt! ;)
  • Amalian83

Ladies, hur går det för er?

Idag fick jag en liten antydan till panikkänsla. Inte inför bebisen (det är fortfarande för overkligt) men inför resten av graviditeten. Är hungrig och illamående konstant. Har svårt att fokusera på jobbet och i november ska jag ut på diverse jobbresor. Känner mig inte upplagd för det.

Men men, bara att försöka tänka positivt. Bara 23 veckor kvar :)

• Amalian83

Oj nu tänkte jag lite väl optimistiskt: 33 veckor kvar är det ju :)

Som sagt, inte helt med i matchen

• Amalian83
    majsan1980 skrev 2013-10-18 17:37:46 följande:

Jag har fortfarande molvärk, gjorde rätt bra ont i morse och sen har jag känt ett tryck under hela dagen, har känt mig trött och allmänt dålig. Vet inte om det är graviditet eller om mensen är på väg. Brukar få ont i samband med mens också men då borde typ mensen komma nu. 

När har du bim och när tänkte du testa?
  • Amalian83
    Saken86 skrev 2013-10-18 21:52:53 följande:

Majsan1980: blödde nog för mkt för en nidblödning. Hade sex med killen och när vi slutade upptäckte vi att jag blödde. Och det har bara varit färskt blod ingen antydan till slemhinna eller koagulerat som det brukar vara. Bara klart, ljusrött. Kom jätte mkt tre första dagarna sedan har det bara minskat. Sista två dagarna har det bara varit blodblandade flytningar.
    Kommer mensen tidigare om det hoppar över äl? Skulle ju isf förklara saken :)

Kan inget om detta men... Om man inte har ÄL, kan man då ha mens? Med andra ord, om din cykel hoppade över ÄL så går det väl inte att få mens?

Eller??
  • Amalian83

Nu i helgen har jag och sambon varit på besök hos några vänner och bott hos dem. De har två väldigt mysiga och söta barn, men herregud vad skönt det var att ligga kvar på soffan i lördags när de gick ut och lekte i lekparken. Och imorse deltog jag i deras morgonbestyr med frukost påklädning och dagislämning. Allvarligt talat, det var inte uppmuntrande. Det var alldeles för högljutt, kladdigt och stressigt för min smak.

Som tur är fick vi massa kramar och mys av barnen så på något sätt klarade vi av det. Tänker ändå att det är tur att jag har nio månader på mig att bli klar :)

• Amalian83

Tack för pepp majsan. I helgen var jag hemma hos mina syskonbarn och de var så roliga och härliga. Visst blir man trött av dem, men de har ju lite samma blod som mig och då är helt enkelt tålamodet och kärleken så stort att man klarar det.

När jag tänker på hur mycket jag älskar mina syskonbarn blir jag så nyfiken på kärleken jag kommer känna till mitt eget barn. Än är jag inte i vecka 12 så vi ropar inte hej , men huvudet har fattat. Nu ska bara hjärtat komma ikapp, men jag skyddar det lite ännu :)

Majsan, nu är jag inte i bim tråden för november så nu har jag dålig koll på hur det går för dig, men jag hoppas det går bra! Och för er andra som jobbar på ett plus.

• Amalian83

Jag ligger vaken. Igår lyssnade vi på hjärtat och idag är det ultraljud. Vad ligger jag och tänker på? "Herregud inte kan jag ta hand om en nyfödd bebis!!!"

Tänk om amningen inte fungerar? Tänk om det är värmebölja när bebisen föds! Vår lägenhet blir så varm på sommaren. Fan vi måste ju skaffa en bättre lägenhet. Vi har ju ingen hiss och bor på 4e våningen. Etc etc etc

Måste börja på yoga tror jag. Lära mig slappna av.

• Amalian83
    majsan1980 skrev 2014-01-12 15:26:53 följande:

Tack smile1.gif Saken86: Jag hade sjukt jobbig molvärk, vaknade ibland mitt i natten och hade som kramp. Har det fortfarande, det kommer och går. Det är som värst på eftermiddagen/kvällen. Sen har mina bröst blivit väldigt ömma och bröstvårtorna större, brukar aldrig ha ömma bröst annars och definitivt inte större bröstvårtor smile1.gif .
    Sen vaknade jag i går morse och mådde lite dåligt men det hjälpte när jag hade ätit lite frukost smile1.gif  Min mens var 7 dagar sen, jag har oregelbunden mens så jag avvaktade att testa mig. Men fick ett klart plus igår. Var tvungen att testa idag igen och det var också ett plus smile1.gif Svårt att förstå att jag är gravid. 

Nu snurrar allt i mitt huvud, allt till hur gör jag nu, när ska jag ringa barnmorska, vad ska jag äta och förlossningen även om jag vet att det är långt dit, men tanken skrämmer mig att föda. Nu oroar jag mig inte så mycket om hur det blir sen när barnet är fött utan mer om barnet i magen och förlossningen och allt som ska hinnas ordna innan bebisen kommer. Men samtidigt väldigt glad och förväntansfull smile1.gif

Grattis majsan!! Detta klarar du/ni galant :) ni har nio månader på er som tur är.

Sätt milstolpar, det har jag gjort. Första 12 veckor = uthärda illamående, vänja sig vid tanken och komma förbi den kritiska perioden. 13-20 ultraljuden och halvvägs. 20-30 njuta, hoppas slippa foglossning, kanske gå föräldrakurs. Vecka 30-40 börja tänka på förlossning och inköpen.

Tänk inte på förlossningen nu. Det är långt kvar! Jag är inte alls orolig över den och jag är halvvägs :)
  • Amalian83
    majsan1980 skrev 2014-01-13 08:24:46 följande:
    Tack Amalian83! Ja tur att vi har nio månader smile1.gif Tack för dina ord!  Än mår jag inte illa men det kommer nog. 
    Allt är så nytt då det är vårt första barn. Du har helt rätt, det är långt kvar till förlossningen. Ska försöka att inte tänka så mycket på det. När gör man ultraljud, har du gjort det? Vilken vecka är du i? 
    Jag bor i Norge så lite andra rutiner här eventuellt, men jag gjorde första rutinultraljudet i vecka 18. Jag gjorde ett privat i vecka 13 också. Vad jag läst i en annan tråd är vecka 17-19 vanligt för första ultraljud. Det verkar variera mellan kommunerna i Sverige om man bokas in på en tid vid inskrivning till barnmorska eller om man bokas senare.

Jag skulle iallafall börja med att ringa en barnmorska på din vårdcentral. Hon guidar dig vidare sen :)

Jag är exakt halvvägs! Vecka 20 (19+3)
  • Amalian83
    majsan1980 skrev 2014-02-11 11:47:51 följande:

Usch är så orolig, är rädd för att jag och sambon aldrig kommer få en ledig tid tillsammans när barnet är fött, vi har ju ingen som kan hjälpa oss där vi bor. Har en syrra här men är inte så säker på att hon kommer ställa upp så mycket... :( Det här med att jag skulle lugna ner mig när jag nu är gravid är ingen sanning. Oroar mig mycket redan om förlossning också. Har svårt att sova om nätterna ibland. 
    Vad gör ni som inte har någon som ställer upp eller finns i närheten när man behöver? Barnflicka?

Vi har inte heller några självklara personer som kan hjälpa oss (läs far- och morföräldrar).

Vi ska öppna ett date night sparkonto. Med de pengarna ska vi åka till farmor och farfar 5 timmar bort, lämna bebisen och åka vidare till Sthlm för en finare middag och hotellövernattning. Det blir liksom lyxen kanske en gång i halvåret.

Förutom det tänkte jag försöka vänja min bebis med några av våra vänner tidigt, både de med barn och de utan. På så sätt kan vi turas om att vara barnvakt. En biokväll behöver inte innebära mer än 3 timmar. Skulle kris uppstå bor vi så centralt i stan att det är nära hem från bion.

Slutligen hoppas jag på att far- och morföräldrar vill komma och hälsa på med jämna mellanrum.

Har du några vänner som ni är såpass bära att de kan komma att vilja hjälpa till? Som du kan "träna upp" i barnpassning :)
  • Amalian83

Och just det, angående förlossningsoro så har jag tänkt så här: jag är ett kontroll freak. Allt som kan förberedas ska förberedas. Det leder ofta till stress och en oförmåga att slappna av. Förlossningen däremot, den kan man bara glömma att tro att den går att planera. Precis vad som helst kan ske och jag har ingen aning om vad jag kan förvänta av smärta, utmattning, adrenalin. Med andra ord känner jag mig märkligt lugn inför förlossningen. It's out of my control. Det ska bli sjukt spännande!

Svar på tråden Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?