• Elena92

hur mkt bebis kläder ?

hej jag har en liten tös som beräknas komma den 23 december och undrarlite hur mkt kläder man behöver ha i varje storlek? tänkte köpa på mig så jag har i 50 , 56 62  till och börja med och undrar hur många byxor bodys klänningar osv man behöber för att klara sig ? Tacksam för svar =) 

• Svar på tråden hur mkt bebis kläder ?
  • SuzR

Svårt att veta i förväg, ibland hade jag samma plagg hela tiden, ibland fick jag byta och när det visade sig att hon var ett kräkbarn så fick jag byta ofta. Dessutom var min dotter väldigt liten och kunde ha stl 56 i evigheter kändes det som! Köp inte för mycket, dessutom vill du inte 'spoil the fun' och ha allt köpt för det ÄR väldigt roligt att köpa nytt när bebisen har kommit!

• 022

Beror väl lite på om ni har tvättmaskin hemma, om inte kan de vara bra att ha en del. Tror vi hade kanske hade 5 i storlek 50 och samma i 56 men vi har tvättmaskin. Ett tips är att byxor behöver man oftast inte så många i varje storlek då de inte växer ur byxor på samma sätt som bodys. Min son har storlek 68 och kan utan problem ha storlek 62

• siolina

Jag gissar att det mer handlar om att du VILL köpa än att du inte vill det. (Eftersom du blandar in klänningar vilket så klart inte är något som ett spädbarn behöver, snarare skulle jag säga att det är rätt opraktiskt.) Då kan du väl köpa så mycket du tycker att du har råd med och lust med? Det värsta som kan hända är att du inte hinner använda kläderna så mycket, men man kan ju ge dem vidare, sälja eller spara till eventuella syskon.

Vill du trots allt komma undan med så lite shopping som möjligt köp typ 2 pyjamasar, 2 bodys och 2 par byxor i vardera storlek 50 och 56, samt två par strumpor, en tunn och en lite varmare mössa samt en overall i storlek 56 så kan du komplettera när babyn har kommit och du vet vilken storlek hon drar. Jag skulle tycka det var obekvämt med mindre kläder än det. Fast skäms inte för dig om du vill köpa mer, det är roligt att köpa kläder när babyn har kommit men det är roligt att köpa innan också! :)

• MarieAlexandra

Jag ska ha bebis nu i september och fick ärva massa kläder i st50-68
    Har även köpt nya kläder och begagnat st 50-62 nu helt plötsligt har jag ett överflöd av kläder i dessa storlekar och gissar på att hälften inte ens kommer till användning!
    Har även overaller i massor, mössor osv och det är så synd för jag vill ju ha glädjen sv att kunna köpa massor när bebis kommer och tyvärr får jag vänta till han drar storlek 68 innan jag kan shoppa igen

• Fru Hussain

Båda mina barn som har varit inom "normalvikten" har haft stl 50 ca 1månad, stl 56 ca 1månad.
    Första hade sen 62 några veckor och andra har precis börjat med dem..
    Beror på hur dina tvättmöjligheter är men jag har haft.
    2 pyjamas st 50, 4 i 50/56.
    Pyjamas används här iaf ofta hela dagen
    5-6 bodys stl 50
    7-8 bodys stl 56
    3 byxor stl 50
    5byxor stl 56

Mer behövs inte tycker jag, se till att det är färger som matchar bara. Tips är att hålla dig till neutrala byxor, svart/vit mm.
    Sen är det ju en kostnadsfråga oxå, hur mkt pengar har du att lägga?
    (alltså du behöver inte svara högt ..)

• annak81

Köpte inte mkt i 50. Hellre dubbelstrlk 50/56 som går att ha lite längre. Jag har alltid haft rätt mkt kläder men min flrsta kräktes massor o fick byta ofta. Kunde gå 3pyjamasar en natt! Hade säkert 15 bodys för jag inte orkade tvätta varanan dag. Plastad frotte att lägga överallt är tips o iaf 3 ombyten till sängen. Bodyförlängare är super då bodyn ofta passar upptill men blir för kort o knäppa.

• orianthi

Jag ska också få en flicka den 23/12 :D jag har samma "problem" som du!

• Alexi

Klänningar är värdelöst på bebisar, bara knäligt och åker upp. Pyjamas använde vi inte alls i början, man byter kläder ofta ändå och det behövs inga speciella nattkläder när de ändå har mjuka bodys osv.

• Mamma och Fru

Beror mkt på hur stor bebis ni får, min kille var 52 cm lång och vägde 4.7 kg, han kunde knappt ha st 56, utan vi körde med 62 ibörjan (lång överkropp)

Vissa dagar bytte jag kläder 5-6 ggr pga kräk...

Dottern var 51 cm lång 3882g, hon kunde ha stl 56 i ca 1 månad, och för henne kunde vi ha samma kläder hur länge som helst, kräktes nästan aldrig (bytte dock varannan dag)

Mitt råd, köp mest i 56-62, är hon mindre så går det ju komplettera då hon är född :)

• orianthi

Hm, bra tips! Jag har nog mest köpt strlk 62-68! Trist, då måste jag shoppa mer alltså :P

• straw2008

Vill passa på att tipsa om bodyförlängare. Finns på tradera o är optimala tillbehöret till en body.

I kinamockaskogen.....
  • ncfb

Har du tvättmaskin? i så all behövs mindre.. jag gjorde felet att köpa för mycket... Min tös kom nu i sommar och har i stort sett bara blöja på sig hela tiden...

I december är det kyligt på nätterna så köp pyjamaser... Meed dragkedja.. Knapp är värdelöst när man ska byta blöja hela tiden :) Minst 4 i varje storlek.. Kappahl har 2 för 149.. ´de är toppen :)

Svar på tråden hur mkt bebis kläder ?