• Jania

Bärsjal i bil

Minns att jag en gång för länge sedan läste att det fanns de som använder bärsjal istället för babyskydd/barnstol i bil.
    Nå'n som hört om detta/vet något?

Har bokat en tågbiljett som jag inte kan boka av/om. I efterhand har det visat sig att en del av sträckan är ersatt med buss och där finns ingen plats för barnvagn samt inte några bakvända säten.
    Jag vill ändå kunna känna att min unge kan färdas på ett mer säkert sätt (vilket var tanken med tåg...).

Mycket tacksam för hjälp i frågan.
    Kanske finns någon som själv åkt buss med barn och har andra lösningar?

Ps Det är en 11,5kg 89cm 2-åring jag pratar om, så enlegt rekommendationerna ska hon färdas i bakåtvänd barnstol. Ds

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Svar på tråden Bärsjal i bil
  • Mandelsassa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-27 23:47:25 följande:
    Haha.... Nä du får väl dra bärsjalen om stolsryggen och klippa fyra hål. Två för ögonen och ett vardera för mun och näsa. Så knyter du riktigt hårt så inte huvudet kan slungas fram smile5.gif

Nä jag hade använt midjebältet.
    Hahahaha bästa!!!
  • Dr Mupp
    Jania skrev 2013-08-27 22:28:32 följande:
    Tänker du då att man har henne i sjalen och själv står?
    Nej jag har suttit, och ja detta gäller självklart endast bebisar. Större barn har setat brevid mig på bussen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-28 06:51:46 följande:
    Nej jag har suttit, och ja detta gäller självklart endast bebisar. Större barn har setat brevid mig på bussen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    setat? Suttit menar du väl
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-28 09:00:39 följande:
    setat? Suttit menar du väl
    Nope, setat är ok att skriva, det är dialektalt 
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-28 09:09:57 följande:
    Nope, setat är ok att skriva, det är dialektalt 
    Okej men det ser oerhört fult ut men men huvudsaken är att barnet sitter på egen stol med eget bälte om de åker buss än att få föräldern vikt över sig
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-28 09:14:14 följande:
    Okej men det ser oerhört fult ut men men huvudsaken är att barnet sitter på egen stol med eget bälte om de åker buss än att få föräldern vikt över sig
    Här finns inga bälten på stadsbussarna så ungarna sitter obältade. 
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-28 09:58:00 följande:
    Här finns inga bälten på stadsbussarna så ungarna sitter obältade. 
    Det är olagligt! Alla bussar ska ha bälten enligt lag.
  • Pandamamma79
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-28 15:40:04 följande:
    Fast stadsbussar har inte det.
  • Jania
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-27 23:47:25 följande:
    Haha.... Nä du får väl dra bärsjalen om stolsryggen och klippa fyra hål. Två för ögonen och ett vardera för mun och näsa. Så knyter du riktigt hårt så inte huvudet kan slungas fram

Nä jag hade använt midjebältet.

Hahahaha! Den var bra
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-28 15:40:04 följande:
    Nej det är inte olagligt. 

Så här säger lagen:

I Sverige gäller från 1 januari 2004 krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten. Källa: http://bussbranschen.se

• momomo

11,5 kg, då borde det väl gå att trycka in barnet i ett babyskydd, eller är barnet för långt?

Eftersom en buss är så mycket tyngre än en bil, ca 10 gånger tyngre, så blir inbromsningen vid en ev kollision mycket långsammare och passagerarna utsätts för betydligt lägre krafter än om de hade suttit i en bil. Det är därför som inte samma krav på bälten finns i stadsbussar som i personbilar, samt att de kom långt senare i långfärdsbussar.

Att sitta med midjebälte i en buss som krockar är därför mindre farligt än att sitta i midjebälte i en personbil som krockar. Det viktigaste är att man sitter fastspänd och inte riskerar att flyga omkring.

• Jania

Vi tog oss till Sthlm oskadda. Dock visade det sig när vi stod på station och väntade på ersättningsbussen att en taxibil skulle köra en del av sträckan. Morgon, mkt vilt, 11,5kg unge med endast midjebälte (som kräver minst 15kg för att funka?), 110km/h på snirklig 70-sträcka . Det var extremt nervöst. Kändes inte okay på nåt sätt...

Så. Nu vet ni alla fall det.

Ps

Om jag stavat fel nånstans kan ni bespara er och mig tid och energi genom att behålla tankarna för er själva, eller starta en egen tråd i ämnet. Tack. DS

• supersötasilversara

När jag skulle åka 20 mil med buss med 2-åringen för ett par år sedan hade jag med hennes bakåtvända bilbarnstol. Vi var tvungen att ha med den i vilket fall som helst eftersom vi skulle bo borta en vecka och åka mkt bil. Så jag satte dottern i den på bussen, fast framåt (vilken hemsk mamma jag är ). Hon satt skönt och hade fin utsikt. Många som åker buss (långa distanser -ej stadsbuss) med små barn har inga stolar med sig eller spänner inte fast sig eller barnen med befintliga bälten.

• skogsvitter
    Jania skrev 2013-09-03 00:42:36 följande:
    Vi tog oss till Sthlm oskadda. Dock visade det sig när vi stod på station och väntade på ersättningsbussen att en taxibil skulle köra en del av sträckan. Morgon, mkt vilt, 11,5kg unge med endast midjebälte (som kräver minst 15kg för att funka?), 110km/h på snirklig 70-sträcka . Det var extremt nervöst. Kändes inte okay på nåt sätt... Så. Nu vet ni alla fall det. Ps Om jag stavat fel nånstans kan ni bespara er och mig tid och energi genom att behålla tankarna för er själva, eller starta en egen tråd i ämnet. Tack. DS

Usch då, vilken jubelidiot!!! Jag skulle ta ett snack med taxifirman! Alltså, kör han själv i bilen är det väl en sak men med kunder och i synnerhet ett litet barn?! Jag skulle ha blivit helt galen av ilska... Skönt ändå att det gick bra iaf!
  • lilla A

Vissa stadsbussar har säten där man åker "baklänges" dvs med ryggen mot chauffören. jag brukar alltid sätta mig på ett sånt säte med barn, och åker helst själv baklänges också. Det hindrar att man "flyger" framåt, man fångas istället upp av sitt eget ryggstöd. 
    Långfärdsbussar har antagligen inte det alternativet och då är jag osäker på vad som skulle vara bäst. Googla lite och även ringa och prata med olika bussbolag skulle jag gjort. 

• lilla A

Men i vanlig bil gäller alltid babyskydd/bilbarnstol, inget annat!

Svar på tråden Bärsjal i bil