• Anonym (orolig)

Birthday.se

Hej! Vet ni varför en del inte står med på birthday.se?

en vän till mig har inte visat sig på ungefär en månad men hon fanns på birthday.se för en månad sedan men inte nu. Vet någon den tänkbara förklaringen till det här? 

• Svar på tråden Birthday.se
  • sirisdotter

Har ingen aning om din vän,  naturligtvis.  Vet att avlidna personer rensas bort från birthday.se.  

Man kanske kan få bort uppgifter om sig själv där,  för många är det obehagligt att skylta med sin adress så offentligt.  Förr slapp man det genom att skaffa hemligt telefonnummer. 

• Anonym (orolig)
    sirisdotter skrev 2013-08-27 02:11:30 följande:
    Har ingen aning om din vän,  naturligtvis.  Vet att avlidna personer rensas bort från birthday.se.  

Man kanske kan få bort uppgifter om sig själv där,  för många är det obehagligt att skylta med sin adress så offentligt.  Förr slapp man det genom att skaffa hemligt telefonnummer. 
    Vet du hur lång tid det tar att tas bort från hemsidan om man avlidit?

För övrigt tror jag inte hon tagit bort uppgifterna... Finner ingen tänkbar anledning till det :/
  • Anonym (ssi)

Jag söker ofta på Birthday.se och har uppfattningen att formuläret är väldigt stelbent. Man måste fylla i allt rätt för att det ska komma upp ett resultat. Om man fyller i tex gatuadress men inte fullständigt gatunummer kan det bli tomt, samma sak om namnet inte är rättstavat. Samtidigt kommer det ibland upp massor med irrelevanta namn om man har för breda sökkriterier. Att uppgifter skulle försvinna redan inom en månad efter att en person avlidit tycker ajg låter väldigt snabbt.....kan du söka rätt på personen på annat sätt? Skattemyndigheten (på telefon) skulle jag tro har mer relevanta och färska uppgifter. Lycka till.

• Anonym (..)

Du har en vän du inte sett på en månad och söker då på birthday.se, vilket du även gjorde förra månaden? Låter hur konstigt som helst. Varför ringer du inte, eller mailar, eller smsar, eller nåt!? Anledningar kan vara att hon flyttat utomlands eller skaffat hemlig identitet. Inte för att vara sån, men är det dig hon gömmer sig för?

• sirisdotter
    Anonym (ssi) skrev 2013-08-27 02:24:29 följande:
    Jag söker ofta på Birthday.se och har uppfattningen att formuläret är väldigt stelbent. Man måste fylla i allt rätt för att det ska komma upp ett resultat. Om man fyller i tex gatuadress men inte fullständigt gatunummer kan det bli tomt, samma sak om namnet inte är rättstavat. Samtidigt kommer det ibland upp massor med irrelevanta namn om man har för breda sökkriterier. Att uppgifter skulle försvinna redan inom en månad efter att en person avlidit tycker ajg låter väldigt snabbt.....kan du söka rätt på personen på annat sätt? Skattemyndigheten (på telefon) skulle jag tro har mer relevanta och färska uppgifter. Lycka till.
    Att ringa skattemyndigheten är troligen ett bra tips. De är väldigt tillmötesgående när man som släktforskare frågar om personer.

Min erfarenhet är att just Birthday.se  är snabba med att ta bort avlidna personer.  Ratsit lär vara ännu säkrare,  har inte vant mig vid Ratsit.  Spekuleras det på Flashback.se om vem den mystiskt avlidne författaren i Vasastan är dröjer det inte så länge som en månad innan någon upptäckt vem som tagits bort på birthday.se.

Hitta.se och Eniro kan ha gamla uppgifter kvar hur länge som helst,  eller? 
  • straw2008

jag undrar samma sak ang FB, har fleeeera ex på människor som inte går att hitta förutom då man går via deras vänner?

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (3)

Kan tänka mig treanledningar. Hon har försvunnit frivilligt, typ flyttat utomlands, fått skyddade personuppgifter eller det mest logiska, hon har dött.

• sirisdotter
    straw2008 skrev 2013-08-27 08:27:47 följande:
    jag undrar samma sak ang FB, har fleeeera ex på människor som inte går att hitta förutom då man går via deras vänner?
    Vet inte riktigt vilka inställningar dessa personer lyckats med.  Tycker det är ett smart sätt att hålla kontakt med släkt och vänner -  och slippa stalkers.  Har flera sådana i mitt FB-nät.
  • straw2008
    sirisdotter skrev 2013-08-27 08:43:57 följande:
    Vet inte riktigt vilka inställningar dessa personer lyckats med.  Tycker det är ett smart sätt att hålla kontakt med släkt och vänner -  och slippa stalkers.  Har flera sådana i mitt FB-nät.

Har oxå många, undrar bara hur man ställer in.
    I kinamockaskogen.....
  • annelius
    straw2008 skrev 2013-08-27 10:09:50 följande:

Har oxå många, undrar bara hur man ställer in.
    Man går in på Sekretssfunktioner och -verktyg . Under Vem kan söka efter mig kan man ställa in så att man inte blir sökbar via sökmotorer.    
Svar på tråden Birthday.se