• frida198004

15 månaders ofta vaken i timmar på nätterna - hjälp!

Hej!
    Vår son har tidigare på olika sätt strulat med sömnen men det mesta har löst sig hyfsat nu... Tills för några veckor sen. Han har nämligen börjat vakna kring två och kommer inte till ro och somnar om förrän kring fyra. Jag och min man är helt slut! Det inträffar ungefär var tredje natt. Han är inte pigg under tiden han är vaken ligger ned men verkar inte komma till ro och slänger sig av och an i sängen konstant. han har tidigare gjort så här någon gång i månaden men då bara när han sovit för lite på dagen plus den föregående natten. Men nu som sagt ca var tredje natt... Någon som har något input gällande varför detta sker respektive vad vi kan göra åt saken? Alla tips uppskattas!
    Ps: en vanlig dag sover han ca 10,5-11 h på natten och ca 2 på dagtid.

• Svar på tråden 15 månaders ofta vaken i timmar på nätterna - hjälp!
  • Ramborg

Vad gör ni när han vaknar? Är han ledsen eller ligger han bara och stökar?

42.
  • Natulcien

Kanske är det för mycket med 2 timmars sömn på dagen nu? Sömnbehovet ändras ju successivt. Ni kan ju prova att dra ner dagsömnen till 1 tim. t.ex.

• frida198004
    Ramborg skrev 2013-08-27 08:42:46 följande:
    Vad gör ni när han vaknar? Är han ledsen eller ligger han bara och stökar?

Hej! Han får komma upp till oss i sängen och då är han tyst men ligger som sagt och slänger sig fram och tillbaks etc..
  • frida198004
    Natulcien skrev 2013-08-27 09:35:29 följande:
    Kanske är det för mycket med 2 timmars sömn på dagen nu? Sömnbehovet ändras ju successivt. Ni kan ju prova att dra ner dagsömnen till 1 tim. t.ex.

Hej!

Jag tror inte det funkar med mindre dagssömn i dagsläget tyvärr - han blir såååååå trött (och redan idag får vi gå ut och väcka honom efter 2 h, han vaknar oftast inte av sig själv) och sover då ännu sämre efterföljande natt
  • fluu

Hade det som med min när hon var typ 10 månader. Vi minskade dagsömnen,la henne tidigare och var konsekventa med att inte gå upp på natten,inte tända lyset och inte prata i onödan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frida198004
    fluu skrev 2013-08-27 09:43:51 följande:
    Hade det som med min när hon var typ 10 månader. Vi minskade dagsömnen,la henne tidigare och var konsekventa med att inte gå upp på natten,inte tända lyset och inte prata i onödan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Hej! Så gör vi redan idag, dvs låter det vara natt så att säga (pratar inte, inga lampor, ligger tysta i sängen med slutna ögon. i dagsläget tror jag inte det funkar att dra ned på dagssömnen tyvärr - vi gick över till en sovstund där bara en dryg månad sedan och har sedan dess kortat ned sömnen med 30 min redan. Verkar som 2 h (han sover dock mindre när han sovit bra på natten) är det som behövs för en dräglig dag. Och rekommendationen är kring 2:15 dagtid så det känns rimligt. Men du har absolut rätt i att vi får hålla det i åtanke, för snart kanske det funkar med lite mindre dagssömn!
  • Emmyl

Så hade vår förstfödda också, i flera veckors tid, sen gick det över av sig själv. Nr 2 har också haft några sånna nätter, värre när det varit varmt. Så fort det pratas sömnproblem rekomenderar jag Omega3. Har haft stor positiv inverkan på alla våra barns sömn.

Jag tror inte MINDRE sömn kommer att löra vakenperioden.  

Svar på tråden 15 månaders ofta vaken i timmar på nätterna - hjälp!