Bästa receptet på lasagne
Hej.
Jag vill ha recept på den godaste lasagnen enligt er. Ja jag vet att man kan googla, men jag vill veta vad ni tycker
Tack!
Hej.
Jag vill ha recept på den godaste lasagnen enligt er. Ja jag vet att man kan googla, men jag vill veta vad ni tycker
Tack!
Jag brukar köra en vanlig köttfärssås, med dom ingredienserna som man brukar använda, jag brukar ibland ha i kidneybönor, vitlök, paprika, morötter och annat gott som jag gillar, och sen göra en ostsås, med rätt
Mycket ost i och sedan varvar jag det i en form och häller därefter på ett bra lager med en lagrad parmesanost :) det är mitt sätt att göra lasagne på, det ska vara lätt och gå fort ;)
Jag kör med champinjoner,bladspenat,rivna morötter och zucchini. Och MASSA vitlök,viktigt!
Gör med bechamelsås på eftersom vi är allergiska.
Coops laxlasagne med rökt lax http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/l/lasagne-med-roekt-lax-och-spenat/. Den är superenkel och lyxig som bjudmat. Lagade tyvärr den när jag hade gravidillamående i vintras så jag har inte gjort den sedan dess. Men den var supergod innan
Den bästa lasagne jag gjort va med lax och spenat precis som i Smulkaffes version men jag gjorde så här istället;
Färsk lax skars i tunna skivor och sedan drog jag över salt och pressad citron, perfekt att använda slankbitar från en filet som man skär rent. Låt stå under tiden resten förbereds, låt citronsaften rinna av innan laxen läggs på lasagnen.
Sedan en sauce mousseline, istället för en vanlig bechamel. Vill man ha riven parmesan i såsen funkar det utmärkt.
Sedan är det bara att varva som vanligt sås, lax, färsk spenat, lasagneplattor och avsluta med sås och parmesan.
Den känns riktigt lyxig och tar slut löjligt snabbt
Vanligtvis, och den som går hem hos ungarna, blir det med köttfärssås. Vi vuxna gillar både med lax och med kyckling, men det funkar inte hos småttingrana så det lagas inte längre... Får väl se när de vuxit till sig lite ;)
Gör en rättså tomatig köttfärssås på blandfärs (viktigt att det är just blandfärs ), med finhackad gul lök, vitlök, muskot och rikligt med oregano. Såsen får gärna vara lite rinnig.
Färska lasangeplattor måste det vara.
Ostsåsen fuskar jag nästan alltid med och kör Keldas 4-ostar. Inte vanlig bechamel, den smakar för lite!
Varvar plattor och köttfärssås. Om jag känner mig lit vågad (och tror att ungarna inte ser när jag bygger den) skivar jag nåt lager med färsk tomat och färsk basilika istf köttfärs. Ostsåsen all sås på toppen. Låter stå en liten stund så den rinner ner, men varvar inte med ostsåsen i. Toppa med mozarella och gratinera så lång tid som det står på lasangplattepaketet. Brukar vara 15 min. i 225 grader.
Fräs två lökar med två pressade vitlöksklyftor. tillsätt 500g sojafärs, bryn tillsammans. två burkar krossade tomater, 2 dl ketchup, vitpeppar, salt och spiskummin. koka ihop några minuter.
Istället för beshamellesås så använder jag blå bands "bistro cheddar och mozzarella".
Över allt 400g ost.
fakk, oregano i också. :p
Jag brukar använda den ost jag har hemma, oftast någon krämig ost med smak :)
bryn 500 g köttfärs i smör, krydda med salt, pepparmix, paprika, cayenne. Skölj ur pannan med 2 dl vatten och häll i grytan,
stek även lök samt vitlök.
I med 2 burkar passerade tomater, 3 msk ketchup, 1 dl rödvin, 1msk soja,
1 lagerblad, 4-5 oxbuljongtärningar samt 2 msk pulver av bearneisås. Smaka av med salt och peppar. Den ska vara ganska stark, för med ostsåsen så mildras den.
Låt koka i minst en timme.
Varva med god krämig ostsås . Använder vanlig ost.
Köttfärs, lök, morötter, rotselleri, vitlök och bra tomater. Koka länge länge i bästa krossade tomaterna, vitt vin, tomatpure, fond, en skvätt soja. Massa oregano, timjan sv peppar salt och lagerblad. Koka egen bechamelsås och rör i massa nyriven parmesan.