Catti41 skrev 2013-08-27 11:15:38 följande:
Jag tänker att det beror väldigt mkt på. Hur beslutsstrukturer ser ut t ex. Är det andra jobbet du tänker söka på samma plats som där du är nu fast en annan avdelning? Eller ligger det i Umeå och du jobbar i sthlm, typ.
På många ställen har cheferna olika former av chefs-möten då de bl a tar upp rekryteringar, är det så där du jobbar?
sköter cheferna själva rekryteringen eller sköts det av ett rekryteringsbolag?
Sen är det ju så att folk söker ju inte bara jobb för att de misstrivs med det de har utan man söker nya utmaningar, nya erfarenheter, personlig utveckling osv osv. Du skulle alltså kunna vara öppen, och skarva lite, och säga till din nuvarande chef att du gillar det jobb du har, men att du såg att tjänsten x fanns ute och att du funderar på om det skulle vara ännu mer du, ännu roligare, mer intressant och mer utvecklande än det jobb du har idag, vad tror din chef om det? För tror din chef samma sak så har du ju halva inne, så att säga.
Detta bygger ju på att du har förtroende för din chefs ledarskap.
Sen fattar ju alla chefer, särskilt om man säger det till dem, att du inte vill att din nuvarande chef ska veta om att du söker en annan tjänst. Men då behöver du ju prata med den nya chefen om det. Men säger man som det är, att man inte vill att ens chef ska veta för att man vill ju fortsätta utvecklas på sin arbetsplats om man inte får den nya tjänsten. Min erfarenhet är dock att det måste uttalas tydligt.
Jo det nya jobbet har samma placering men är ganska långt ifrån mitt nuvarande i företagshierarkin men ganska likt jobbmässigt. Eftersom jag är ganska ny så vet jag faktiskt inte alls hur det fungerar. Jag blev anställd av avdelningschefen och kontaktperson på nya jobbet är personalchef samt avdelningschef. Dessutom har det blivit lite omstrukturering nyligen så jag fick en ny chef förra veckan som jag knappt träffat.