• trut

Söka annat jobb hos samma arbetsgivare?

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb hos en ny arbetsgivare (började för 3 månader sen, är ett kanske stort företag).
    Tyvärr trivs jag inte riktigt med arbetsuppgifterna. Tittade runt på deras hemsida  och hittade ett annat jobb som jag tycker låter intressant och mer givande, men hur går jag tillväga  för att söka detta? Ska jag säga något till min chef först men får jag inte jobbet så har jag ju förstört mina chanser där jag sitter nu, han vet ju då att jag inte trivs och vill vidare. Eller ska jag hålla tyst och se om jag ens blir kallad på intervju, med risken att det nya stället kontaktar chefen och han känner sig förd bakom ryggen?

Hur hade ni gjort? har ni någon erfarenhet? kanske någon chef som kan säga hur ni hade föredragit att man gått tillväga?

• Svar på tråden Söka annat jobb hos samma arbetsgivare?
  • HannaS

Antar att den andra tjänsten innebär en annan chef? I så fall är det bara att söka och se vad som händer. Kolla med den nya chefen hur processen går till, professionella chefer/rekryterare behandlar alla ansökningar konfidentiellt till de vet vem de ska anställa.  Säg INGET till din nuvarande chef till du vet om du fått jobbet. Får du inte jobbet så är det bara att låtsas som ingenting och inget förtroende är förbrukat.

• trut
    HannaS skrev 2013-08-27 10:55:31 följande:
    Antar att den andra tjänsten innebär en annan chef? I så fall är det bara att söka och se vad som händer. Kolla med den nya chefen hur processen går till, professionella chefer/rekryterare behandlar alla ansökningar konfidentiellt till de vet vem de ska anställa.  Säg INGET till din nuvarande chef till du vet om du fått jobbet. Får du inte jobbet så är det bara att låtsas som ingenting och inget förtroende är förbrukat.

Är det så enkelt? tänkte att "nya" chefen gärna ville prata med min nuvarande och få referenser. Nu har jag ju visserligen från mitt gamla jobb som jag säkert kan använda.
  • Catti41

Jag tänker att det beror väldigt mkt på. Hur beslutsstrukturer ser ut t ex. Är det andra jobbet du tänker söka på samma plats som där du är nu fast en annan avdelning? Eller ligger det i Umeå och du jobbar i sthlm, typ.
    På många ställen har cheferna olika former av chefs-möten då de bl a tar upp rekryteringar, är det så där du jobbar?
    sköter cheferna själva rekryteringen eller sköts det av ett rekryteringsbolag?

Sen är det ju så att folk söker ju inte bara jobb för att de misstrivs med det de har utan man söker nya utmaningar, nya erfarenheter, personlig utveckling osv osv. Du skulle alltså kunna vara öppen, och skarva lite, och säga till din nuvarande chef att du gillar det jobb du har, men att du såg att tjänsten x fanns ute och att du funderar på om det skulle vara ännu mer du, ännu roligare, mer intressant och mer utvecklande än det jobb du har idag, vad tror din chef om det? För tror din chef samma sak så har du ju halva inne, så att säga.

Detta bygger ju på att du har förtroende för din chefs ledarskap.

Sen fattar ju alla chefer, särskilt om man säger det till dem, att du inte vill att din nuvarande chef ska veta om att du söker en annan tjänst. Men då behöver du ju prata med den nya chefen om det. Men säger man som det är, att man inte vill att ens chef ska veta för att man vill ju fortsätta utvecklas på sin arbetsplats om man inte får den nya tjänsten. Min erfarenhet är dock att det måste uttalas tydligt.

• asta66
    trut skrev 2013-08-27 10:59:30 följande:

Är det så enkelt? tänkte att "nya" chefen gärna ville prata med min nuvarande och få referenser. Nu har jag ju visserligen från mitt gamla jobb som jag säkert kan använda.

Man kan i och för sig ange att man inte vill att ens nuvande chef ska få veta. Men det kan tolkas fel. Och att man vill vidare är väl inget negativt?
  • trut
    Catti41 skrev 2013-08-27 11:15:38 följande:
    Jag tänker att det beror väldigt mkt på. Hur beslutsstrukturer ser ut t ex. Är det andra jobbet du tänker söka på samma plats som där du är nu fast en annan avdelning? Eller ligger det i Umeå och du jobbar i sthlm, typ.
    På många ställen har cheferna olika former av chefs-möten då de bl a tar upp rekryteringar, är det så där du jobbar?
    sköter cheferna själva rekryteringen eller sköts det av ett rekryteringsbolag?

Sen är det ju så att folk söker ju inte bara jobb för att de misstrivs med det de har utan man söker nya utmaningar, nya erfarenheter, personlig utveckling osv osv. Du skulle alltså kunna vara öppen, och skarva lite, och säga till din nuvarande chef att du gillar det jobb du har, men att du såg att tjänsten x fanns ute och att du funderar på om det skulle vara ännu mer du, ännu roligare, mer intressant och mer utvecklande än det jobb du har idag, vad tror din chef om det? För tror din chef samma sak så har du ju halva inne, så att säga.

Detta bygger ju på att du har förtroende för din chefs ledarskap.

Sen fattar ju alla chefer, särskilt om man säger det till dem, att du inte vill att din nuvarande chef ska veta om att du söker en annan tjänst. Men då behöver du ju prata med den nya chefen om det. Men säger man som det är, att man inte vill att ens chef ska veta för att man vill ju fortsätta utvecklas på sin arbetsplats om man inte får den nya tjänsten. Min erfarenhet är dock att det måste uttalas tydligt.
    Jo det nya jobbet har samma placering men är ganska långt ifrån mitt nuvarande i företagshierarkin men ganska likt jobbmässigt. Eftersom jag är ganska ny så vet jag faktiskt inte alls hur det fungerar. Jag blev anställd av avdelningschefen och kontaktperson på nya jobbet är personalchef samt avdelningschef. Dessutom har det blivit lite omstrukturering nyligen så jag fick en ny chef förra veckan som jag knappt träffat.
  • Farmor52

Chefer pratar med varandra, så du fmåste nog förutsätta att din nuvarande chef får reda på att du sökt jobbet.

Föreslår att du kanske gör så här i stället.

Sök jobbet

Berätta för din nuvarande chef att du sökt det. 
    I ett stort företag är det faktiskt en merit för en chef som rekryterat någon som sedan går vidare internt. Den chefen visar att hon/han har förmågan att rekrytera bra medarbetare.

När du berättar för din chef att du sökt jobbet så kan du säga något positivt om honom/henne som chef, det finns nästan alltid något. Något som gör att du känner att du fått självförtroende att söka den nya tjänsten. Alla människor (även chefer) tycker om att höra att man varit till hjälp på nåt sätt.     

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • trut
    asta66 skrev 2013-08-27 11:17:56 följande:

Man kan i och för sig ange att man inte vill att ens nuvande chef ska få veta. Men det kan tolkas fel. Och att man vill vidare är väl inget negativt?
    Nej, är ju bara att jag började för tre månader sen så att jag vill vidare känns kanske lite för tidigt. Kan ju visserligen säga att det inte var riktigt vad jag hade tänkt mig och att det här andra kanske är mer åt "rätt" håll.
  • tjej87

Både mitt nuvarande jobb och mitt förra har haft som Ploicy att man ska informera sin nuvarande chef om man söker ett annat jobb inom företaget. Jag har bara upplevt att chefer har tyckt att det varit positivt att anställda vill gå vidare, utveckla sig och hitta ett jobb som dom passar för. Bara för att du säger till chefen att du är intresserad och nog skulle gilla ett annat jobb så betyder det ju inte att du är ointresserad och ogillar ditt nuvarande. Kommer det däremot fram att du sökt bakom ryggen på chefen och inte fått jobbet så kan nog chefen tolka det som att du inte har förtroende för hen, inte gillar ditt jobb och gör vad som helst för att komma bort.

• trut
    Farmor52 skrev 2013-08-27 11:32:51 följande:
    Chefer pratar med varandra, så du fmåste nog förutsätta att din nuvarande chef får reda på att du sökt jobbet.

Föreslår att du kanske gör så här i stället.

Sök jobbet

Berätta för din nuvarande chef att du sökt det. 
    I ett stort företag är det faktiskt en merit för en chef som rekryterat någon som sedan går vidare internt. Den chefen visar att hon/han har förmågan att rekrytera bra medarbetare.

När du berättar för din chef att du sökt jobbet så kan du säga något positivt om honom/henne som chef, det finns nästan alltid något. Något som gör att du känner att du fått självförtroende att söka den nya tjänsten. Alla människor (även chefer) tycker om att höra att man varit till hjälp på nåt sätt.     
    Jo, antar att det kommer komma fram. Men som sagt har haft min nuvarande chef en vecka så jag har itne mer än sagt hej. Så jag vet inte alls vart jag har honom och det är ju inte ens han som anställde mig.

Har bara hört skräckhistorier om chefer som inte vill bli av med personal som snackar skit om en inför andra så att man inte ska få nytt jobb, är dessutom ganska hög arbetsbelastning här just nu så jag tror inte dem släpper mig så enkelt.
  • trut
    tjej87 skrev 2013-08-27 11:37:12 följande:
    Både mitt nuvarande jobb och mitt förra har haft som Ploicy att man ska informera sin nuvarande chef om man söker ett annat jobb inom företaget. Jag har bara upplevt att chefer har tyckt att det varit positivt att anställda vill gå vidare, utveckla sig och hitta ett jobb som dom passar för. Bara för att du säger till chefen att du är intresserad och nog skulle gilla ett annat jobb så betyder det ju inte att du är ointresserad och ogillar ditt nuvarande. Kommer det däremot fram att du sökt bakom ryggen på chefen och inte fått jobbet så kan nog chefen tolka det som att du inte har förtroende för hen, inte gillar ditt jobb och gör vad som helst för att komma bort.

Jo, detta känns ju bäst egentligen men är lite rädd för hur det påverkar min relation med chefen. Han har som sagt precis tillträtt och vi ska ha ett "lära känna varandra"-samtal denna vecka, känns ine så kul att samtidigt säga att man är intresserad av ett annat jobb. 
  • Catti41

Fast det är väl ett ypperligt tillfälle att säga att du såg den annonsen och tänkte att åh, det passar mig. Och vad bra att den tjänsten finns inom samma arbetsgivare för jag trivs verkligen här på företag x, vet du något om den här tjänsten och vad den innebär mer och tror du att det skulle passa mig?

Då kommer din chef, om hen inte är helt puckad och då vill du ju inte jobba där iallafall, säga att ja, vad intressant och vad lockar dig med det och jag vill verkligen veta om du bestämmer dig för att gå vidare med det.

Typ.

• asta66
    trut skrev 2013-08-27 11:35:55 följande:
    Nej, är ju bara att jag började för tre månader sen så att jag vill vidare känns kanske lite för tidigt. Kan ju visserligen säga att det inte var riktigt vad jag hade tänkt mig och att det här andra kanske är mer åt "rätt" håll.

Det brukar fungera och är enkelt.
  • Grande Rock

Som arbetsledare uppskattar jag när medarbetare berättar att de vill göra något annat, varesig det är internt eller externt. Jag vill gärna veta vad det beror på, om det beror på kollegor, fysiska begränsningar etc. Det hjälper mig att förbättra mitt team.

Medarbetarna behöver inte nödvändigtvis berätta vilka tjänster de söker, men det är bra att veta att de inte är nöjda med vad de har.

Är du en bra medarbetare kommer du inte bränna några broar genom att informera din chef, det kan snarare hjälpa dig. 

Givetvis finns det chefer som resonerar annorlunda, men de chefer jag har haft har aldrig knorrat när jag informerat dem om att jag har andra planer än de har.

The Devil Stole the Beat from the Lord
Svar på tråden Söka annat jobb hos samma arbetsgivare?