• Anonym (Tess)

Först så finns det inga "pojk eller flickkläder" men nu är flickkläderna för söta? Ska det vara så svårt?!

För några år sedan tvingades de flesta stora klädkedjorna att ändra så att det tex stod kids i kläderna istället för girl eller boy men nu så är det tydligen uppdelat i flick och pojkkläder igen... och tänka sig, flickkläderna är nu FÖR söta.

Att man verkligen kan störa sig så mycket så man försöker få Lindex att ta bort kollektionen.

Jag kan förstå om det hade varit något osmakligt som tex string till barn men att få bort rosa gulliga kläder och blå tuffa kläder är att överdriva.

Ska det vara så svårt att bara undvika att köpa kläderna om man inte gillar dem?

Finns ju massa med snygga kläder man kan köpa istället.

Så mina funderingar är

1: Är det verkligen något att tjaffsa om?

2: Är det helt omöjligt att köpa andra kläder?

3: Varför ska inte de som gillar tuffa mörka kläder och gulliga rosa kläder till sina barn få möjligheten att köpa det?

Hur tänker ni andra?

www.aftonbladet.se/wendela/article17360125.ab

• Svar på tråden Först så finns det inga "pojk eller flickkläder" men nu är flickkläderna för söta? Ska det vara så svårt?!
  • Whitetrash86
    1: Är det verkligen något att tjaffsa om?  Nej, egentligen inte.

2: Är det helt omöjligt att köpa andra kläder?  Om detta är det ända som finns så ja, annars (mest troligt) så nej.

3: Varför ska inte de som gillar tuffa mörka kläder och gulliga rosa kläder till sina barn få möjligheten att köpa det?  Det ska dom, men tanken är väl mer "tänk om min dotter vill ha en där det står "angry is the world" utan att bli tvingad att köpa en blå eller grön tröja. Utan hon vill ha den i rosa. Eller tvärt om för min son.
  • Anonym (Wildrat)

Varför finns det inte tuffa rosa kläder och gulliga blå? Måste vi bestämma redan när de är nyfödda att den ena är på ena sättet och den andra på ett annat sätt när enda skillnaden mellan dem är vad som är mellan benen?

• Anonym (Tess)
    Anonym (Wildrat) skrev 2013-08-27 15:30:05 följande:
    Varför finns det inte tuffa rosa kläder och gulliga blå? Måste vi bestämma redan när de är nyfödda att den ena är på ena sättet och den andra på ett annat sätt när enda skillnaden mellan dem är vad som är mellan benen?
    Men det finns det väll?!

Jag skulle aldrig köpa något av kläderna som visades på bilderna. Mina tjejer har snygga kläder från olika märken, vissa är tuffa, vissa gulliga och alla i de flesta möjliga färgerna.

Även om jag tycker att kläderna är för gulliga eller för tuffa och dessutom i fel färger så tycker jag att de som vill köpa dem ska ha rätt att göra det.

• Anonym (Tess)
    Whitetrash86 skrev 2013-08-27 15:27:18 följande:
    1: Är det verkligen något att tjaffsa om?  Nej, egentligen inte.

2: Är det helt omöjligt att köpa andra kläder?  Om detta är det ända som finns så ja, annars (mest troligt) så nej.

3: Varför ska inte de som gillar tuffa mörka kläder och gulliga rosa kläder till sina barn få möjligheten att köpa det?  Det ska dom, men tanken är väl mer "tänk om min dotter vill ha en där det står "angry is the world" utan att bli tvingad att köpa en blå eller grön tröja. Utan hon vill ha den i rosa. Eller tvärt om för min son.
    2: Jag antar att Lindex har fler kläder än tuffa blå och gulliga rosa angry bird kläder ;)

3: Då skulle alla kläder komma i alla de möjliga färger men med samma tryck så att alla blir nöjda, det fungerar kanske inte så bra.
    Annars går det säkert att googla sig fram till att hitta en sådan tröja barnet vill ha.
  • Mumin80

Naturligtvis ska man få köpa vad man vill till sina barn. MEN varför är alla rosa rysch-pysch-kläder figursydda, tighta och smala, medan alla mörkblåa tuffingkläder är löst skurna och rörelsevänliga? Och varför är en viss storleks "pojkjeans" lika stora som "flickjeans" som är tre storlekar större, enligt etiketterna? Detta alltså i storlekar 86-120, vi snackar inte tonåringar...

Jag skulle helst handla i en butik där kläderna var sorterade efter färg, så vore det lättare att hitta sånt som passar ihop, och leta bland dom färger jag själv gillar. Eller om kläderna var sorterade efter storlek, eller funktion (alla byxor på ett ställe, tröjor på ett annat). Och så vore jag väldigt tacksam om samma storlek verkligen var samma storlek!!!! (däremot kanske man skulle göra som med vuxenkläder, märka med t.ex. midjevidd och innerbenslängd på byxor, eller ange hur dom sitter typ slim fit, baggy fit etc.). 

Jag har två flickor, och brukar kolla både flick- och pojkavdelningen. Det blir väldigt mycket spring, och lätt att man missar fina plagg ändå. Och så är det ju lagom roligt att komma hem och inse att tröjan från tjejavdelningen redan sitter åt runt magen, medan byxorna i samma storlek från pojkavdelningen är så stora i midjan att dom ramlar av. 

• Gurkan
    Mumin80 skrev 2013-08-27 15:40:10 följande:
    Naturligtvis ska man få köpa vad man vill till sina barn. MEN varför är alla rosa rysch-pysch-kläder figursydda, tighta och smala, medan alla mörkblåa tuffingkläder är löst skurna och rörelsevänliga? Och varför är en viss storleks "pojkjeans" lika stora som "flickjeans" som är tre storlekar större, enligt etiketterna? Detta alltså i storlekar 86-120, vi snackar inte tonåringar... Jag skulle helst handla i en butik där kläderna var sorterade efter färg, så vore det lättare att hitta sånt som passar ihop, och leta bland dom färger jag själv gillar. Eller om kläderna var sorterade efter storlek, eller funktion (alla byxor på ett ställe, tröjor på ett annat). Och så vore jag väldigt tacksam om samma storlek verkligen var samma storlek!!!! (däremot kanske man skulle göra som med vuxenkläder, märka med t.ex. midjevidd och innerbenslängd på byxor, eller ange hur dom sitter typ slim fit, baggy fit etc.).  Jag har två flickor, och brukar kolla både flick- och pojkavdelningen. Det blir väldigt mycket spring, och lätt att man missar fina plagg ändå. Och så är det ju lagom roligt att komma hem och inse att tröjan från tjejavdelningen redan sitter åt runt magen, medan byxorna i samma storlek från pojkavdelningen är så stora i midjan att dom ramlar av.   

Eller att allt so. Är rött, rosa, lila, orange har rysch, puffärm eller är i klänningsmodell. Tråkigt när man har en pojke om gillar klara starka färger eller gulliga tryck med kattungar.
  • Gurkan

Kan berätta att min mamma och en arbeyskollega som båda har barn födda på sjuttiotalet och åttiotalet tycker indelningen pojk- och flickkläder ara blir värre och värre.

• Anonym (Vafan)
    Anonym (Tess) skrev 2013-08-27 15:39:30 följande:
    2: Jag antar att Lindex har fler kläder än tuffa blå och gulliga rosa angry bird kläder ;)

3: Då skulle alla kläder komma i alla de möjliga färger men med samma tryck så att alla blir nöjda, det fungerar kanske inte så bra.
    Annars går det säkert att googla sig fram till att hitta en sådan tröja barnet vill ha.

Var ju tvungen att kolla in Lindex och skillnaden är faktiskt rätt markant. Förutom att tjejmodellerna oftast är mindre ( trots samma strlk ) så är tex just Lindex tjejmodeller gulliga. De har ugglor på kläderna, rosa cute angry birds, lilla gubben från Pippi, katten jansson och husmusen, katter, hästar eller annat gulligt på. Medan pojkmodellerna har bilar, monsterbilar, ordet Monster på, monsterbilder, bamse eller cars.

Skillnaden är tydlig även utan rysch och spets, flickor är gulliga och killar är tuffa. Flickor ska framhäva kroppen medan pojkar ska ha bekväma buskläder.  
  • Anonym (Emelie)

Det jag stör mig mest på är att flicksortimentet är sååå mycket större en till pojk... 

Hittar aldrig något till min pojk knappt i butiken, skit trist.
    Kanske finns 5 olika sorters byxor och hos flickorna 15 sorter.. DET är sjukt. 

• Whitetrash86
    Anonym (Emelie) skrev 2013-08-27 16:06:26 följande:
    Det jag stör mig mest på är att flicksortimentet är sååå mycket större en till pojk... 

Hittar aldrig något till min pojk knappt i butiken, skit trist.
    Kanske finns 5 olika sorters byxor och hos flickorna 15 sorter.. DET är sjukt. 
    Där håller jag med... köpte kläder till mina 2 för ett par dagar sedan, dotter fick 5 olika tröjor, sonen 2.
Svar på tråden Först så finns det inga "pojk eller flickkläder" men nu är flickkläderna för söta? Ska det vara så svårt?!