• Anonym (Fundersam)

Nytt jobb - hur gör jag med bolån?

Hej!

Har precis fått veta att jag fått ett nytt jobb (jippi) efter att ha varit fastanställd på ett annat jobb i drygt 6 år. Lönen är betydligt högre än min tidigare, men tjänsten är till en början på 6 månader med stor chans att få fortsätta.

Jag har redan en bostadsrätt sedan ett par år tillbaka och har haft samma bank hela tiden. Men nu vill jag bli sambo med min pojkvän, men är orolig att det nya jobbet ska sabba min chans att få bolån. Jag har inga skulder, inga krediter, pengar på sparkontot och kan lägga 15% i det nya boende. Men min pojkvän är nyanställd (men kommer få fast tjänst) och om jag då också "börjar om" på nytt jobb kanske bankerna blir griniga? Vore ju tråkigt om jag inte kan få lån trots att jag kommer tjäna betydligt mer än nu. Och jag hinner inte sälja och köpa innan jag börjar på nya tjänsten.

Är det någon annan som fått lån trots provanställning/vikariat/visstidsanställning och i så fall hos vilka banker?

Tacksam för svar och tips. 

• Svar på tråden Nytt jobb - hur gör jag med bolån?
  • Vinterankan

När vi köpte vår lägenhet hade vi båda två provanställning på vårt första jobb efter examen och det var inga problem. Beror nog lite på hurdan anställning man har också. Är det fast tjänst men man jobbat mindre än 6 månader eller 6 månader och sedan chans till fortsättning? Ungefär samma sak men i det första fallet så är det ju mer att man ska göra bort sig för att inte få fortsätta och i det andra att vad som helst kan hända.

• Anonym (det går)

Ja det gick bra för oss. Jag var faktiskt formellt arbetslös när vi skrev på för den nya lägenheten. Men det berodde på att jag sagt upp mig från mitt gamla jobb och ville ha en vecka ledigt innan nästa jobb. Jag hade redan skrivit på anställningsavtalet, hade sex mån provanställning på nya jobbet. Banken ville ha kopia på anställningsavtalet samt en värdering från mäklare av vår gamla lägenhet som vi skulle sälja. Då fick vi lån av banken utan problem, men det spelar nog roll hur mycket ni kan lägga i kontantinsats också. Vi kunde enligt mäklarens värdering lägga 25 procent i instats, sen gick lägenheten för mer så vi kunde lägga 35 procent. ..

• Anonym (det går)

Min sambo hade dock fast anställning, men inte heltid utan på 80 procent

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (det går) skrev 2013-08-28 13:00:11 följande:
    Ja det gick bra för oss. Jag var faktiskt formellt arbetslös när vi skrev på för den nya lägenheten. Men det berodde på att jag sagt upp mig från mitt gamla jobb och ville ha en vecka ledigt innan nästa jobb. Jag hade redan skrivit på anställningsavtalet, hade sex mån provanställning på nya jobbet. Banken ville ha kopia på anställningsavtalet samt en värdering från mäklare av vår gamla lägenhet som vi skulle sälja. Då fick vi lån av banken utan problem, men det spelar nog roll hur mycket ni kan lägga i kontantinsats också. Vi kunde enligt mäklarens värdering lägga 25 procent i instats, sen gick lägenheten för mer så vi kunde lägga 35 procent. ..

Vi kommer kunna lägga 15 procent i kontantinsats. Det är i en storstad, så priserna är inte direkt så billiga att jag kan få fram 35 procent. Men det bästa är väl helt enkelt att börja kolla med bankerna, nån borde ju ge oss lån iaf?
    Vinterankan skrev 2013-08-27 19:35:36 följande:
    När vi köpte vår lägenhet hade vi båda två provanställning på vårt första jobb efter examen och det var inga problem. Beror nog lite på hurdan anställning man har också. Är det fast tjänst men man jobbat mindre än 6 månader eller 6 månader och sedan chans till fortsättning? Ungefär samma sak men i det första fallet så är det ju mer att man ska göra bort sig för att inte få fortsätta och i det andra att vad som helst kan hända.

Det är 6 månader först och är dom nöjda med mig och det finns jobb får jag garanterat fortsätta. Men finns alltid en risk att man inte får fortsätta såklart, men då kommer jag göra allt jag kan för att fixa något nytt.
Svar på tråden Nytt jobb - hur gör jag med bolån?