• Anonym (ts)

När "ska" barn kunna prata rent?

Jag undrar när man ska reagera om ett barn har svårt med uttalet av vissa ljud. Mitt barn kan inte säga K, R, S eller V. Det är de mest uppenbara som saknas, finns säkert fler. Även vissa vokaler blir väldigt lika.

R vet jag ju att det kan dröja, men de andra? Hur kan man träna på dessa ljud på ett lekfullt sätt? 

• Svar på tråden När "ska" barn kunna prata rent?
  • Alexi

De testar ju språket på fyraårskontrollen på bvc senast.

• Anonym (ts)

Så innan dess behöver man inte oroa sig?

• pluvdo

Jag har hört att det är vid fyraårskontrollen som BVC börjar lägga vikt vid uttal i alla fall. Vid 2,5-årskontrollen så vet jag att de kollade ifall sonen kunde säga vissa ljud som typ V, men tror inte något gjorts om han inte kunnat.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Anonym (ts)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-27 20:34:17 följande:
    Detta var alltså riktat till Alexi.
    ikii84 skrev 2013-08-27 20:34:01 följande:
    Beror på hur gammal barnet är?
    Jag frågar ju när det är dags att oroa sig, alltså vid vilken ålder.

• Anonym (längtar)

Oxå nyfiken. Ser fram emot att vårt barn ska börja prata rent eller åtminstone rent nog för att en utomstående ska förstå utan problem.

• ikii84
    Anonym (ts) skrev 2013-08-27 20:35:21 följande:
    Detta var alltså riktat till Alexi.
    ikii84 skrev 2013-08-27 20:34:01 följande:
    Beror på hur gammal barnet är?
    Jag frågar ju när det är dags att oroa sig, alltså vid vilken ålder. 

Okej... Min dotter har svåra språkstörningar och är fem år. Jag pratar med henne hela tiden. När hon säger ord fel så säger jag dom rätt utan att "sätta dit" henne..
  • Mirella85

Oftast prata dom flesta så pass bra i 3års att dom flesta förstår vad dom säger. Men det brukar rätt till sig med tiden och andra är tidiga medans vissa väldigt sena. oftast killar sägs vara sena och en dag händer det. så där är väl inte riktig någon ålder på det vad jag vet.

Du kan väl fråga fröknarna på dagis och höra med dom. Dom har säkert koll och det hade nog påpekat om det var nått som inte stämmer.

Har värdenst underbaraste son
  • pluvdo

Oroa sig vet jag inte om man behöver börja göra ens vid fyraårskontrollen. Barnet kanske får gå till en logoped i så fall, men det är väl ingen katastrof. Jag vet flera som talade otydligt som barn, men nu pratar helt normalt, så de flesta kan tids nog.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Anonym (ts)

Ok, oroa är fel ord. Reagera skrev jag i trådstarten och det är väl bättre kanske. Vad jag menar är när är det onormalt sent och när bör man sätta in extra hjälp för att barnet ska lära sig.

• ikii84
    Anonym (ts) skrev 2013-08-27 20:39:58 följande:
    Ok, oroa är fel ord. Reagera skrev jag i trådstarten och det är väl bättre kanske. Vad jag menar är när är det onormalt sent och när bör man sätta in extra hjälp för att barnet ska lära sig.

Jag tycker det är bättre att skaffa hjälp av tex en logoped så tidigt som möjligt. Är lättare för barnet att hinna i kapp då. Men sen vet jag inte hur gammalt ditt barn är. Men är du bekymrad fråga dagis.
  • Anonym (ts)

Mitt barn är 2,5 år.

Det är inte så att jag oroar mig egentligen eller har någon stress eller press på barnet. Undrar bara hur det brukar vara, känner inte så många barn. Märker att barnet blir frustruerad när man inte förstår vad hen säger, tänkte att man kanske skulle på ett lekfullt sätt träna på de svåra ljuden så det blir lättare.

• annelius

Det är så olika det där. En av mina söner kunde inte säga "R" så när han började förskolan (förskoleklass heter det väl numer). Då fick han hjälp av talpedagog så när han började första klass var talfelet borta.

En annan son pratade väldigt lite och få ord, nästintill omöjlig att förstå  han fram tills han var ca 3 år. Nästan över en natt började orden att flöda och han blev en riktig pratkvarn.

• pluvdo

En 2,5-åring skulle jag knappast oroa mig för eller reagera på.

• Anonym (ts)

Nu när ni skriver om 4-årskontroller och skolstart inser jag att 2,5 år är väldigt ungt. Det är väl bara att avvakta kanske.

Mitt barn är väldigt tidig i språket på andra sätt, enormt ordförråd för sin ålder och har talat i långa meningar (mer än 10 ord) sedan innan tvåårsdagen. Grammatiken finns där också, eller är på väg. Hen böjer verb, använder pronomen rätt etc. Kanske är det därför det känns som att hen är sen med uttalet.

• Alexi
    Anonym (ts) skrev 2013-08-27 20:34:17 följande:
    Alltså, man oroar sig väl om man känner att något är fel, om barnet tex inte förstår på en nivå som är åldersadekvat. eller så oroar man sig inte. Min dotter var jättesen med talet, började inte härma förrän vid 2,5 år. Men vi såg ändå en utveckling och hon förstod så därför oroade vi oss inte särskilt. Men logopedkontakt fick vi redan innan tre på vårt önskemål.

Men Bvc gör kontroll vid fyra för att det då är dags att sätta in logoped om det behövs.
  • Alexi

man kan ju ändå öva på en del ljud. S, tex: Vad säger ormen - "ssss" osv. Dvs leka med ljuden. Jag övar med min fyraåring och även 2,5-åringen tycker det är jättekul.

• Anonym (ts)
    Alexi skrev 2013-08-27 21:16:54 följande:
    man kan ju ändå öva på en del ljud. S, tex: Vad säger ormen - "ssss" osv. Dvs leka med ljuden. Jag övar med min fyraåring och även 2,5-åringen tycker det är jättekul.
    Ja, det låter som en bra ide för hen blir som sagt frustruerad när vi inte förstår. Vi föräldrar förstår oftast men vissa ord är knepiga och för utomstående är det ganska svårt att förstå barnet.

Vet du om det finns någon bra hemsida eller liknande med tips på övningar för olika ljud?
  • ikii84
    Anonym (ts) skrev 2013-08-27 20:58:12 följande:
    Nu när ni skriver om 4-årskontroller och skolstart inser jag att 2,5 år är väldigt ungt. Det är väl bara att avvakta kanske. Mitt barn är väldigt tidig i språket på andra sätt, enormt ordförråd för sin ålder och har talat i långa meningar (mer än 10 ord) sedan innan tvåårsdagen. Grammatiken finns där också, eller är på väg. Hen böjer verb, använder pronomen rätt etc. Kanske är det därför det känns som att hen är sen med uttalet.

Du har inget att oroa sig för.. Min dotter pratar i fyra ords meningar och är fem år.... Plus har problem med uttal o grammatik. Man ska inte jämföra barn men i detta fallet tror jag inte att han/hon är efter.
Svar på tråden När "ska" barn kunna prata rent?