• Anonym (Bonusmamman)

Hur ska jag bemöta dagis?

Behöver lite tips på hur jag ska bemöta förskolelärarna när jag hämtar idag efter en händelse nu på morgonen.
    Ska försöka dra historien kort. Eftersom min man börjar jobba väldigt tidigt lämnar jag hans dotter sen tidigare varje morgon. Jag pluggar heltid på distans,jobbar då och då och tränar en hund som ska gå i tjänst under tiden hon är på förskolan,fullt upp alltså. I morse när jag och hunden stod och tränade på en stor gräsmatta centralt i stan (helt öde på morgonen och hunden har spårlina) ringer min man och är riktigt irriterad på förskolan.
    Någon ur personalen hade sett mig med hunden och då pratat med den ansvariga på förskolan som i sin tur ringde min man och "meddelande" att hundlek inte är något giltigt skäl att ett barn ska vara på förskolan.
    Mannen svarade att det är han som är vårdnadshavare på barnet och att vad jag gör på dagarna har inte dom med att göra,och om det nu intresserade dom så tränar jag en tjänstehund.
    Nu är det bara det att jag ska hämta i eftermiddag eftersom mannen jobbar sent och jag tycker inte barnet ska behöva spendera 12 timmar på dagis. Vad ska jag säga till dom? Jag vet sen tidigare att dom är rätt fega att bemöta en när man väl står där.

• Svar på tråden Hur ska jag bemöta dagis?
  • Ann Cistrus

Tja, du kan ju informera dem om att barnet enligt lag har rätt att vara på förskolan under pappans arbetstid och att du som inte är vårdnadshavare får göra precis vad du vill under dagarna. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextiotalist
    Ann Cistrus skrev 2013-08-28 08:43:38 följande:
    Tja, du kan ju informera dem om att barnet enligt lag har rätt att vara på förskolan under pappans arbetstid och att du som inte är vårdnadshavare får göra precis vad du vill under dagarna. 
    Och glöm inte att detta är fastslaget i regeringsrätten och detta är något som förskolechefen måste vara medveten om, denna fråga kommer upp flera gånger varje år i olika forum och även till och från i media
  • Anonym (Lägg till)

Du kan oxå lägga till att du är snäll som hämtar barnet eftersom du inte hade behövt göra det...

• Anonym (fsklärare)

Hoppsan, vilken tabbe förskolan gjorde här då.
    Har jobbat som pedagog i över 20 år och jag skäms över att ha såna kollegor ute i landet.

Självklart är det din mans ( och om barnet är vv, även mammans ) arbetstider som gäller om dom står som vårdnadshavare, och inte dina.

• Ess

Antingen kan du låtsas som ingenting, eller gå rakt fram och fråga om dom har problem med vårdnadshavarens arbetstider och i så fall vad problemet är!
    Står dom och är dumma så upplys dem om att du inte är vårdnadshavare, och att det är helt upp till dig om du väljer att lämna och hämta för att barnet ska få kortare dagar. Passar det inte damerna så får hon ju va efter pappans tider rakt av. 

• Orcha

Gud så pinsamt för dom.
    Jag hade satt på mig ett överdrivet stort leende och frågat om de rett ut ev. frågetecken ang. pappans och mammans (!) arbetstider.

Make love, not english quotes...
  • h8him
    Ess skrev 2013-08-28 09:25:32 följande:
    Antingen kan du låtsas som ingenting, eller gå rakt fram och fråga om dom har problem med vårdnadshavarens arbetstider och i så fall vad problemet är!
    Står dom och är dumma så upplys dem om att du inte är vårdnadshavare, och att det är helt upp till dig om du väljer att lämna och hämta för att barnet ska få kortare dagar. Passar det inte damerna så får hon ju va efter pappans tider rakt av. 
    Håller med. Förutom att det är föräldrarnas tider barnet har rätt till omsorg för, man behöver inte vara vårdnadshavare.
  • Eterisk
    Ess skrev 2013-08-28 09:25:32 följande:
    Men den här bonusmamman verkar ju tycka att det är okej att hämta sin sambos dotter och sambons dotter kanske tycker att det är toppen att hon vill göra det. Tycker du då verkligen på allvar att problemets lösning i det här fallet bör vara att lämna tjejen där under tider hon annars kunde sluppit för att markera för personalen att de gör fel? Om alla är nöjda med att den här flickan blir hämtad av ts så är det väl värt att stå upp för snarare än att eventuellt göra tjejen besviken genom att på ett barnsligt sätt ge tillbaka vilket då får negativa effekter för en unge som väl är totalt oskyldig till det som inträffat. 

Ibland önskar jag att du fick en snigel på ögat. Men men, å andra sidan så har du kanske bara ett jävligt olyckligt sätt att uttrycka dig på. Kanske är du i verkligheten inte fullt lika kantig och hård.  
  • Ess
    Eterisk skrev 2013-08-28 09:31:15 följande:
    Men den här bonusmamman verkar ju tycka att det är okej att hämta sin sambos dotter och sambons dotter kanske tycker att det är toppen att hon vill göra det. Tycker du då verkligen på allvar att problemets lösning i det här fallet bör vara att lämna tjejen där under tider hon annars kunde sluppit för att markera för personalen att de gör fel? Om alla är nöjda med att den här flickan blir hämtad av ts så är det väl värt att stå upp för snarare än att eventuellt göra tjejen besviken genom att på ett barnsligt sätt ge tillbaka vilket då får negativa effekter för en unge som väl är totalt oskyldig till det som inträffat. 

Ibland önskar jag att du fick en snigel på ögat. Men men, å andra sidan så har du kanske bara ett jävligt olyckligt sätt att uttrycka dig på. Kanske är du i verkligheten inte fullt lika kantig och hård.  
    Om det är nödvändigt ska hon ifrågasätta deras underliga inställning med att dom kanske tycker det är bättre att hon går efter pappas tider.

Personligen hade jag hellre spenderat tiden med att klia min snigel på ryggen än att passa hans barn. 
  • elyse

Du kan väl säga något i stil med att "Min man ringde mig på förmiddagen. Gav han ett bra svar på vad jag gör på dagarna eller är något oklart?".

Fy, vilken dålig stil av personalen! (Är själv förskollärare - dock sjukskriven för tillfället). 

Svar på tråden Hur ska jag bemöta dagis?