Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Hur gick/går det för er/era barn som hoppat av gymnasiet?

Funkade inte skrev 2013-08-28 14:07:24 följande:
    Min särbo har en sådan..., han bor fortfarande hemma, är 22 och har inte gjort någonting vettigt sedan dess mer än tagit körkort. Min särbo ger han dessutom pengar som han kan spendera som en med relativt hög inkomst (förutom boende och mat). Min särbo tjänar bra, men lägger inga pengar på sig själv. Men så länge han får pengar och annan hjälp så finns ju ingen anledning att flytta, därför borde det bero på uppfostran. Han kommer inte heller få lika hög lön som min särbo, så jag är rädd för att han kommer bli kvar i hemmet.

Men hur tänker din särbo då, eller tänker han inte alls? Om sonen får mkt fickpengar och gratis mat och boende, ja då behöver han ju inte arbeta. Så sonen kommer att glida fram på en räkmacka resten av livet....
  • Anonym (Arbetslös)
    Funkade inte skrev 2013-08-28 14:36:01 följande:
    Min särbo tänker inte tillräckligt...
    Han säger att han inte vill slänga ut sonen för att han inte har samvete att belasta soc, det resonemanget kan jag ta. Men sonen lär ju inte flytta, så det blir soc när min särbo dör ändå. Min särbo hoppas att sonen ska hitta en tjej att flytta hem till. Men vilken tjej med rel hög lön skulle vilja försörja en sådan... (vilket jag påpekat).
    Så jag förstår sonen att han bor hemma..., han kommer ju även få väldigt svårt att fixa ett jobb då han aldrig behövt göra något.

Mönstret skulle gå lätt (förutom bråken som skulle bli) att bryta, då sonen får 3000/månad.  Det tycker jag borde räcka till allt utom tak över huvudet, så levde jag som student efter att hyra och andra räkningar var betalda.
    Men herregud, släng ut grabbhalvan genast! Då MÅSTE han ju ta tag i sitt liv och inte leva på sin pappa. Som förälder är man bara försörjningsskyldig så länge "barnet" går i skolan.
    Eller anmäl sonen/pappan till Lyxfällan! 
Svar på tråden Hur gick/går det för er/era barn som hoppat av gymnasiet?