• Mariina

I vilken vecka kan bebis överleva om den föds?

Om man får för tidigt, i vilken vecka är det då större chans att bebisen överlever än att den dör? vecka 25? Någon som vet?

• Svar på tråden I vilken vecka kan bebis överleva om den föds?
  • Norahs mamma

v. 23 men det beror lite på var barnet föds oxå...

• Trollisflickan

Kikade i "Ett barn blir till" boken av Lennart Nilsson och Lars Hamberger. Där står det så här om överlevnadschansen:
    vecka 23 24 25 26 27 28
    överlevnadschans 44% 63% 73% 81% 88% > 90%

• edo

jag fick 2 barn i v 22+6 och 22+4 och de dog klarade sig inte de sa att det va för tidigt o göra något

• Mor i maj 06

Men hur bra klarar de sig sedan? Från vilken vecka är de tillräckligt utvecklade för att senare kunna klara sig ute i livet själva som vuxna?

• Norahs mamma

Min mammas kusin fick båda sina flickor i v. 25-26 och läkaren sa att de kommer i princip inte kunna leva ett normalt liv...
    De kommer få synproblem, bli infektionskänsliga mm mm.

Nu är de 8 och 10 år och har aldrig varit sjuka (bortsett från nån enstaka magsjuka å förkylning) och är precis som vilka andra barn som helst!

• Mor i maj 06

norahs mamma - skönt att höra!

• dramaqueen

Man är ju välkommen till förlossningen från vecka 22 så jag antar att det är då de anser att de kan hjälpa en?! Eller?!

• amasonas

Vad skönt att höra att man är välkommen från & med v.22.
    Har alltid trott att man inte kunde rädda barn innan vecka 26-28 någonting... ligger inte i nån riskzon att föda för tidigt men man kan ju aldrig veta vad som händer...

//tina (v.23)

• Lm71

Idag är det väl väldigt individuellt från barn till barn hur de klarar sig i så tidiga veckor som 23-25. Jag har en bekant som fick en son för 24 år sen i v25, vägde 500g. Då räknades egentligen det barnet som ett missfall men de gjorde ett undantag för deras skull ( hade förlorat 3 barn innan, 2 i v22 & v23, samt ett i plötslig spädbarnsdöd) & satte in alla resuser. Han är fullt frisk idag.... Så med tanke på att läkarvetenskapen går framåt hela tiden, så har ju barnen större förutsättningar idag än då, men visst finns det stora risker med att födas så tidigt....

Svar på tråden I vilken vecka kan bebis överleva om den föds?