• Vesslan

Fvp el Mvp trots låg Kub-risk?

Var på Kub idag fick 1:11000 för DSyndrom och 1:20000 på de övriga som kollas. Är ju lågt men osäker på om man ska göra fostersvattensprov ändå. Är 36 år. Någon annan i samma situation? Gjorde ni det? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Fvp el Mvp trots låg Kub-risk?
  • Baktakt

Du har 0,009% risk för DS och 0,005% risk för övrigt. Varför i hela fridens namn vill du göra mkp/fvp?

• Vesslan

Jag vet att det inte är logiskt. Statistiskt sett talar ju allt emot att göra dessa ytterligare prover, men det är en olustig känsla som jag bara inte kan bli av med... Säkert hjärnspöken!

• Baktakt

Jag skulle inte ta risken med testerna om jag fått så fina siffror som du fått. Fast jag kan förstå hjärnspökena. Försöker få till en tvåa och släpper inte ägg som man ska. Första tanken när jag fick höra det av gynekologen var "Men om jag hoppar mycket, så borde de väl släppa?" Sen ville jag lite slå mig själv hårt i huvudet, men det hör ju ont, så jag lät bli

(Ettan blev förresten en kärnfrisk filur, trots en risk på 1/8700, dvs. 0,01%, eller 10ggr större risk än din).

• Vesslan

Tack Baktakt för ditt svar! Jag måste bara ta ett beslut och kunna stå för det. Sambon hjälper inte till direkt utan säger att han stöttar mig till 100 % i vad jag än väljer...
    Lycka till med 2:an!!!

• Flickan och kråkan

Det handlar ju helt enkelt om ni vill vill ha ett säkert svar eller inte. Det är ju det som är det luriga med KUB, sannolikhet och inget annat. Gjorde KUB med första barnet. Jättefina siffror. Jag var 32 år. Med andra barnet fick jag bra siffror (långt ifrån dem med första dock) men grunnade lite över en något bredare nackspalt. Det slutade med att vi gjorde fvp. Jag var då 34 år. Med tredje barnet så valde vi fvp direkt eftersom vi kände att vi ville veta. Jag var 37 år då. Det finns ju en risk med fvp men den är mycket liten - 1 på 800 cirka så närmare en promille. Men risken finns och dessutom behöver man ju ta ställning till hur man ska hantera resultatet. Lycka till i ert beslut.

Svar på tråden Fvp el Mvp trots låg Kub-risk?