• wizzer

"Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?

Jag har en 2 månader gammal bebis, som får ersättning (sedan start) och hon väger idag 7 kg och är 60 cm lång, hon är alltså rätt så rund :).
    Hon äter ungefär 1100-1300 ml ersättning (Semper) per dag, det varierar hur många mål det blir om dagen, men oftast äter hon 150-200 ml/mål.

På BVC har de hela tiden sagt att "nejdå hon kan inte äta för mycket", "bebisar reglerar vikten själva" och "hon är så stor och fin". Stor och fin är hon och vi skulle givetvis aldrig neka henne mat eller så men jag har börjat fundera och googla en del på detta och har läst på flera ställen att man visst kan ge för mycket ersättning och att det går att övermata. Hon kräks en del och jag antar att det är överflödet som kommer upp? Men säg att hon kräks under måltiden, då slutar vi mata för att vi tänker att hon är mätt men hon börjar ofta att skrika igen och vilja ha mer. Jag vet inte hur jag ska tolka det?

Det jag har läst är att bebisar som ammas inte kan övermatas men däremot de som får ersättning för ersättningen innehåller mer av vissa ämnen.. Någon som vet något om detta?

Hur ska jag göra när hon kräks men ändå verkar vilja ha mer? Hon har napp men den brukar inte hjälpa vid dessa tillfällen.. 

Blev snurrigt, för att sammanfatta: Är det okej att fortsätta mata som jag gör? Kan det vara så att hon får för mycket och borde vi isåfall försöka minska lite? Hur gör man det samtidigt som man håller henne nöjd?
    Hon får gärna vara en tjock bebis så länge det är "naturligt" och inte beror på att vi trycker i henne mycket mer än hon egentligen behöver..            

• Svar på tråden "Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?
  • wizzer
    Whitetrash86 skrev 2013-08-28 18:59:24 följande:
    En kompis till mig gick till en läkare pga sitt barn som enligt bvc bara var "stor och fin".

Ja, barnet åt för mycket och var fet! 

Sen finns det ju barn som bara är "stor och fina" eftersom mamma och pappa är tex långa. Så säger inte att just ditt barn är fet... Glad känn efter själv. Är hon bara lång och därav har lite mer vikt än andra barn och har "babyhull" eller är det så att hon får i sig för mycket mat?

Sen är (enligt rikshandboken) 1100-1300ml för mycket för en sådan liten. Inte ens 5-6 månaders bör komma upp i 1000ml om dagen.
     www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte.../
    Både jag och pappan är normalstora, dock var vi runda som bebisar båda två, fast riktigt så här runda. Tack för länken, läser man där så ser det ut som att hon äter på tok för mycket. Enligt tabellen på Semperpaketet äter hon som en fyramånaders bebis.. 
    Zayco skrev 2013-08-28 19:04:02 följande:
    Enligt min bvc tant så ska barnet gå upp en rimlig viss vikt ifall barnet går på ersättning, men att det inte går att bli tjock på bröstmjölk. Så ifall det är ersättning, så ska man se över mängden.
    Ja det är ungefär det jag har läst mig till också! Märkligt att inte vår tant säger något då? Vi har ju sagt flera gånger hur mycket hon får..
    Ska höra med läkare, har ett inbokat besök nästa vecka..  

• wizzer
    StarStruck skrev 2013-08-28 19:46:20 följande:
    På paketet finns en tabell som msn rekommenderas följa. Låter som att hon får i sig maten för fort, skruva åt nappen på flaskan eller kolla om det finns mindre strl. Ge henne halva flaskan och rapa henne och sen ge resten.

Har tittat på tabellen, det står att mellan 2-4 mån ska de äta 5 ggr/dygn och 700-1000 ml, så hon äter helt klart mer än så. Använder redan den minsta storleken på napp och brukar göra som du skriver med rapningen.. Men ska testa att ta några fler pauser, hon brukar dock skrika för full hals då, men ska testa lite.
  • wizzer
    Clotilda skrev 2013-08-28 23:28:23 följande:
    Vi har samma situation här, med andra barnet likadant som det första. Men vad kan man göra? Vi kan ju inte undanhålla mat. Vad menar man att det finns för risker med att övermata? Första barnet är nu normalviktig, om det är det man oroar sig över. Det gick ju fort när han började krypa och gå.

På ett ställe läste jag att barn som blir tjocka av ersättning löper större risk att fortsätta vara överviktiga än ett barn som blir tjockt av bröstmjölk. Men jag vet inte, det är bara något jag har läst. Annars har jag ingen aning om vad som kan hända, annat än att föräldrarnas ryggar går av Flört . I min bekantskapskrets har det bara funnits en bebis i samma viktklass som min och hennes vikt normaliserades när hon började röra sig mer, men hon ammades så jag vet inte om det går att jämföra.

Provar i alla fall med att rapa oftare och ta lite längre pauser under matningen så får vi se hur det går, sedan ska jag fråga läkaren lite mer nästa vecka!

Fråga: Barnets pappa ser mat som (nästan)första och bästa lösningen när hon skriker, och är väldigt snabb med att besluta att det är matdags. Jag försöker prova med t.ex. lite leksaker, babysittern, promenera runt lite, sjunga för att se om hon slutar skrika, gör hon inte det får hon såklart mat efter en stund. Jag tänker att om hon är hungrig så slutar hon inte skrika för att man sjunger, slutar hon så var det något annat som var fel, hon har tråkigt eller så.. Tänker jag fel? Kan man "distrahera" bort hunger hos bebisar?    
  • wizzer
    purple box skrev 2013-08-29 13:01:05 följande:
    Om hon spyr under maten kan det vara nappstorleken det är fel på. Jag hade testat att byta upp en storlek på nappen och ge max 150 åt gången. Får de suga för hårt får de i sig luft och blir gasiga.

Ersättning är också mer hårdsmält än bröstmjölk. En del av hennes skrik kan vara för att hon får ont av för mycket mat för ofta och behöver lite närhet och kanske magmassage för att bli lugn.

Okej, ska prova det, kommer ju ändå behöva byta till en större förr eller senare. Men kan de få i sig luft även med en anti-kolikflaska? Använder MAM.
  • wizzer
    skogsvitter skrev 2013-08-29 12:13:23 följande:
    Bara för att det finns en risk betyder det ju inte att precis alla som får ersättning blir överviktiga... det är en ökad risk, inte en given konsekvens... men i TS fall låter det ju absolut som att de behöver ta tag i problemet!

Nä precis, det är inte alls säkert att det blir så. Jag vet ju att både jag och pappan var riktiga tjockisar som barn och sedan blev vi normalstora båda två, men jag vill inte övermata och riskera övervikt hos vår dotter i onödan bara för att det har gått bra för oss två. Har frågat lite om hur våra föräldrar brukade mata men får bara dåliga svar, de kommer inte riktigt ihåg (30 år sen ju) och så har mycket ändrats sedan dess, vad gäller ersättningar som finns och råd som BVC ger.. 
    Jag ska absolut vara mer envis med att vi ska försöka distrahera och inte ta till flaskan på en gång, skönt att få lite medhåll så att man känner att man inte bara gissar sig fram, tack! :) 
  • wizzer

Vill bara uppdatera lite! Vi har nu hållit på med projekt "se över matrutinerna" i några dagar och det går bra, man märker skillnad på hennes (och vårat) beteende. Hon har nu i tre dagar ätit 850-900 ml uppdelat på 5-6-7 mål och hon verkar absolut inte missnöjd. Hon får rapa ett par gånger under matningen och då skriker hon till en början när man tar bort flaskan men sedan så fort rapen har kommit blir hon nöjd en stund och sedan visar hon rätt tydligt att hon vill fortsätta äta. Sedan brukar vi ge henne nappen ibland när matningen är klar, då verkar hon nöja sig med det. Vi har dock fått bära, promenera och sysselsätta mer än tidigare, men det är väl bara bevis på att vi har missuppfattat hennes signaler och gett henne mat istället för annat. 

En ny fråga, hon har nu i ett par nätter sovit hur länge som helst, igår natt sov hon från ca 23-5.30, då började jag mata henne i sömnen för jag tänkte att hon MÅSTE ju vara hungrig. Skäms (Och hon åt, somnade sedan om)
    I natt sov hon ännu längre, från 22 till 6.30 och vaknade sedan hur glad som helst, låg och skrattade istället för att skrika som hon brukar. Vad är det frågan om Förvånad. Åh, och nu tar hon en tupplur.. Är det något fel tro? Annars så klagar jag inte. Kan detta hänga ihop med de nya matrutinerna?

• wizzer

Lägger till: 

Tidigare har hon somnat vid 22-23-tiden och sedan vaknat vid 03 för att äta och sedan sovit igen till 07 ungefär..  

• wizzer
    skogsvitter skrev 2013-09-02 09:28:58 följande:
    Hahaha nej det är inget fel, hon mår helt enkelt bra!! Med största sannolikhet får man ont i magen av för mycket mat, i synnerhet om det är ersättning som ju är komjölk (många som är känsliga mot det). Håll inte på att stoppa dit flaskan i sömnen bara för din egen osäkerhets skull!!! Hon är inte hungrig om hon inte själv vaknar, låt henne sova!! Ni saboterar ju för er själva, i själva verket tycks ni ju ha en osedvanligt nöjd och tillfreds dotter, varför inte ta tillvara på det?

Vad bra! Jag ska inte väcka henne mer för att mata, lovar Glad Hon kanske hade varit nöjd ända sedan start om inte vi hade hållit på och stressat så kring maten, så dumt det känns.. Tror att det började redan på bb när de kom och sa att hon behöver meeeer mat än vad amningen kunde ge så vi fick tillmata med kopp och hålla på. Sedan har vi kört på samma spår och provat med flaskan när hon skrikit mycket och hon har ätit och vi har tänkt att hon har varit glad. Sedan har de ju bara sagt att hon reglerar allt själv på BVC så vi har inte tänkt mer på det, annat än att vi har förvånats över hur mycket hon har ätit. Aja, gör om gör, rätt som man säger.

Tack för alla bra svar jag fått!   
  • wizzer
    Sous skrev 2013-09-02 11:23:35 följande:
    Jag vet inte om någon gett det som tips, men om du googlar på doktor cecilia så borde du hitta en barnläkarblogg där det finns iaf en länk till studier om flaskmatning, det finns också genomgång av tillväxtkurvorna och ett inlägg där hon just tar upp hur ersättningsbarn skiljer sig från ammade. Finns även andra bra inlägg om mat och vikt rörande små barn. Kanske kan vara intressant att läsa?

Doktor Cecilia, jag ska googla på henne :) Tack!
Svar på tråden "Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?